Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Vooroorlogse elektrische auto's

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 1: Regel 1:
[[Afbeelding:paarden_in_parijse_taxivloot.jpg|250px|thumb|left|Vervanging van paarden in de Parijse taxivloot tussen 1898 en 1914.]]
+
[[Afbeelding:paarden_in_parijse_taxivloot.jpg|280px|thumb|left|Vervanging van paarden in de Parijse taxivloot tussen 1898 en 1914.]]
 
[[Afbeelding:elektrische_taxi_atax.jpg|280px|thumb|right|Elektrische taxi van de tweede generatie van de Amsterdamsche Taxi Auto Maatschappij (Atax).]]
 
[[Afbeelding:elektrische_taxi_atax.jpg|280px|thumb|right|Elektrische taxi van de tweede generatie van de Amsterdamsche Taxi Auto Maatschappij (Atax).]]
 
Terwijl de benzineauto zich bij uitstek leende voor het [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): racen en toeren|'''racen en toeren''']] (en daarmee de traditie van de fiets?sport? voortzette), gebeurde het opzichtige "flaneren" met de auto in de stad met de [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De gebruiksauto|'''elektrische auto''']], die daarmee de traditie van het koetsritje in het park en langs de boulevard voortzette. Dit laatste bleef echter in alle automobiliserende landen een [[Begrippenlijst#Runabout|subcultuur]]: op een zeer korte fase in de Verenigde Staten vóór 1900 na, kwam het aantal elektrisch [[Afbeelding:paarden_in_londense_taxivloot.jpg|250px|thumb|left|Vervanging van paarden in de Londense taxivloot tussen 1903 en 1914.]] [[Afbeelding:taxivloot_amsterdam.jpg|250px|thumb|Aandeel van benzine en elektrisch aangedreven taxi's in de vloot van Atax tussen 1910 en 1927.]]
 
Terwijl de benzineauto zich bij uitstek leende voor het [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): racen en toeren|'''racen en toeren''']] (en daarmee de traditie van de fiets?sport? voortzette), gebeurde het opzichtige "flaneren" met de auto in de stad met de [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De gebruiksauto|'''elektrische auto''']], die daarmee de traditie van het koetsritje in het park en langs de boulevard voortzette. Dit laatste bleef echter in alle automobiliserende landen een [[Begrippenlijst#Runabout|subcultuur]]: op een zeer korte fase in de Verenigde Staten vóór 1900 na, kwam het aantal elektrisch [[Afbeelding:paarden_in_londense_taxivloot.jpg|250px|thumb|left|Vervanging van paarden in de Londense taxivloot tussen 1903 en 1914.]] [[Afbeelding:taxivloot_amsterdam.jpg|250px|thumb|Aandeel van benzine en elektrisch aangedreven taxi's in de vloot van Atax tussen 1910 en 1927.]]

Versie op 7 mei 2008 09:18