De spoorweg: het publiek en het dagelijkse leven

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 1: Regel 1:
 
'''Traditioneel transport verliest de strijd'''
 
'''Traditioneel transport verliest de strijd'''
  
Een van de eerste gevolgen van de opening van de spoorlijn Amsterdam-Haarlem was dat van de meer dan twintig dagelijkse veerschuiten tussen beide steden er nog maar twee overbleven. Het vervoer van reizigers werd vrijwel helemaal door de nieuwe stoomtrein overgenomen. Alleen de regelmatige [[begrippenlijst#Beurtvaart|beurtvaart]], die hoofdzakelijk het goederenvervoer diende, bleef bestaan. En zo was het overal zodra de trein verscheen.  
+
Een van de eerste gevolgen van de opening van de spoorlijn Amsterdam-Haarlem was dat van de meer dan twintig dagelijkse veerschuiten tussen beide steden er nog maar twee overbleven. [[Goederen- en passagiersvervoer rond 1900|'''Het vervoer van reizigers''']] werd vrijwel helemaal door de nieuwe stoomtrein overgenomen. Alleen de regelmatige [[begrippenlijst#Beurtvaart|beurtvaart]], die hoofdzakelijk het goederenvervoer diende, bleef bestaan. En zo was het overal zodra de trein verscheen.  
  
 
Het reizend publiek gaf duidelijk de voorkeur aan de weliswaar nogal hotsende en botsende, maar snelle trein, boven de rustig voortglijdende trekschuit. De directie van de HIJSM had er bovendien voor gezorgd dat de prijs van de derde klasse even hoog was als die van de trekschuit, zodat de concurrentie vrijwel doodgedrukt werd. In 1860 werd de regelmatige vaart tussen de beide steden officieel gestaakt en alle reglementen, die vaak nog uit de zeventiende eeuw dateerden, opgeheven. Toch bleef er nog één schipper varen, die vooral de tussengelegen plaatsen en boerderijen, waar de trein natuurlijk niet stopte, bediende.[[Noten TIN19-2-H7#7-42|<sup>[42]</sup>]]   
 
Het reizend publiek gaf duidelijk de voorkeur aan de weliswaar nogal hotsende en botsende, maar snelle trein, boven de rustig voortglijdende trekschuit. De directie van de HIJSM had er bovendien voor gezorgd dat de prijs van de derde klasse even hoog was als die van de trekschuit, zodat de concurrentie vrijwel doodgedrukt werd. In 1860 werd de regelmatige vaart tussen de beide steden officieel gestaakt en alle reglementen, die vaak nog uit de zeventiende eeuw dateerden, opgeheven. Toch bleef er nog één schipper varen, die vooral de tussengelegen plaatsen en boerderijen, waar de trein natuurlijk niet stopte, bediende.[[Noten TIN19-2-H7#7-42|<sup>[42]</sup>]]   
[[Afbeelding:TIN19II_blz141.jpg|thumb|365px|left|Station Amsterdam-Weesperpoort van de NRS]] Ook de regelmatige wagen- en [[begrippenlijst#Diligence|diligence]]diensten tussen beide steden waren op slag verouderd en overbodig. Oude verbindingen, die parallel met de spoorlijn liepen, werden overal opgeheven.  
+
 
 +
[[Afbeelding:TIN19II_blz141.jpg|thumb|365px|left|Station Amsterdam-Weesperpoort van de NRS]]
 +
Ook de regelmatige wagen- en [[begrippenlijst#Diligence|diligence]]diensten tussen beide steden waren op slag verouderd en overbodig. Oude verbindingen, die parallel met de spoorlijn liepen, werden overal opgeheven.  
  
  

Versie op 15 mei 2008 20:49