De financiering van spoorwegen

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 1: Regel 1:
 
'''Private financiering'''
 
'''Private financiering'''
  
In tegenstelling tot wat meestal aangenomen is, werd het benodigde kapitaal voor de eerste aanleg van spoorwegen in Nederland door Nederlandse kapitalisten ter beschikking gesteld.[[Noten TIN19-2-H7#7-53|<sup>[53]</sup>]] Voor de lijn Amsterdam-Haarlem dacht men 1,3 miljoen gulden nodig te hebben, en aandelen tot dat bedrag werden zonder moeite in Amsterdam geplaatst. De namen van de solide handelsfirma's van Serrurier en Le Chevalier stonden min of meer garant voor een degelijke onderneming en bovendien meende men dat de mogelijke winsten wel eens zeer groot konden zijn. Ook in Engeland deed zich datzelfde verschijnsel voor, en in Nederland waren de verwachtingen hoog gespannen.  
+
In tegenstelling tot wat meestal aangenomen is, werd het benodigde kapitaal voor de eerste aanleg van spoorwegen in Nederland door [[De moeizame weg naar een staatsspoorwegbedrijf|'''Nederlandse kapitalisten''']] ter beschikking gesteld.[[Noten TIN19-2-H7#7-53|<sup>[53]</sup>]]  
 +
Voor de lijn Amsterdam-Haarlem dacht men 1,3 miljoen gulden nodig te hebben, en aandelen tot dat bedrag werden zonder moeite in Amsterdam geplaatst. De namen van de solide handelsfirma's van Serrurier en Le Chevalier stonden min of meer garant voor een degelijke onderneming en bovendien meende men dat de mogelijke winsten wel eens zeer groot konden zijn. Ook in Engeland deed zich datzelfde verschijnsel voor, en in Nederland waren de verwachtingen hoog gespannen.  
  
 
Er zal ook een element van speculatie hebben meegespeeld; de koers van uitgifte was [[begrippenlijst#A pari|a pari]] en er zullen lieden geweest zijn die hoopten snel een koerswinst te kunnen realiseren. Inderdaad liep de koers even op, maar niet voor lang.  [[Afbeelding:Haarlem_HYSM_Centrale_werkplaats_wielendraaierij_1899.jpg|thumb|350px|right|Centrale Werkplaats HIJSM te Haarlem, interieur wielendraaierij, 1899]]
 
Er zal ook een element van speculatie hebben meegespeeld; de koers van uitgifte was [[begrippenlijst#A pari|a pari]] en er zullen lieden geweest zijn die hoopten snel een koerswinst te kunnen realiseren. Inderdaad liep de koers even op, maar niet voor lang.  [[Afbeelding:Haarlem_HYSM_Centrale_werkplaats_wielendraaierij_1899.jpg|thumb|350px|right|Centrale Werkplaats HIJSM te Haarlem, interieur wielendraaierij, 1899]]

Huidige versie van 15 mei 2008 om 18:31