Stagnatie en ontwikkeling in de aanleg van het spoorwegnet

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 24: Regel 24:
 
Te vaak was al gebleken dat plannen afsprongen op de [[De overbrugging van het Hollands Diep en de Maas bij Rotterdam|'''kosten van de grote bruggen over de rivieren''']], en op deze manier hoopte de regering dit probleem weg te nemen. Kleine concessies zouden bij voorkeur ook niet meer verleend worden, omdat zo de kans bestond dat onaantrekkelijke lijnen of lijngedeelten zouden overblijven, waardoor er nog geen sprake van een echt net zou zijn.  
 
Te vaak was al gebleken dat plannen afsprongen op de [[De overbrugging van het Hollands Diep en de Maas bij Rotterdam|'''kosten van de grote bruggen over de rivieren''']], en op deze manier hoopte de regering dit probleem weg te nemen. Kleine concessies zouden bij voorkeur ook niet meer verleend worden, omdat zo de kans bestond dat onaantrekkelijke lijnen of lijngedeelten zouden overblijven, waardoor er nog geen sprake van een echt net zou zijn.  
  
Bij al deze gedachten zien we de rol van [[Ingenieurs en de aanleg van de Staatsspoorwegen|'''Van der Kun als adviseur''']] van de minister van Binnenlandse Zaken, waar Waterstaat toen onder ressorteerde. Zijn invloed moet niet onderschat worden en tussen alle politici en zakenlui, locale belanghebbenden en buitenlandse concessiejagers, was hij een van de weinige echte deskundigen. Hij was een sterk voorstander van het systeem van staatsspoorwegen; rentegarantie door de overheid, zoals dat in het buitenland nogal eens voorkwam, gaf alleen maar aanleiding tot voortdurend geharrewar over de financiële uitkomsten van de exploitatie, en alleen directe aanleg en exploitatie gaf zekerheid van lage en dus concurrerende tarieven.[[Noten TIN19-2-H7#7-61|<sup>[61]</sup>]]  
+
Bij al deze gedachten zien we de rol van [[Ingenieurs en de aanleg van de Staatsspoorwegen|'''Van der Kun als adviseur''']] van de minister van Binnenlandse Zaken, waar Waterstaat toen onder ressorteerde. Zijn invloed moet niet onderschat worden en tussen alle politici en zakenlui, locale belanghebbenden en buitenlandse concessiejagers, was hij een van de weinige echte deskundigen. Hij was een sterk voorstander van het systeem van [[De moeizame weg naar een staatsspoorwegbedrijf|'''staatsspoorwegen''']]; rentegarantie door de overheid, zoals dat in het buitenland nogal eens voorkwam, gaf alleen maar aanleiding tot voortdurend geharrewar over de financiële uitkomsten van de exploitatie, en alleen directe aanleg en exploitatie gaf zekerheid van lage en dus concurrerende tarieven.[[Noten TIN19-2-H7#7-61|<sup>[61]</sup>]]  
  
 
Van der Kun ontwierp nu een tweetal grote netten, een voor het noorden en een voor het zuiden, die door particulieren zouden worden aangelegd, met steun van de overheid.[[Noten TIN19-2-H7#7-62|<sup>[62]</sup>]]
 
Van der Kun ontwierp nu een tweetal grote netten, een voor het noorden en een voor het zuiden, die door particulieren zouden worden aangelegd, met steun van de overheid.[[Noten TIN19-2-H7#7-62|<sup>[62]</sup>]]

Huidige versie van 15 mei 2008 om 17:37