De auto in het interbellum (1918-1940): De rol van de ANWB bij de massamotorisering

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 19: Regel 19:
  
  
Aan het eind van dit proces in de jaren dertig vond de ANWB dat de term "luxe-auto" eindelijk kon worden afgeschaft. "Personen-auto" was beter voor een voertuig "dat zonder eenige luxe, maar als zuiver utiliteits-vervoermiddel, personen vervoert? [[Noten H3#3-90|<sup>[90]</sup>]]. Met een schuin oog op de ontwikkelingen in Duitsland definieerde de bond bovendien die personenauto als een  
+
Aan het eind van dit proces in de jaren dertig vond de ANWB dat de term "luxe-auto" eindelijk kon worden afgeschaft. "Personen-auto" was beter voor een voertuig "dat zonder eenige luxe, maar als zuiver utiliteits-vervoermiddel, personen vervoert? [[Noten H3#3-90|<sup>[90]</sup>]].  
 +
Met een schuin oog op de ontwikkelingen in Duitsland definieerde de bond bovendien die personenauto als een  
 
[[afbeelding:ford_dealer_gouda.jpg|thumb|300px|right|Gouda 1922, bij dealer Hulleman.]]
 
[[afbeelding:ford_dealer_gouda.jpg|thumb|300px|right|Gouda 1922, bij dealer Hulleman.]]
"volkswagen, ... het autotype ... dat door zijn prijs en zijn economie ieder gezin, letterlijk iedereen, in staat zal stellen zich over den weg te verplaatsen op de meest ideale wijze, die de hedendaagsche techniek kent. ... De automobilist van onzen tijd is een eenvoudig man, die zijn steedsch colbertje en zijn stijven kantoorboord liefst wisselt voor een polohemd met korte mouwen en een bol-staande plus-four. Dat is in wezen de handelsman, die de beide zijden van zijn wankele balans wil weten, de technicus, die zijn rekenliniaal en logaritmetafels eens uit het oog en uit het hoofd wil verliezen, dat is de vader van het gezin, die er met de vrouw op uittrekt om vrij te zijn op hei en wei, aan strand en meer. Het automobilisme van vandaag omvat geen select gezelschap meer, maar heel het volk, onverschillig of het als individu zèlf aan het stuurrad plaatsneemt of dit met een gerust geweten overlaat aan den chauffeur van de touringcar van een reisbureau in de buurt [[Noten H3#3-91|<sup>[91]</sup>]].
+
[[De gebruiksauto|'''"volkswagen''']], ... het autotype ... dat door zijn prijs en zijn economie ieder gezin, letterlijk iedereen, in staat zal stellen zich over den weg te verplaatsen op de meest ideale wijze, die de hedendaagsche techniek kent. ... De automobilist van onzen tijd is een eenvoudig man, die zijn steedsch colbertje en zijn stijven kantoorboord liefst wisselt voor een polohemd met korte mouwen en een bol-staande plus-four. Dat is in wezen de handelsman, die de beide zijden van zijn wankele balans wil weten, de technicus, die zijn rekenliniaal en logaritmetafels eens uit het oog en uit het hoofd wil verliezen, dat is de vader van het gezin, die er met de vrouw op uittrekt om vrij te zijn op hei en wei, aan strand en meer. Het automobilisme van vandaag omvat geen select gezelschap meer, maar heel het volk, onverschillig of het als individu zèlf aan het stuurrad plaatsneemt of dit met een gerust geweten overlaat aan den chauffeur van de touringcar van een reisbureau in de buurt [[Noten H3#3-91|<sup>[91]</sup>]].

Versie op 7 mei 2008 10:23