Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De auto als speelgoed en statussymbool

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 1: Regel 1:
 
[[Afbeelding:eysink_uit_1911.jpg|250px|thumb|right|Een zeer fraaie Eysink 10/12 HP uit 1911.]]Er zijn in Nederland niet veel herinneringen van [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Ervaringen met het autorijden|'''eerste autogebruikers''']] [[Begrippenlijst#Geboekstaafd|geboekstaafd]] [[Noten H3#3-7|<sup>[7]</sup>]].  
 
[[Afbeelding:eysink_uit_1911.jpg|250px|thumb|right|Een zeer fraaie Eysink 10/12 HP uit 1911.]]Er zijn in Nederland niet veel herinneringen van [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Ervaringen met het autorijden|'''eerste autogebruikers''']] [[Begrippenlijst#Geboekstaafd|geboekstaafd]] [[Noten H3#3-7|<sup>[7]</sup>]].  
 
Op basis van het beschikbare materiaal is het echter [[Begrippenlijst#Plausibel|plausibel]] dat behalve voor het sportieve avontuur de eerste auto's ook werden ingezet voor [[Begrippenlijst#Conspicuous consumption|conspicuous consumption]].
 
Op basis van het beschikbare materiaal is het echter [[Begrippenlijst#Plausibel|plausibel]] dat behalve voor het sportieve avontuur de eerste auto's ook werden ingezet voor [[Begrippenlijst#Conspicuous consumption|conspicuous consumption]].
  [[Afbeelding:toeren_met_een_spyker.jpg|250px|thumb|left|Een mooie rit door de natuur in een Spyker uit omstreeks 1906.]] Behalve als speelgoed voor rijke mannen, gold de auto immers ook als statusvehikel, letterlijk ; hoewel de vroege autocultuur in eerste aanleg naar binnen gericht was en als zodanig wel eens is afgeschilderd als een voortzetting van de jachtpartij met andere middelen, was zij vanaf het begin ook [[Begrippenlijst#Spectatorsport|spectator sport]], onderdeel van een opkomende massabeweging die de passieve consumptie van [[Begrippenlijst#Heroisme|heroïsme]],  competitie, recordjacht en gevaar tot kern had [[Noten H3#3-8|<sup>[8]</sup>]].   
+
  [[Afbeelding:toeren_met_een_spyker.jpg|250px|thumb|left|Een mooie rit door de natuur in een Spyker uit omstreeks 1906.]] Behalve als speelgoed voor rijke mannen, gold de auto immers ook als statusvehikel, letterlijk ; hoewel de vroege autocultuur in eerste aanleg naar binnen gericht was en als zodanig wel eens is afgeschilderd als een voortzetting van de jachtpartij met andere middelen, was zij vanaf het begin ook [[Begrippenlijst#Spectator-sport|spectator sport]], onderdeel van een opkomende massabeweging die de passieve consumptie van [[Begrippenlijst#Heroisme|heroïsme]],  competitie, recordjacht en gevaar tot kern had [[Noten H3#3-8|<sup>[8]</sup>]].   
 
In Nederland stonden vooral de door de NAC georganiseerde "betrouwbaarheidsritten" in deze traditie. Uit het blad van de Algemene Nederlandse Wielrijders Bond ([[De ANWB, van wielrijdersbond naar toeristenbond|'''ANWB''']]), De Kampioen, komt deze dubbele functie ook duidelijk naar voren.
 
In Nederland stonden vooral de door de NAC georganiseerde "betrouwbaarheidsritten" in deze traditie. Uit het blad van de Algemene Nederlandse Wielrijders Bond ([[De ANWB, van wielrijdersbond naar toeristenbond|'''ANWB''']]), De Kampioen, komt deze dubbele functie ook duidelijk naar voren.
  

Huidige versie van 7 mei 2008 om 08:53