Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Benzine distributie vanaf 1904

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 3: Regel 3:
  
 
In 1909 sloot de ANWB een contract met de brandstofleverancier N.V. Acetylena, de twee jaar tevoren opgerichte verkoopmaatschappij van de Koninklijke/Shell. Met een marktaandeel in 1914 van 80%, bouwde de Koninklijke een distributie-infrastructuur op die aanvankelijk, vanaf de inrichting van een destillatiefabriek in Rotterdam in 1902, gebaseerd was op de drogisterijen. Van verkoop aan huis, gebruikelijk bij de verkoop van lampolie, zag de olieproducent vanwege het nog geringe aantal automobilisten af. De als "Autoline" op de markt gebrachte brandstof werd vooral in de grote steden afgezet. In 1914 bedroeg het verschil in afzet tussen Zuid-Holland en een provincie als Drenthe bijvoorbeeld een factor 40. Vanaf halverwege de jaren twintig "kroop [de Koninklijke/Shell] verder naar de consument toe" (en liep zij de ANWB voorbij) in de opbouw van een netwerk van benzinestations langs de [[De auto in het interbellum (1918-1940): Planning van Wegen|'''rijkswegen''']] [[Noten H3#3-55|<sup>[55]</sup>]].
 
In 1909 sloot de ANWB een contract met de brandstofleverancier N.V. Acetylena, de twee jaar tevoren opgerichte verkoopmaatschappij van de Koninklijke/Shell. Met een marktaandeel in 1914 van 80%, bouwde de Koninklijke een distributie-infrastructuur op die aanvankelijk, vanaf de inrichting van een destillatiefabriek in Rotterdam in 1902, gebaseerd was op de drogisterijen. Van verkoop aan huis, gebruikelijk bij de verkoop van lampolie, zag de olieproducent vanwege het nog geringe aantal automobilisten af. De als "Autoline" op de markt gebrachte brandstof werd vooral in de grote steden afgezet. In 1914 bedroeg het verschil in afzet tussen Zuid-Holland en een provincie als Drenthe bijvoorbeeld een factor 40. Vanaf halverwege de jaren twintig "kroop [de Koninklijke/Shell] verder naar de consument toe" (en liep zij de ANWB voorbij) in de opbouw van een netwerk van benzinestations langs de [[De auto in het interbellum (1918-1940): Planning van Wegen|'''rijkswegen''']] [[Noten H3#3-55|<sup>[55]</sup>]].
[[afbeelding:grafiek_prijzen_brandstoffen.jpg|thumb|730px|left|Uit Automobilisme in Nederland: Prijzen motorbrandstoffen in guldens per 100 liter, inclusief BTW.]]
+
[[afbeelding:grafiek_prijzen_brandstoffen.jpg|thumb|700px|left|Uit Automobilisme in Nederland: Prijzen motorbrandstoffen in guldens per 100 liter, inclusief BTW.]]

Huidige versie van 7 mei 2008 om 08:55