De overbrugging van het Hollands Diep en de Maas bij Rotterdam

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 23: Regel 23:
 
[[Afbeelding:TIN19II_blz158.jpg|thumb|right|400px|Spoorwegnet 1890]]
 
[[Afbeelding:TIN19II_blz158.jpg|thumb|right|400px|Spoorwegnet 1890]]
  
Elke overspanning van de Moerdijkbrug werd, gebruikmakend van de kracht van eb en vloed, op twee reusachtige pontons, heel toepasselijk "Hercules" en "Samson" genaamd, uit de bouwplaats op de oever uitgevaren en op de pijlers neergelaten. Hoewel [[De bruggen over de grote rivieren: angst voor kruiend ijs
+
Elke overspanning van de Moerdijkbrug werd, gebruikmakend van de kracht van eb en vloed, op twee reusachtige pontons, heel toepasselijk "Hercules" en "Samson" genaamd, uit de bouwplaats op de oever uitgevaren en op de pijlers neergelaten. Hoewel [[ De bruggen over de grote rivieren: angst voor kruiend ijs
 
|'''de weersomstandigheden soms niet gunstig''']] waren, lukte het toch alle overspanningen zonder ongelukken te stellen. Eind december 1868 had de Koninklijke Fabriek de opdracht gekregen, in oktober 1869 werd de eerste nagel geklonken, eind november 1871 werd de laatste overspanning ingevaren en 1 januari 1872 kon de langste brug van Europa worden geopend.[[Noten TIN19-2-H7#7-80|<sup>[80]</sup>]]   
 
|'''de weersomstandigheden soms niet gunstig''']] waren, lukte het toch alle overspanningen zonder ongelukken te stellen. Eind december 1868 had de Koninklijke Fabriek de opdracht gekregen, in oktober 1869 werd de eerste nagel geklonken, eind november 1871 werd de laatste overspanning ingevaren en 1 januari 1872 kon de langste brug van Europa worden geopend.[[Noten TIN19-2-H7#7-80|<sup>[80]</sup>]]   
  

Versie op 15 mei 2008 18:04