De introductie van de instapbrug voor passagiers

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 13: Regel 13:
 
Eind mei 1959 lag het ontwerp voor de eerste Aviobrug gereed bij Aviolanda en vond er overleg plaats met de Schiphol-directie, die vanwege de verwachte problemen met het afhandelen van straalverkeersvliegtuigen uiterst geïnteresseerd was in het project.[[Noten H6#6-67|<sup>[67]</sup>]]  
 
Eind mei 1959 lag het ontwerp voor de eerste Aviobrug gereed bij Aviolanda en vond er overleg plaats met de Schiphol-directie, die vanwege de verwachte problemen met het afhandelen van straalverkeersvliegtuigen uiterst geïnteresseerd was in het project.[[Noten H6#6-67|<sup>[67]</sup>]]  
  
De luchthaven had de keuze tussen de instapbrug en een alternatief technisch systeem. Dit werd eveneens ontwikkeld in de Verenigde Staten en was gebaseerd op speciale voertuigen die rechtstreeks op het vliegtuig konden worden aangesloten door middel van een omhoog scharende passagierscabine. Het alternatief werd echter zonder veel omhaal terzijde geschoven als minder geschikt. De overdekte instapbrug sloot aan bij het in ontwikkeling zijnde concept voor het nieuwe Schiphol, dat zou worden voorzien van overdekte pieren. Besloten werd tot de bouw van een prototype en de beproeving daarvan op Schiphol, in nauwe samenwerking met de luchthaven, de KLM en de Rijksluchtvaartdienst.[[Noten H6#6-68|<sup>[68]</sup>]]  
+
De luchthaven had de keuze tussen de instapbrug en een alternatief technisch systeem. Dit werd eveneens ontwikkeld in de Verenigde Staten en was gebaseerd op speciale voertuigen die rechtstreeks op het vliegtuig konden worden aangesloten door middel van een omhoog scharende passagierscabine. Het alternatief werd echter zonder veel omhaal terzijde geschoven als minder geschikt. De overdekte instapbrug sloot aan bij het in ontwikkeling zijnde concept voor het nieuwe Schiphol, dat zou worden voorzien van [[Pieren als "aanlegsteigers" voor de vliegtuigen|'''overdekte pieren''']]. Besloten werd tot de bouw van een prototype en de beproeving daarvan op Schiphol, in nauwe samenwerking met de luchthaven, de KLM en de Rijksluchtvaartdienst.[[Noten H6#6-68|<sup>[68]</sup>]]  
  
 
[[afbeelding:05_J853_T_6_13B_tiff.jpg|thumb|300px|right|De Aviobrug maakt contact met het vliegtuig.]]
 
[[afbeelding:05_J853_T_6_13B_tiff.jpg|thumb|300px|right|De Aviobrug maakt contact met het vliegtuig.]]

Huidige versie van 13 mei 2008 om 15:10