Noten TIN19-2-H7

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 14: Regel 14:
 
*<div id=7-9>[9] J. de Vries, Barges and capitalism; passenger transportation in the Dutch economy 1632-1839 (Utrecht 1981).</div>
 
*<div id=7-9>[9] J. de Vries, Barges and capitalism; passenger transportation in the Dutch economy 1632-1839 (Utrecht 1981).</div>
 
*<div id=7-10>[10] W.Fritschy, 'Spoorwegaanleg in Nederland van 1831 tot 1845 en de rol van de Staat', in: Economisch en Sociaal-Historisch Jaarboek 46 (1983), 180-227.</div>
 
*<div id=7-10>[10] W.Fritschy, 'Spoorwegaanleg in Nederland van 1831 tot 1845 en de rol van de Staat', in: Economisch en Sociaal-Historisch Jaarboek 46 (1983), 180-227.</div>
*<div id=7-11>[11] M.G. de Boer, Leven en bedrijf van Gerhard Moritz Roentgen, grondvester van de Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij thans Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw _Fijenoord_ 1823-1923 (S.l. 1923).</div>
+
*<div id=7-11>[11] M.G. de Boer, Leven en bedrijf van Gerhard Moritz Roentgen, grondvester van de Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij thans Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw 'Fijenoord' 1823-1923 (S.l. 1923).</div>
 
*<div id=7-12>[12] W. van der Ham, Tot gerief van de reiziger. Vier eeuwen Amsterdam-Haarlem (_s-Gravenhage 1989), 55-56.</div>
 
*<div id=7-12>[12] W. van der Ham, Tot gerief van de reiziger. Vier eeuwen Amsterdam-Haarlem (_s-Gravenhage 1989), 55-56.</div>
 
*<div id=7-13>[13] Nog steeds onmisbaar is het overzicht van J.H.Jonckers Nieboer, Geschiedenis der Nederlandsche Spoorwegen 1832-1938. Tweede druk (Rotterdam 1938). Nuttig is ook: W.van den Broeke, 'Het spoor terug gevolgd. De eerste honderd jaar (1839-1939)', en van dezelfde auteur 'Preludium op een vijfsporenbeleid (1839-1939)', in: J.A.Faber,red. Het Spoor. 150 jaar spoorwegen in Nederland (Amsterdam-Utrecht 1989), 11-51 en 52-85. Een overzicht van data van opening en sluiting van lijnen in: J.W.Sluiter, Beknopt overzicht van de Nederlandse spoor- en tramwegbedrijven. 2e druk (Leiden 1967). </div>
 
*<div id=7-13>[13] Nog steeds onmisbaar is het overzicht van J.H.Jonckers Nieboer, Geschiedenis der Nederlandsche Spoorwegen 1832-1938. Tweede druk (Rotterdam 1938). Nuttig is ook: W.van den Broeke, 'Het spoor terug gevolgd. De eerste honderd jaar (1839-1939)', en van dezelfde auteur 'Preludium op een vijfsporenbeleid (1839-1939)', in: J.A.Faber,red. Het Spoor. 150 jaar spoorwegen in Nederland (Amsterdam-Utrecht 1989), 11-51 en 52-85. Een overzicht van data van opening en sluiting van lijnen in: J.W.Sluiter, Beknopt overzicht van de Nederlandse spoor- en tramwegbedrijven. 2e druk (Leiden 1967). </div>
Regel 78: Regel 78:
 
*<div id=7-73>[73] 75 Jahre Deutscher Brückenbau, herausgegeben von der Gesellschaft Harkort Duisburg aus Anlass ihres 50 jährigen Bestehens (Duisburg 1922), 37. Dat de bruggen bij Dirschau in Nederland de aandacht trokken blijkt wel uit: G.G. van der Hoeven, 'De bruggen over de Weichsel bij Dirschau en over de Nogat bij Marienburg', in: Verhandelingen van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs 1856-1857, 29-40.</div>
 
*<div id=7-73>[73] 75 Jahre Deutscher Brückenbau, herausgegeben von der Gesellschaft Harkort Duisburg aus Anlass ihres 50 jährigen Bestehens (Duisburg 1922), 37. Dat de bruggen bij Dirschau in Nederland de aandacht trokken blijkt wel uit: G.G. van der Hoeven, 'De bruggen over de Weichsel bij Dirschau en over de Nogat bij Marienburg', in: Verhandelingen van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs 1856-1857, 29-40.</div>
 
*<div id=7-74>[74] 75 Jahre Deutscher Brückenbau, 42.</div>
 
*<div id=7-74>[74] 75 Jahre Deutscher Brückenbau, 42.</div>
*<div id=7-75>[75] Zie voor een overzicht van alle spoorbruggen: Jhr. P.H.A.Martini Buys, 'Gegevens omtrent de spoorwegbruggen, in Nederland over groote rivieren en kanalen, gebouwd in de tweede helft der XIXde eeuw', in: Gedenkboek KIVI, 90-93. Over de Culemborgse brug: G.J.L.Koolhof, De spoorbrug bij Culemborg 1868-1982 (Culemborg 1982). Over Van Diesen: Biografisch Woordenboek van Nederland, 1 ('s-Gravenhage 1979), 142-143.</div>
+
*<div id=7-75>[75] Zie voor een overzicht van alle spoorbruggen: Jhr. P.H.A.Martini Buys, 'Gegevens omtrent de spoorwegbruggen, in Nederland over groote rivieren en kanalen, gebouwd in de tweede helft der XIXde eeuw', in: Gedenkboek KIvI, 90-93. Over de Culemborgse brug: G.J.L.Koolhof, De spoorbrug bij Culemborg 1868-1982 (Culemborg 1982). Over Van Diesen: Biografisch Woordenboek van Nederland, 1 ('s-Gravenhage 1979), 142-143.</div>
 
*<div id=7-76>[76] Zie over Nierstrasz: Biografisch Woordenboek van Nederland, 2 (Amsterdam 1985), 402-404. </div>
 
*<div id=7-76>[76] Zie over Nierstrasz: Biografisch Woordenboek van Nederland, 2 (Amsterdam 1985), 402-404. </div>
 
*<div id=7-77>[77] De afdamming der Oosterschelde_, in: Onze Tijd, nieuwe serie, jrg.3, deel II (1868), 310-324. Over het zandvervoer: P.J.Neyt, 'Over het vervoeren van grond per locomotief', in: Tijdschrift van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs 1870-1871, 259-289.</div>
 
*<div id=7-77>[77] De afdamming der Oosterschelde_, in: Onze Tijd, nieuwe serie, jrg.3, deel II (1868), 310-324. Over het zandvervoer: P.J.Neyt, 'Over het vervoeren van grond per locomotief', in: Tijdschrift van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs 1870-1871, 259-289.</div>
*<div id=7-78>[78] W.F.Stoel, 'Afdamming van het Sloe met de kanalen door Walcheren en door Zuid-Beveland', in: Gedenkboek KIVI, 45-47.</div>
+
*<div id=7-78>[78] W.F.Stoel, 'Afdamming van het Sloe met de kanalen door Walcheren en door Zuid-Beveland', in: Gedenkboek KIvI, 45-47.</div>
 
*<div id=7-79>[79] H.C.Arbouw en J.R.Bos, Schakel tussen Noord en Zuid. Geschiedenis van de spoorwegen op het Eiland van Dordrecht. Kwartaal & Teken extra 11 (Dordrecht 1989), 22-27.</div>
 
*<div id=7-79>[79] H.C.Arbouw en J.R.Bos, Schakel tussen Noord en Zuid. Geschiedenis van de spoorwegen op het Eiland van Dordrecht. Kwartaal & Teken extra 11 (Dordrecht 1989), 22-27.</div>
 
*<div id=7-80>[80] J.L.Cluijsenaer, 'De overbrugging van het Hollandsch Diep', in: Onze Tijd, nieuwe serie, jrg.7, deel I (1872), 193-292.</div>
 
*<div id=7-80>[80] J.L.Cluijsenaer, 'De overbrugging van het Hollandsch Diep', in: Onze Tijd, nieuwe serie, jrg.7, deel I (1872), 193-292.</div>
 
*<div id=7-81>[81] Over het faillissement van de Koninklijke Fabriek, zie: M.G. de Boer, Honderd jaar machine-industrie op Oostenburg Amsterdam (Amsterdam 1927), 63-73.</div>
 
*<div id=7-81>[81] Over het faillissement van de Koninklijke Fabriek, zie: M.G. de Boer, Honderd jaar machine-industrie op Oostenburg Amsterdam (Amsterdam 1927), 63-73.</div>
 
*<div id=7-82>[82] N.H.Nierstrasz, De spoorweg Nijmegen-Arnhem met de overbrugging van de Waal en den Rijn ('s-Hertogenbosch 1869).</div>
 
*<div id=7-82>[82] N.H.Nierstrasz, De spoorweg Nijmegen-Arnhem met de overbrugging van de Waal en den Rijn ('s-Hertogenbosch 1869).</div>
*<div id=7-83>[83] J.Schroeder van der Kolk, 'Bouw, onderzoek en onderhoud der metalen spoorwegbruggen', in: Gedenkboek KIVI, 93-97.</div>
+
*<div id=7-83>[83] J.Schroeder van der Kolk, 'Bouw, onderzoek en onderhoud der metalen spoorwegbruggen', in: Gedenkboek KIvI, 93-97.</div>
 
*<div id=7-84>[84] De eerste secretaris van de Staatsspoorwegen beschrijft in zijn memoires de vormingsjaren van de maatschappij: H.P.G.Quack, Herinneringen uit de levensjaren van Mr.H.P.G.Quack 1834-1914. 2e druk (Amsterdam 1915), 99-121.</div>
 
*<div id=7-84>[84] De eerste secretaris van de Staatsspoorwegen beschrijft in zijn memoires de vormingsjaren van de maatschappij: H.P.G.Quack, Herinneringen uit de levensjaren van Mr.H.P.G.Quack 1834-1914. 2e druk (Amsterdam 1915), 99-121.</div>
 
*<div id=7-85>[85] [R.A. van Sandick], 'De eerste jaren der Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen', in: De Ingenieur 18 (1903), 735-737.</div>
 
*<div id=7-85>[85] [R.A. van Sandick], 'De eerste jaren der Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen', in: De Ingenieur 18 (1903), 735-737.</div>

Huidige versie van 27 sep 2007 om 09:28