De auto na 1945: Het functionele avontuur

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
k
 
Regel 4: Regel 4:
 
In zekere zin had de officiële garagebranche dit verschijnsel zelf over zich afgeroepen door in de jaren zestig het autowassen te automatiseren en mee te gaan in de maatschappelijke trend van de "zelfbediening". Esso introduceerde in 1963 in een nieuwe woonwijk in Amsterdam het eerste zelfsbedieningsbenzinestation, waar doe-het-zelvers in een aparte ruimte zelf hun oliepeil controleerden, bandenspanning maten, koelwater bijvulden, ruiten schoonmaakten en hun auto wasten, waarbij zij in de [[Begrippenlijst#Belendende|belendende]] "shop" accessoires en Esso-olie konden aanschaffen.  
 
In zekere zin had de officiële garagebranche dit verschijnsel zelf over zich afgeroepen door in de jaren zestig het autowassen te automatiseren en mee te gaan in de maatschappelijke trend van de "zelfbediening". Esso introduceerde in 1963 in een nieuwe woonwijk in Amsterdam het eerste zelfsbedieningsbenzinestation, waar doe-het-zelvers in een aparte ruimte zelf hun oliepeil controleerden, bandenspanning maten, koelwater bijvulden, ruiten schoonmaakten en hun auto wasten, waarbij zij in de [[Begrippenlijst#Belendende|belendende]] "shop" accessoires en Esso-olie konden aanschaffen.  
  
"Op vrije zaterdagen," citeerde Auto en Motortechniek het hoofd van het Amsterdamse Bureau Pers en Propaganda P.J. Mijksenaar, hangen uit de ramen van de woonetages fel gekleurde plastic slangen omlaag, hanteren vrouwen in lange broeken met waterlaarsjes de wonderborstel, die verkregen werd door een aanlokkelijke aanbieding van een [[Begrippenlijst#Verzendhuis|verzendhuis]] in haar radio- en televisieblad. Met een ijver, die niet onderdoet voor die waarmede haar moeders de mahoniehouten meubels poetsten, [[Begrippenlijst#Politoeren|politoeren]] gehandschoende vrouwen de 'bodies' van hun wagen. Mannen " zo van kantoorkruk of computer " ontpoppen zich als handige sleutelaars."[[Noten Made in Holland#mih12-13|<sup>[13]</sup>]]
+
"Op vrije zaterdagen," citeerde [[Geschiedenis van de autotechniek|'''Auto en Motortechniek''']] het hoofd van het Amsterdamse Bureau Pers en Propaganda P.J. Mijksenaar, hangen uit de ramen van de woonetages fel gekleurde plastic slangen omlaag, hanteren vrouwen in lange broeken met waterlaarsjes de wonderborstel, die verkregen werd door een aanlokkelijke aanbieding van een [[Begrippenlijst#Verzendhuis|verzendhuis]] in haar radio- en televisieblad. Met een ijver, die niet onderdoet voor die waarmede haar moeders de mahoniehouten meubels poetsten, [[Begrippenlijst#Politoeren|politoeren]] gehandschoende vrouwen de 'bodies' van hun wagen. Mannen " zo van kantoorkruk of computer " ontpoppen zich als handige sleutelaars."[[Noten Made in Holland#mih12-13|<sup>[13]</sup>]]
  
  

Huidige versie van 7 mei 2008 om 11:03