Vroege autogeschiedenis (tot 1914): visie en het werkelijke gebruik

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 12: Regel 12:
 
'''Het werkelijke gebruik'''
 
'''Het werkelijke gebruik'''
  
Het was een historisch toeval dat de [[De gebruiksauto|'''bruikbaarheid van de auto''']] voor andere dan louter ?sportieve? doeleinden al vroeg definitief op de nationale agenda plaatste. Met de spoorwegstaking van 1903 werd het land in één klap afhankelijk van de moderne transportmiddelen fiets en auto [[Noten H3#3-32|<sup>[32]</sup>]].  In een vaderlandslievende actie had het NAC-bestuur zijn leden telegrafisch verzocht hun auto's aan leger en politie ter beschikking te stellen. Alleen al in Amsterdam en Den Haag waren dadelijk 26 auto's beschikbaar. Met snelheden die normaal absoluut niet toegestaan waren, de begeleiders gewapend met een "rijksrevolver", raceten de nieuwe helden nu in het algemeen belang door Nederland. Het was, zo stelde Peugeot-importeur Verwey & Lugard tevreden vast in een brochure (die pas een jaar later werd uitgebracht om geen "wonden ... open te rijten"), één "Reuzen-betrouwbaarheidsrit" [[Noten H3#3-33|<sup>[33]</sup>]].   
+
Het was een historisch toeval dat de bruikbaarheid van de auto voor andere dan louter ?sportieve? doeleinden al vroeg definitief op de nationale agenda plaatste. Met de spoorwegstaking van 1903 werd het land in één klap afhankelijk van de moderne transportmiddelen fiets en auto [[Noten H3#3-32|<sup>[32]</sup>]].  In een vaderlandslievende actie had het NAC-bestuur zijn leden telegrafisch verzocht hun auto's aan leger en politie ter beschikking te stellen. Alleen al in Amsterdam en Den Haag waren dadelijk 26 auto's beschikbaar. Met snelheden die normaal absoluut niet toegestaan waren, de begeleiders gewapend met een "rijksrevolver", raceten de nieuwe helden nu in het algemeen belang door Nederland. Het was, zo stelde Peugeot-importeur Verwey & Lugard tevreden vast in een brochure (die pas een jaar later werd uitgebracht om geen "wonden ... open te rijten"), één "Reuzen-betrouwbaarheidsrit" [[Noten H3#3-33|<sup>[33]</sup>]].   
 
Verbaasd kwam de Kampioen achteraf tot de vaststelling: "(D)at duizenden "tegenstanders" in deze dagen vrienden van het rijwiel en de automobiel geworden zijn, dat honderden vreesachtigen hun vrees thans [[Begrippenlijst#Ridicuul|ridicuul]] vinden, ja, dat zelfs de hoogste autoriteiten, die door strenge wetten het automobilisme onder den duim hielden, thans bij het automobilisme hun toevlucht in de
 
Verbaasd kwam de Kampioen achteraf tot de vaststelling: "(D)at duizenden "tegenstanders" in deze dagen vrienden van het rijwiel en de automobiel geworden zijn, dat honderden vreesachtigen hun vrees thans [[Begrippenlijst#Ridicuul|ridicuul]] vinden, ja, dat zelfs de hoogste autoriteiten, die door strenge wetten het automobilisme onder den duim hielden, thans bij het automobilisme hun toevlucht in de
  

Huidige versie van 7 mei 2008 om 09:35