De auto in het interbellum (1918-1940): De rol van de ANWB bij de massamotorisering

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 9: Regel 9:
 
Als een zelfbenoemde, strenge controleur van de massamotorisering in opbouw liet het bondsblad zijn licht schijnen op zo ongeveer alles wat die opbouw kon bevorderen of belemmeren. Het parkeerprobleem in de grote steden, bijvoorbeeld, waarbij het de Haagse oplossing naar voren schoof, volgens welke aan één zijde van bepaalde straten op even of oneven data slechts auto's met even of oneven nummers werden toegelaten, een idee dat daarna ook in Engeland furore maakte [[Noten H3#3-86|<sup>[86]</sup>]].   
 
Als een zelfbenoemde, strenge controleur van de massamotorisering in opbouw liet het bondsblad zijn licht schijnen op zo ongeveer alles wat die opbouw kon bevorderen of belemmeren. Het parkeerprobleem in de grote steden, bijvoorbeeld, waarbij het de Haagse oplossing naar voren schoof, volgens welke aan één zijde van bepaalde straten op even of oneven data slechts auto's met even of oneven nummers werden toegelaten, een idee dat daarna ook in Engeland furore maakte [[Noten H3#3-86|<sup>[86]</sup>]].   
 
[[afbeelding:ford_advertentie.jpg|thumb|300px|right|1914: één van de oudste Ford-advertenties in Nederland.]] Of het netelige probleem van het [[Fileproblematiek|'''"colonne-rijden"''']], het nieuwe fenomeen waarbij de drukte op de wegen ervoor zorgde dat de vrijheid van mobiliteit in het gedrang dreigde te komen. Vele pagina's wijdde het bondsblad aan wetenschappelijke verhandelingen over de juiste aan te houden afstand bij een bepaalde snelheid, om vervolgens bedolven te worden door reacties van lezers die afwijkende ervaringsgetallen over remafstand en reactietijd aandroegen.  
 
[[afbeelding:ford_advertentie.jpg|thumb|300px|right|1914: één van de oudste Ford-advertenties in Nederland.]] Of het netelige probleem van het [[Fileproblematiek|'''"colonne-rijden"''']], het nieuwe fenomeen waarbij de drukte op de wegen ervoor zorgde dat de vrijheid van mobiliteit in het gedrang dreigde te komen. Vele pagina's wijdde het bondsblad aan wetenschappelijke verhandelingen over de juiste aan te houden afstand bij een bepaalde snelheid, om vervolgens bedolven te worden door reacties van lezers die afwijkende ervaringsgetallen over remafstand en reactietijd aandroegen.  
Of, nog zo'n typisch dilemma tussen [[Begrippenlijst#Technical fix|technical fix]] op [[Begrippenlijst#Artefact|artefact]]-niveau en systeemoplossing, het "brandende probleem der verblindende verlichting", waarbij de uitstekende individuele zichtbaarheid van de schijnwerperbundels de tegenliggers zozeer begon te hinderen, dat daaraan het grote aantal stukgereden slagbomen op spoorwegovergangen werd toegeschreven [[Noten H3#3-87|<sup>[87]</sup>]].
+
Of, nog zo'n typisch dilemma tussen [[Begrippenlijst#Technical-fix|technical fix]] op [[Begrippenlijst#Artefact|artefact]]-niveau en systeemoplossing, het "brandende probleem der verblindende verlichting", waarbij de uitstekende individuele zichtbaarheid van de schijnwerperbundels de tegenliggers zozeer begon te hinderen, dat daaraan het grote aantal stukgereden slagbomen op spoorwegovergangen werd toegeschreven [[Noten H3#3-87|<sup>[87]</sup>]].
  
  

Versie op 7 mei 2008 10:19