De doorbraak van de koelkast in het huishouden

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 1: Regel 1:
 
'''Albert Heijn maakt de koelkast betaalbaar'''
 
'''Albert Heijn maakt de koelkast betaalbaar'''
  
De doorbraak van de koelkast voor huishoudelijk gebruik bevorderde de afzet van deze producten. In 1960 beschikte 10% van de Nederlandse huishoudens over een koelkast.[[Noten TIN20-3-H8#8-68|<sup>[68]</sup>]] De prijzen lagen op dat moment rond de 500 tot 700 gulden, afhankelijk van de literinhoud. De [[De invloed van de supermarkt op eetpatroon en keukeninrichting|'''aanbieding van koelkasten door Albert Heijn''']] in het kader van de Premie van de Maand-Club-(PMC) veroorzaakte een halvering van de prijs. Het Zaanse levensmiddelenbedrijf bestelde in 1962 20.000 koelkasten tegen kwantumkorting bij de Duitse fabrikant Liebherr. Albert Heijn verkocht deze apparaten tegen de helft van de winkelprijs. Het succes was overweldigend: binnen een maand was de hele partij verkocht. De overige aanbieders waren gedwongen ook hun prijzen te verlagen.  
+
De doorbraak van de koelkast voor huishoudelijk gebruik bevorderde de afzet van deze producten. In 1960 beschikte 10% van de Nederlandse huishoudens over een koelkast.[[Noten TIN20-3-H8#8-68|<sup>[68]</sup>]]  
 +
De prijzen lagen op dat moment rond de 500 tot 700 gulden, afhankelijk van de literinhoud. De [[De invloed van de supermarkt op eetpatroon en keukeninrichting|'''aanbieding van koelkasten door Albert Heijn''']] in het kader van de Premie van de Maand-Club-(PMC) veroorzaakte een halvering van de prijs. Het Zaanse levensmiddelenbedrijf bestelde in 1962 20.000 koelkasten tegen kwantumkorting bij de Duitse fabrikant Liebherr. Albert Heijn verkocht deze apparaten tegen de helft van de winkelprijs.  
 +
 
 +
Het succes was overweldigend: binnen een maand was de hele partij verkocht. De overige aanbieders waren gedwongen ook hun prijzen te verlagen.  
 
Albert Heijn handhaafde de koelkast ook nadien in haar PMC-pakket en verkocht in totaal 145.000 kasten.  
 
Albert Heijn handhaafde de koelkast ook nadien in haar PMC-pakket en verkocht in totaal 145.000 kasten.  
  
 
De Consumentenbond speelde in op de plotselinge en massale populariteit van dit apparaat en publiceerde in 1964 haar eerste consumententest over koelkasten.  
 
De Consumentenbond speelde in op de plotselinge en massale populariteit van dit apparaat en publiceerde in 1964 haar eerste consumententest over koelkasten.  
  
Een decennium later was 93% van de Nederlandse huishoudens van een koelkast voorzien.[[Noten TIN20-3-H8#8-69|<sup>[69]</sup>]] De actie van Albert Heijn was een toevalstreffer, aan de keuze voor de koelkast lagen geen doordachte strategische overwegingen ten grondslag.[[Noten TIN20-3-H8#8-70|<sup>[70]</sup>]] De later eveneens in PCM-verband aangeboden vrieskist vond tot 1969 nauwelijks aftrek.  
+
Een decennium later was 93% van de Nederlandse huishoudens van een koelkast voorzien.[[Noten TIN20-3-H8#8-69|<sup>[69]</sup>]]  
 +
De actie van Albert Heijn was een toevalstreffer, aan de keuze voor de koelkast lagen geen doordachte strategische overwegingen ten grondslag.[[Noten TIN20-3-H8#8-70|<sup>[70]</sup>]]  
 +
De later eveneens in PCM-verband aangeboden vrieskist vond tot 1969 nauwelijks aftrek.  
  
  
Regel 18: Regel 23:
 
'''Introductie diepvriesproducten traag proces'''
 
'''Introductie diepvriesproducten traag proces'''
  
De vrieskast bleef tot in de jaren zestig vooral een voorwerp van grootverbruikers. Op het platteland kregen individuele huishoudens eerder belangstelling voor toepassing van dit apparaat dan in de stad. In de jaren vijftig en zestig werden regionaal centra met diepvrieskluisjes opgezet; eind jaren vijftig nam hun aantal zeer snel toe.[[Noten TIN20-3-H8#8-73|<sup>[73]</sup>]]  
+
De vrieskast bleef tot in de jaren zestig vooral [[De moeizame doorbraak van diepvriesproducten|''' een voorwerp van grootverbruikers''']]. Op het platteland kregen individuele huishoudens eerder belangstelling voor toepassing van dit apparaat dan in de stad. In de jaren vijftig en zestig werden regionaal centra met diepvrieskluisjes opgezet; eind jaren vijftig nam hun aantal zeer snel toe.[[Noten TIN20-3-H8#8-73|<sup>[73]</sup>]]  
  
 
Ook hierbij dienden de Verenigde Staten als lichtend voorbeeld. Vaak werden deze centra geëxploiteerd door slagers en poeliers die zelf voor het uitoefenen van hun beroep ook koeling nodig hadden. In sommige plaatsen waren dergelijke voorzieningen coöperatief georganiseerd. De bloei van het kluisjessysteem ging aan de verspreiding van de individuele diepvrieskisten over het platteland in de tweede helft van de jaren zestig vooraf.[[Noten TIN20-3-H8#8-74|<sup>[74]</sup>]]   
 
Ook hierbij dienden de Verenigde Staten als lichtend voorbeeld. Vaak werden deze centra geëxploiteerd door slagers en poeliers die zelf voor het uitoefenen van hun beroep ook koeling nodig hadden. In sommige plaatsen waren dergelijke voorzieningen coöperatief georganiseerd. De bloei van het kluisjessysteem ging aan de verspreiding van de individuele diepvrieskisten over het platteland in de tweede helft van de jaren zestig vooraf.[[Noten TIN20-3-H8#8-74|<sup>[74]</sup>]]   

Huidige versie van 16 apr 2008 om 09:07