Bestandslijst

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Bestandslijst

opl.Datum Naam Miniatuur Grootte (bytes) Gebruiker Beschrijving Versies
5 jul 2006 11:24Ford t.jpg (bestand)50 kBDvandenBrink (Een T-Ford op een typische landweg in de Verenigde Staten.)1
5 jul 2006 12:21T-ford 001.jpg (bestand)232 kBDvandenBrink (De T-Ford betekende de doorbraak van de auto in Nederland na 1920. In 1924 waren er landelijk 31.000 auto's geregistreerd, waaronder een groot aantal T-Fords. Zij waren onder meer zo populair, omdat ze konden worden omgebouwd tot vrachtwagen of bus. Op de)1
5 jul 2006 12:22Ford ad 001.jpg (bestand)144 kBDvandenBrink (De roep van organisaties zoals de ANWB om een kleinere gezinsauto, zowel geschikt voor vrijetijdsbesteding als voor zakelijk gebruik, werd steeds luider in de eerste decennia van de twintigste eeuw. Ford speelde hier zeer succesvol op in. In deze reclame )1
5 jul 2006 14:40Spoorwegen.gif (bestand)48 kBDvandenBrink (Ontwikkeling van het spoorwegnet tussen 1860 en 1970.)1
5 jul 2006 15:32Anwb opvoeding 001.jpg (bestand)148 kBDvandenBrink (De toenemende verkeersintensiteit en -diversiteit vroeg niet alleen om regels en voorschriften, maar ook om een gedragsverandering en -beïvloeding. Vooral de jeugs was een belangrijke doelgroep en moest als medeweggebruiker, onder meer als fietser, leren)1
5 jul 2006 15:35Verkeerstuinen 001.jpg (bestand)199 kBDvandenBrink (Op diverse plaatsen in het land ontstonden na de Tweede Wereldoorlog zogeheten verkeerstuinen, waar de jeugd spelenderwijs en in beschutte omgeving de regels van het verkeer leerde kennen. Aanvankelijk waren deze tuinen vrij eenvoudig van opzet, zoals dez)1
5 jul 2006 15:40Matrixborden.jpg (bestand)188 kBDvandenBrink (In de laatste decennia van de 20e eeuw kwam het accent in het beleid steeds meer te liggen op betere verkeersgeleiding om zo de bestaande capaciteit van autosnelwegen beter te kunnen benutten. Zo verschenen begin jaren tachtig portalen met matrixborden. D)1
5 jul 2006 15:42Productie daf.jpg (bestand)160 kBDvandenBrink (DAF opende in 1967 een nieuwe nevenvestiging in Born, geheel gericht op de productie en assemblage van personenwagens. Deze waren alle voorzien van een variomatic-aandrijving.)1
5 jul 2006 15:44Verkeerstelling 001.jpg (bestand)102 kBDvandenBrink (Het steeds drukker wordende wegverkeer vroeg om steeds meer coördinatie en planning. Om inzicht te verkrigen in de aard en intensiteit ervan, werden van overheidswege verkeerstellingen gehouden, de eerste in 1908. Aanvankelijk vonden deze op beperkte sch)1
5 jul 2006 15:46Wegen 001.jpg (bestand)252 kBDvandenBrink (In 1927 werd het eerste rijkswegenplan gepresenteerd.)1
5 jul 2006 16:53Incrementele ontwikkelingen.gif (bestand)874 kBDvandenBrink (De ontwikkeling van de auto is een evolutionair proces. Deze animatie geeft de ontwikkeling van de auto vanuit design perspectief weer. In dit geval Ford, een merk dat al vanaf het begin van de 20e eeuw auto's massaproduceert.)1
5 jul 2006 17:26Bromfiets.jpg (bestand)178 kBDvandenBrink 1
5 jul 2006 17:26Fiets 001.jpg (bestand)217 kBDvandenBrink 2
5 jul 2006 17:26Gasgenerator.jpg (bestand)140 kBDvandenBrink 1
5 jul 2006 17:26Rembrandtsplein.jpg (bestand)240 kBDvandenBrink 1
6 jul 2006 12:35Grafiek artsen belasting.jpg (bestand)41 kBDvandenBrink (Uit Automobilisme in Nederland: In de belasting vallende paarden en koetseiers van artsen.)1
6 jul 2006 12:36Shell pomp garage.jpg (bestand)114 kBDvandenBrink (Shellpomp met Ford-garage in de dertiger jaren. )1
6 jul 2006 12:53Pompstation.jpg (bestand)84 kBDvandenBrink (Afrekenen bij het pompstation. )1
6 jul 2006 12:54Grafiek prijzen brandstoffen.jpg (bestand)40 kBDvandenBrink (Uit Automobilisme in Nederland: Prijzen motorbrandstoffen in guldens per 100 liter, inclusief BTW. )1
6 jul 2006 12:54Landauer contra auto.jpg (bestand)247 kBDvandenBrink (De Monsterbetooging te Scheveningen op 29 september 1908. Snelheids- en remproeven. Landauer contra auto. )1
6 jul 2006 12:54Hondenkar contra auto.jpg (bestand)100 kBDvandenBrink (De Monsterbetooging te Scheveningen op 29 september 1908. Snelheids- en remproeven. Hondenkar contra auto. )1
6 jul 2006 12:55Autogarage buitenaanzicht.jpg (bestand)128 kBDvandenBrink (De voorgevel van Burgers' automobielgarage en hertselplaats te Deventer in 1907. )1
6 jul 2006 12:55Autogarage binnenaanzicht.jpg (bestand)148 kBDvandenBrink (Tweede verdieping van de fabriek van Atax (Amsterdamsche Taxi Auto Maatschappij) aan de Overtoom te Amsterdam. Hier werden houten bodies vervaardigd. )1
6 jul 2006 12:55Sproeiwagen netam.jpg (bestand)86 kBDvandenBrink (Sproeiwagen van NETAM op een klinkerweg in Rotterdam in 1934. )1
6 jul 2006 12:55Stoomwals 1905.jpg (bestand)100 kBDvandenBrink (De Ruthemeyer stoomwals die al sinds 1905 in gebruik was. Hij stookte gemakkelijk en als hij goed werd afgedekt was er de volgende ochtend nog een druk van twee atmosfeer. )1
6 jul 2006 12:56Anwb de kampioen toernieuws.jpg (bestand)92 kBDvandenBrink (Uit De Kampioen van 1 januari 1909: Ingezonden brief in de rubriek 'Toernieuws'. )1
6 jul 2006 12:56Wegenbouw arbeiders.jpg (bestand)166 kBDvandenBrink (Arbeiders bij het opbrengen en egaliseren van asfaltbeton omstreeks 1925. )1
6 jul 2006 12:57Anwb autokampioen 1935 tol.jpg (bestand)237 kBDvandenBrink (Uit de Autokampioen van 5 januari 1935: Kunt u zich iets meer middeleewsch voorstellen dan een tol? En toch zal dezer dagen het reeds vroeger aangekondigde wetsontwerp bij de Tweede Kamer worden ingediend, waarbij nieuwe tollen worden voorgesteld op de me)1
6 jul 2006 12:57Massamotorisering amerika.jpg (bestand)166 kBDvandenBrink (Amerika op wielen; door de massaproductie motoriseerde het land snel. )1
6 jul 2006 12:57Ford advertentie.jpg (bestand)85 kBDvandenBrink (1914: één van de oudste Ford-advertenties in Nederland. )1
6 jul 2006 12:57Ford dealer gouda.jpg (bestand)114 kBDvandenBrink (Gouda 1922, bij dealer Hulleman. De tentoongestelde T-Fords kwamen uit een Belgische fabriek. Wat opvalt is dat die fabriek toen al in kleur leverde; in tegenstelling tot Amerika. Op de voorgrond staat een Fordson tractor. )1
6 jul 2006 12:58Affiche klm ns.jpg (bestand)101 kBDvandenBrink (Affiche van de KLM, Schiphol en de NS uit circa 1937. )1
6 jul 2006 12:58Binnenschip paard en wagen.jpg (bestand)138 kBDvandenBrink (20 februari 1926: het lossen van stenen van een binnenschip op paard en wagen. )1
6 jul 2006 12:58Wegenbouw 1931.jpg (bestand)179 kBDvandenBrink (In 1931 werd de weg van Utrecht naar 's-Hertogenbosch aangelegd. Tijdens de aanleg van het gedeelte tussen Vianen en Beesd kwam de fotograaf de werkzaamheden vastleggen voor het nageslacht. Voor de aan- en afvoer van materiaal maakte de opdrachtgever gebr)1
6 jul 2006 12:59Station oudenbosch 1905.jpg (bestand)180 kBDvandenBrink (Station Oudenbosch in 1905, lang voor de doorbraak van het automobilisme. )1
6 jul 2006 12:59Affiche vw kever.jpg (bestand)155 kBDvandenBrink (Reclameaffiche van Volkswagen uit 1947. )1
6 jul 2006 12:59Grafiek autodichtheid gemeenten.jpg (bestand)35 kBDvandenBrink (Uit Automobilisme in Nederland: Autodichtheid gemiddelde kleinere en grotere gemeenten. )1
6 jul 2006 13:00Grafiek bnp per capita.jpg (bestand)29 kBDvandenBrink (Uit Automobilisme in Nederland: BNP per capita. )1
6 jul 2006 13:00Grafiek autos nederland.jpg (bestand)37 kBDvandenBrink (Uit Automobilisme in Nederland: Aantal auto's (absoluut). )1
6 jul 2006 13:00Grafiek verkeersongevallen.jpg (bestand)28 kBDvandenBrink (Verkeersongevallen )1
6 jul 2006 13:01Grafiek reizigerskilometers.jpg (bestand)55 kBDvandenBrink (Uit Automobilisme in Nederland: Verkeer in reizigerskilometers. )1
6 jul 2006 13:01Verkeer leidsestraat 1957.jpg (bestand)104 kBDvandenBrink (Eind jaren vijftig nam de diffusie van de auto dusdanige vormen aan dat van een massavervoermiddel kon worden gesproken. In 1957 vond men op de Leidsestraat in Amsterdam een dergelijk gedrag niet ongewoon. )1
6 jul 2006 15:27Variomatic.jpg (bestand)86 kBDvandenBrink 1
7 jul 2006 06:52Haven als transportknooppunt.jpg (bestand)96 kBDvandenBrink (De Rotterdamse haven vormt als transportknooppunt een belangrijke schakel in de transportketen. De mechanisering van de overslag was van cruciaal belang voor de daling van de transportkosten en indirect de groei van de wereldhandel. Bij deze stoomkraan op)1
7 jul 2006 06:53Toeristische trekpleister schiphol.jpg (bestand)138 kBDvandenBrink (De luchtvaart kwam in Nederland, evenals in de meeste andere Europese landen, maar langzaam van de grond. Schiphol fungeerde de eerste tientallen jaren van zijn bestaan veel meer als toeristische trekpleister dan als vervoerscentrum.)1
7 jul 2006 06:53Toeristische functie tram.jpg (bestand)247 kBDvandenBrink (Het tramnet had rond 1904 al een behoorlijke lengte bereikt met ruim 1700 km. Belangrijk was ook de toeristische functie.)1
7 jul 2006 06:53Parijs amsterdam 1898 controlepost.jpg (bestand)35 kBDvandenBrink (Autorace Parijs-Amsterdam 1898. Mr. Charron aan de controlepost te Amsterdam.)1
7 jul 2006 06:55Stadsverkeer interbellum.jpg (bestand)98 kBDvandenBrink (Hoewel de auto in het Interbellum een steeds belangrijkere rol claimde, bleven het rijwielverkeer en het openbaar vervoer dominant.)1
7 jul 2006 06:55Schiphol huldiging 1929.jpg (bestand)197 kBDvandenBrink (De huldiging van de oceaanvliegers op schiphol in 1929.)1
7 jul 2006 06:55Concurrentie spoorwegen autoverkeer.jpg (bestand)96 kBDvandenBrink (De toenemende concurrentie tussen het spoor en het nieuwe gemotoriseerde verkeer leidde tot een felle strijd over het te voeren overheidsbeleid. Tijdens de depressie in de jaren dertig was de vraag waarop de overheid kon bezuinigen extra urgent. Ontwerper)1

Eerste pagina
Eerste pagina
Laatste pagina
Laatste pagina