Techniek in Nederland:Info

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 1: Regel 1:
[[afbeelding:Boek tin 20 deel 5.jpg|thumb|300px|Techniek in Nederland in de 20e eeuw]]Techniek in Nederland in de Twintigste Eeuw (TIN-20) bestaat uit veertien thematische onderzoeksclusters waarin grote technische systemen centraal staan. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in zeven boeken.
+
[[afbeelding:Boek tin 20 deel 5.jpg|thumb|320px|Techniek in Nederland in de 20e eeuw]]Techniek in Nederland in de Twintigste Eeuw (TIN-20) bestaat uit veertien thematische onderzoeksclusters waarin grote technische systemen centraal staan. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in zeven boeken.
  
  
Deze onder auspiciën van de Stichting Historie der Techniek samengestelde serie  maakt inzichtelijk hoe technische en maatschappelijke ontwikkelingen met elkaar samenhangen en elkaar beïnvloeden. Hierdoor is de  geschiedenis van Nederland opnieuw geschreven, nu vanuit een  techniekhistorische invalshoek. Komende tijd vormt de verspreiding  van de onderzoeksresultaten naar het onderwijs een belangrijk aandachtspunt. Als eerste initiatief op dit terrein wordt serie beschikbaar gesteld aan de scholen voor het voortgezet onderwijs.  
+
Het in 1995 gestarte TIN-20 programma heeft op een toegankelijke wijze inzichtelijk gemaakt hoe maatschappelijke en technische ontwikkelingsprocessen met elkaar samenhangen en elkaar beïnvloeden. Vanuit het perspectief van deze wisselwerking is de twintigste-eeuwse geschiedenis van Nederland opnieuw geschreven. In de eerste zes delen van de serie is de geschiedenis van een groot aantal deelterreinen neergezet: waterstaat, kantoor en informatietechnologie (deel I), delfstoffen, energie en chemie (deel II), landbouw en voeding (deel III), huishoudtechnologie en medische techniek (deel IV), transport en communicatie (deel V), stad, bouw en  industriële productie (deel VI).
Deze actie wordt mogelijk gemaakt door enkele in Jet-Net (Jongeren en  Technologie Netwerk Nederland) samenwerkende multinationals.
+
  
  
Het in 1995 gestarte TIN-20 programma heeft op een toegankelijke wijze inzichtelijk gemaakt hoe maatschappelijke en technische ontwikkelingsprocessen met elkaar samenhangen en elkaar beïnvloedenVanuit het perspectief van deze wisselwerking is de twintigste-eeuwse geschiedenis van Nederland opnieuw geschreven.
+
In het zevende en afsluitende deel - uitgekomen in november 2003 - ligt het accent op het vanuit negen specifieke thema's zichtbaar maken van de manier waarop techniek de Nederlandse geschiedenis heeft gevormd. Aan bod komen onder meer de materiële eenwording van Nederland, de rol van de  ingenieurs in de vorming van de interventiestaat, de opkomst van de  consumptiesamenleving en van een nieuwe kennissamenleving.
  
  
In de eerste zes delen van de serie is de geschiedenis van een groot aantal deelterreinen neergezet: waterstaat, kantoor en  informatietechnologie (deel I), delfstoffen, energie en chemie (deel II), landbouw en voeding (deel III), huishoudtechnologie en medische techniek (deel IV), transport en communicatie (deel V), stad, bouw en  industriële productie (deel VI).
+
Het TIN-20 programma is het resultaat van een unieke samenwerking tussen wetenschap, overheid en bedrijfsleven. Tientallen onderzoekers uit verschillende wetenschapsgebieden, negen universiteiten, NWOdiverse overheidsinstellingen waaronder het Ministerie van  Economische Zaken, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties  hebben het programma mogelijk gemaakt. Naast de serie  overzichtswerken, waarvan het eerste deel in 1998 verscheenresulteerde het TIN-20 programma in proefschriften, (populair) wetenschappelijke boeken, onderwijsmateriaal, artikelen in  verschillende nationale en internationale tijdschriften en een tentoonstelling. Het hele programma werd uitgevoerd onder auspiciën  van de Stichting Historie der Techniek (SHT), die in 1988 werd opgericht op  initiatief van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs om de  historische betekenis van techniek meer onder de aandacht te brengen.
  
In het zevende en afsluitende deel ligt het accent op het vanuit  negen specifieke thema's zichtbaar maken van de manier waarop  techniek de Nederlandse geschiedenis heeft gevormd. Aan bod komen  onder meer de materiële eenwording van Nederland, de rol van de  ingenieurs in de vorming van de interventiestaat, de opkomst van de  consumptiesamenleving en van een nieuwe kennissamenleving.
 
  
Het TIN-20 programma is het resultaat van een unieke samenwerking tussen wetenschap, overheid en bedrijfsleven. Tientallen onderzoekers  uit verschillende wetenschapsgebieden, negen universiteiten, NWO,  diverse overheidsinstellingen waaronder het Ministerie van Economische Zaken, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties hebben het programma mogelijk gemaakt. Naast de serie overzichtswerken, waarvan het eerste deel in 1998 verscheen,  resulteerde het TIN-20 programma in proefschriften, (populair) wetenschappelijke boeken, onderwijsmateriaal, artikelen in  verschillende nationale en internationale tijdschriften en een  tentoonstelling. Het hele programma werd uitgevoerd onder auspiciën van de Stichting Historie der Techniek, die in 1988 werd opgericht op  initiatief van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs om de historische betekenis van techniek meer onder de aandacht te brengen.
+
Verspreiding van de onderzoeksresultaten naar het onderwijs is een belangrijk aandachtspunt. Als eerste initiatief op dit terrein is de serie in boekvorm in 2003 beschikbaar gesteld aan de scholen voor het voortgezet onderwijs. Het doel is jongeren meer inzicht te geven in de betekenis van techniek voor de Nederlandse samenleving.  
  
De afsluiting van het programma vormt het startpunt van een  initiatief om de onderzoeksresultaten in te zetten binnen het  voortgezet, hoger en wetenschappelijk onderwijs. Het doel is jongeren  meer inzicht te geven in de betekenis van techniek voor de 
 
Nederlandse samenleving. Een aantal in Jet-Net (Jongeren en  Technologie Netwerk Nederland) samenwerkende multinationals heeft  daarom besloten de TIN-20 serie beschikbaar te stellen aan de scholen  voor het voortgezet onderwijs.
 
  
 +
Om het gebruik van de serie boeken door de scholieren te stimuleren heeft de SHT het idee opgevat de literatuur ook digitaal aan te bieden, via het internet. De SHT heeft contact gezocht met Scholengemeenschap Spieringshoek en het European Centre for Mobility Documentation (ECMD) om een pilot hiertoe op te zetten en waarmee het onderwijs kan experimenteren. April 2006 is het project van start gegaan en het resultaat is deze webapplicatie waarin een deel van de transportgeschiedenis digitaal toegankelijk is gemaakt.
  
 
+
deze internetsite als resultaat. Dit project is geïnitieerd om de toegankelijkheid van de TIN-20 serie voor middelbare scholieren te verbeteren. Februari 2006 is door de initiatiefnemers, en de Stichting Historie der Techniek, besloten om met de onderwerpen transport en mobiliteit te beginnen, een voor velen boeiend onderwerp. In het cursusjaar 2006 - 2007 volgt een pilotproject door de Stichting Historie der Techniek (SHT) in samenwerking met de scholengemeenschap Spieringshoek te Schiedam, waarbij deze website als informatiebron voor werkstukken wordt gebruikt.
Dit project is geïnitieerd om de toegankelijkheid van de TIN-20 serie voor middelbare scholieren te verbeteren. Februari 2006 is door de initiatiefnemers, SG Spieringshoek en de Stichting Historie der Techniek, besloten om met de onderwerpen transport en mobiliteit te beginnen, een voor velen boeiend onderwerp. In het cursusjaar 2006 - 2007 volgt een pilotproject door de Stichting Historie der Techniek (SHT) in samenwerking met de scholengemeenschap Spieringshoek te Schiedam, waarbij deze website als informatiebron voor werkstukken wordt gebruikt.
+

Versie op 13 jul 2006 11:22