De auto in het interbellum (1918-1940): De wegenlobby contra de spoorweglobby

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 23: Regel 23:
 
"Geen dienstregeling dus: vertrekken als het blieft. Geen plaatsreserveringen en geen "vol". Geen gezeur met coupéraampjes en geen heete atmosfeer. Geen dure kruiers, geen last met bagage [[Noten#3-102|<sup>[102]</sup>]]."   
 
"Geen dienstregeling dus: vertrekken als het blieft. Geen plaatsreserveringen en geen "vol". Geen gezeur met coupéraampjes en geen heete atmosfeer. Geen dure kruiers, geen last met bagage [[Noten#3-102|<sup>[102]</sup>]]."   
 
Een vertegenwoordigster van de "enige tientallen sportieve vrouwen, echtgenooten van autobezittende mannen, die dit gedeelde bezit met al z'n droeve nasleep maar een twijfelachtig genoegen vinden en die tot wanhopens toe droomen van een eigen wagentje" liet de redactie echter weten dat ze voorgoed genezen was van die droom. "Geen garage, geen benzine, geen olie! Geen drukkende reparatiekosten of geschrijf met verzekeringen! Geen belastingen! Geen zorgen over goede of slechte wegen, parkeerplaatsen en éénrichtingswegen, geen verkeersagenten of automatische seinen; ik ben er af, ik ben weer helemaal vrij mensch!" [[Noten H3#3-103|<sup>[103]</sup>]]   
 
Een vertegenwoordigster van de "enige tientallen sportieve vrouwen, echtgenooten van autobezittende mannen, die dit gedeelde bezit met al z'n droeve nasleep maar een twijfelachtig genoegen vinden en die tot wanhopens toe droomen van een eigen wagentje" liet de redactie echter weten dat ze voorgoed genezen was van die droom. "Geen garage, geen benzine, geen olie! Geen drukkende reparatiekosten of geschrijf met verzekeringen! Geen belastingen! Geen zorgen over goede of slechte wegen, parkeerplaatsen en éénrichtingswegen, geen verkeersagenten of automatische seinen; ik ben er af, ik ben weer helemaal vrij mensch!" [[Noten H3#3-103|<sup>[103]</sup>]]   
 +
 +
 
De controverse over de maatschappelijke waarde van de trein trok diepe, onoverbrugbaar lijkende sporen in het verkeerslandschap, tot ver achter de horizon. "Ook als (de spoorwegen) ons land bedekten met een net van spoor- en tramwegen, even dicht als dat der huidige landwegen," stelde de Autokampioen berustend vast, "dan nog zou van zulk een volledige overgang van het eene vervoer naar het andere geen sprake zijn; daarvoor verschilt het te veel van karakter." [[Noten H3#3-104|<sup>[104]</sup>]]
 
De controverse over de maatschappelijke waarde van de trein trok diepe, onoverbrugbaar lijkende sporen in het verkeerslandschap, tot ver achter de horizon. "Ook als (de spoorwegen) ons land bedekten met een net van spoor- en tramwegen, even dicht als dat der huidige landwegen," stelde de Autokampioen berustend vast, "dan nog zou van zulk een volledige overgang van het eene vervoer naar het andere geen sprake zijn; daarvoor verschilt het te veel van karakter." [[Noten H3#3-104|<sup>[104]</sup>]]

Versie op 7 mei 2008 10:39