De auto na 1945: Problemen door de groei van het autoverkeer en maatregelen

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 1: Regel 1:
[[afbeelding:grafiek_autos_nederland.jpg|thumb|400px|right|Uit Automobilisme in Nederland: Aantal auto's (absoluut).]]In diverse overheidsrapporten werd al sinds de jaren zestig gewezen op de nadelen van de snel groeiende mobiliteit, die mede mogelijk werd gemaakt door een in die zelfde jaren ingezette inhaalslag aan wegenaanleg. Het was echter tijdens de voorbereiding van de Derde nota over de ruimtelijke ordening dat de noodzaak tot een kentering in het beleid expliciet op de agenda kwam te staan. In de eerste twee nationale nota's over de ruimtelijke ordening, uit respectievelijk 1960 en 1966, werd de groei van de mobiliteit niet als probleem gezien, integendeel: in beide nota's stond de facilitering van het autoverkeer voorop.  
+
[[afbeelding:grafiek_autos_nederland.jpg|thumb|400px|right|Uit Automobilisme in Nederland: Aantal auto's (absoluut).]]In diverse overheidsrapporten werd al sinds de jaren zestig gewezen op de nadelen van de snel groeiende mobiliteit, die mede mogelijk werd gemaakt door een in die zelfde jaren ingezette inhaalslag aan wegenaanleg.  
 +
 
 +
Het was echter tijdens de voorbereiding van de Derde nota over de ruimtelijke ordening dat de noodzaak tot een kentering in het beleid expliciet op de agenda kwam te staan. In de eerste twee nationale nota's over de ruimtelijke ordening, uit respectievelijk 1960 en 1966, werd de groei van de mobiliteit niet als probleem gezien, integendeel: in beide nota's stond de facilitering van het autoverkeer voorop.  
  
 
Begin jaren zeventig kwamen er nieuwe thema's op: de beperkte beschikbaarheid van ruimte, de eindige grondstoffenvoorraden en de aantasting van het [[milieu|'''milieu''']] noodzaakten volgens de beleidsmakers tot een beperking van de groei van de mobiliteit.
 
Begin jaren zeventig kwamen er nieuwe thema's op: de beperkte beschikbaarheid van ruimte, de eindige grondstoffenvoorraden en de aantasting van het [[milieu|'''milieu''']] noodzaakten volgens de beleidsmakers tot een beperking van de groei van de mobiliteit.

Huidige versie van 7 mei 2008 om 10:53