Verpakking van levensmiddelen

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 36: Regel 36:
 
Nauw verbonden met de ontwikkeling van verpakking was de opkomst en de rol die het merkartikel ging vervullen in de industriële voedselketen. De oorspronkelijke utiliteitsfunctie van verpakking, het veilig kunnen bewaren van voedsel, raakte voor de consument op de achtergrond onder invloed van de uitstraling van reclame en de vorm van de verpakking.
 
Nauw verbonden met de ontwikkeling van verpakking was de opkomst en de rol die het merkartikel ging vervullen in de industriële voedselketen. De oorspronkelijke utiliteitsfunctie van verpakking, het veilig kunnen bewaren van voedsel, raakte voor de consument op de achtergrond onder invloed van de uitstraling van reclame en de vorm van de verpakking.
  
De opkomst van de zelfbediening veranderde de rol van verpakking fundamenteel. Met name na 1960 was verpakking niet meer alleen een technische productieaangelegenheid, maar een middel om producten zichzelf te laten verkopen zonder de directe tussenkomst en het advies van de deskundige (en soms bemoeizuchtige) winkelier.
+
De opkomst van de [[De opkomst van de zelfbediening|'''zelfbediening veranderde de rol van verpakking fundamenteel''']]. Met name na 1960 was verpakking niet meer alleen een technische productieaangelegenheid, maar een middel om producten zichzelf te laten verkopen zonder de directe tussenkomst en het advies van de deskundige (en soms bemoeizuchtige) winkelier.
  
 
Verpakking was altijd een onderwerp in de directe levenssfeer van consumenten. Ook in de eerste helft van de twintigste eeuw klaagden huisvrouwen over onvoldoende informatie op de verpakking over zaken als gewicht of inhoud. Het openen van glazen en blikken verpakkingen was een ander punt van zorg. Het verschijnsel van verpakking als zodanig ondervond echter nauwelijks kritiek. Bij de vormgeving van nieuwe verpakkingen, hun gebruik en hun gebruikers ‘bemiddelden’ overheden, consumenten- en producentenorganisaties. De geschiedenis van de melkfles en het melkpak vormt een goede illustratie hiervan.
 
Verpakking was altijd een onderwerp in de directe levenssfeer van consumenten. Ook in de eerste helft van de twintigste eeuw klaagden huisvrouwen over onvoldoende informatie op de verpakking over zaken als gewicht of inhoud. Het openen van glazen en blikken verpakkingen was een ander punt van zorg. Het verschijnsel van verpakking als zodanig ondervond echter nauwelijks kritiek. Bij de vormgeving van nieuwe verpakkingen, hun gebruik en hun gebruikers ‘bemiddelden’ overheden, consumenten- en producentenorganisaties. De geschiedenis van de melkfles en het melkpak vormt een goede illustratie hiervan.

Versie op 3 okt 2007 10:54