De jaren vijftig: files en de mobiliteitsexplosie
Van Techniek in Nederland
Regel 1: | Regel 1: | ||
[[afbeelding:pinksterdrukte_verkeersplein_oudenrijn.jpg|thumb|400px|right|Pinksterdrukte op verkeersplein Oudenrijn in 1960.]] | [[afbeelding:pinksterdrukte_verkeersplein_oudenrijn.jpg|thumb|400px|right|Pinksterdrukte op verkeersplein Oudenrijn in 1960.]] | ||
Op zaterdag 28 september 1957 opende koningin Juliana de beide Velsertunnels, die het gebied ten zuiden van Amsterdam met het noordelijke deel van Noord-Holland voor zowel het wegverkeer als het treinverkeer moesten verbinden. Behalve de meer dan driehonderd autoriteiten en genodigden, betoonde ook de [[De auto na 1945: De volksauto|'''modale verkeersdeelnemer''']] meer dan modale belangstelling: de Nederlandse Spoorwegen zetten een extra trein in en op de twee daaropvolgende zondagen trokken telkens 35.000 auto's naar het nieuwe "kunstwerk", langdurige files op de aanvoerroutes veroorzakend.[[Noten H2#2-76|<sup>[76]</sup>]] | Op zaterdag 28 september 1957 opende koningin Juliana de beide Velsertunnels, die het gebied ten zuiden van Amsterdam met het noordelijke deel van Noord-Holland voor zowel het wegverkeer als het treinverkeer moesten verbinden. Behalve de meer dan driehonderd autoriteiten en genodigden, betoonde ook de [[De auto na 1945: De volksauto|'''modale verkeersdeelnemer''']] meer dan modale belangstelling: de Nederlandse Spoorwegen zetten een extra trein in en op de twee daaropvolgende zondagen trokken telkens 35.000 auto's naar het nieuwe "kunstwerk", langdurige files op de aanvoerroutes veroorzakend.[[Noten H2#2-76|<sup>[76]</sup>]] | ||
− | |||
De gebeurtenissen rond de Velsertunnels waren [[Begrippenlijst#Symptomatisch|symptomatisch]] voor wat zich in de tweede helft van de jaren vijftig in Nederland op verkeers- en vervoersgebied afspeelde. Vooral het recreatieve verkeer zou zorgen voor sterke pieken in het vervoersaanbod. Met Pasen, Hemelvaart en Pinksteren alsook tijdens warme zomerweekeinden ontstonden er lange files. De [[fileproblematiek|'''file''']] als vrijetijdsverschijnsel leek aanvankelijk te verdwijnen door de aanleg van nieuwe wegen, maar in de loop van de jaren zeventig zou de wegenbouw uiteindelijk de strijd met de [[De auto na 1945: Mobiliteitsexplosie|'''mobiliteitsgroei''']] definitief verliezen en werd de file een verschijnsel dat een even integraal deel van het verkeerssysteem was geworden als de bewegwijzering en de route-informatie. | De gebeurtenissen rond de Velsertunnels waren [[Begrippenlijst#Symptomatisch|symptomatisch]] voor wat zich in de tweede helft van de jaren vijftig in Nederland op verkeers- en vervoersgebied afspeelde. Vooral het recreatieve verkeer zou zorgen voor sterke pieken in het vervoersaanbod. Met Pasen, Hemelvaart en Pinksteren alsook tijdens warme zomerweekeinden ontstonden er lange files. De [[fileproblematiek|'''file''']] als vrijetijdsverschijnsel leek aanvankelijk te verdwijnen door de aanleg van nieuwe wegen, maar in de loop van de jaren zeventig zou de wegenbouw uiteindelijk de strijd met de [[De auto na 1945: Mobiliteitsexplosie|'''mobiliteitsgroei''']] definitief verliezen en werd de file een verschijnsel dat een even integraal deel van het verkeerssysteem was geworden als de bewegwijzering en de route-informatie. |