Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Vooroorlogse elektrische auto's

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 3: Regel 3:
 
Terwijl de benzineauto zich bij uitstek leende voor het [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): racen en toeren|'''racen en toeren''']] (en daarmee de traditie van de fiets?sport? voortzette), gebeurde het opzichtige "flaneren" met de auto in de stad met de [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De gebruiksauto|'''elektrische auto''']], die daarmee de traditie van het koetsritje in het park en langs de boulevard voortzette. Dit laatste bleef echter in alle automobiliserende landen een [[Begrippenlijst#Runabout|subcultuur]]: op een zeer korte fase in de Verenigde Staten vóór 1900 na, kwam het aantal elektrisch [[Afbeelding:paarden_in_londense_taxivloot.jpg|250px|thumb|left|Vervanging van paarden in de Londense taxivloot tussen 1903 en 1914.]] [[Afbeelding:taxivloot_amsterdam.jpg|250px|thumb|Aandeel van benzine en elektrisch aangedreven taxi's in de vloot van Atax tussen 1910 en 1927.]]
 
Terwijl de benzineauto zich bij uitstek leende voor het [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): racen en toeren|'''racen en toeren''']] (en daarmee de traditie van de fiets?sport? voortzette), gebeurde het opzichtige "flaneren" met de auto in de stad met de [[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De gebruiksauto|'''elektrische auto''']], die daarmee de traditie van het koetsritje in het park en langs de boulevard voortzette. Dit laatste bleef echter in alle automobiliserende landen een [[Begrippenlijst#Runabout|subcultuur]]: op een zeer korte fase in de Verenigde Staten vóór 1900 na, kwam het aantal elektrisch [[Afbeelding:paarden_in_londense_taxivloot.jpg|250px|thumb|left|Vervanging van paarden in de Londense taxivloot tussen 1903 en 1914.]] [[Afbeelding:taxivloot_amsterdam.jpg|250px|thumb|Aandeel van benzine en elektrisch aangedreven taxi's in de vloot van Atax tussen 1910 en 1927.]]
 
aangedreven auto's nergens boven de één tot twee procent van het autobestand uit, al waren er plaatselijk wel spectaculaire uitschieters, zoals Chicago, Berlijn en Amsterdam. In de laatste stad ontstond vanaf 1909 zelfs een kleine tachtig elektrische auto's omvattende taxivloot, die zeker tot de Eerste Wereldoorlog het hoofdstedelijke  
 
aangedreven auto's nergens boven de één tot twee procent van het autobestand uit, al waren er plaatselijk wel spectaculaire uitschieters, zoals Chicago, Berlijn en Amsterdam. In de laatste stad ontstond vanaf 1909 zelfs een kleine tachtig elektrische auto's omvattende taxivloot, die zeker tot de Eerste Wereldoorlog het hoofdstedelijke  
 +
 
[[:Afbeelding:Rembrandtsplein.jpg|'''straatbeeld''']] domineerde [[Noten H3#3-9|<sup>[9]</sup>]].
 
[[:Afbeelding:Rembrandtsplein.jpg|'''straatbeeld''']] domineerde [[Noten H3#3-9|<sup>[9]</sup>]].
 
Op landelijke schaal overschreed het aantal geregistreerde elektrisch aangedreven auto's echter nimmer de 150  
 
Op landelijke schaal overschreed het aantal geregistreerde elektrisch aangedreven auto's echter nimmer de 150  
 
[[Afbeelding:paarden_in_berlijnse_taxivloot.jpg|250px|thumb|left|Vervanging van paarden in de Berlijnse taxivloot tussen 1903 en 1914.]]  exemplaren[[Noten H3#3-10|<sup>[10]</sup>]].  
 
[[Afbeelding:paarden_in_berlijnse_taxivloot.jpg|250px|thumb|left|Vervanging van paarden in de Berlijnse taxivloot tussen 1903 en 1914.]]  exemplaren[[Noten H3#3-10|<sup>[10]</sup>]].  
 
Welke auto men echter ook gebruikte, hij maakte het mogelijk zich te onderscheiden, juist op het moment dat [[Fiets, motorfiets en auto rond 1900|'''de fiets''']], die deze functie eerder had vervuld voor de hogere burgerij, een massavervoermiddel begon te worden.
 
Welke auto men echter ook gebruikte, hij maakte het mogelijk zich te onderscheiden, juist op het moment dat [[Fiets, motorfiets en auto rond 1900|'''de fiets''']], die deze functie eerder had vervuld voor de hogere burgerij, een massavervoermiddel begon te worden.

Huidige versie van 7 mei 2008 om 08:20