De containerrevolutie in de Rotterdamse haven

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 7: Regel 7:
  
 
De containers vormden een nieuw soort stukgoedlading, net zoals in [[Begrippenlijst#Bulktransport|bulk]] vervoerde olie en graan een verandering inhielden in vergelijking met de aanvoer in vaten en zakken. Verschillende [[Verschuiving naar indirecte overslag in het massagoed|'''Amerikaanse transportondernemingen''']] namen het voortouw in de containerrevolutie; de innovatie was niet alleen een zaak van havens, maar bestreek de hele internationale transportwereld.  
 
De containers vormden een nieuw soort stukgoedlading, net zoals in [[Begrippenlijst#Bulktransport|bulk]] vervoerde olie en graan een verandering inhielden in vergelijking met de aanvoer in vaten en zakken. Verschillende [[Verschuiving naar indirecte overslag in het massagoed|'''Amerikaanse transportondernemingen''']] namen het voortouw in de containerrevolutie; de innovatie was niet alleen een zaak van havens, maar bestreek de hele internationale transportwereld.  
Met andere woorden, de tegenhanger in het stukgoed van de [[De mechanisering van de overslaghaven|'''mechanisatie''']] van overslagtechniek in het massagoed – door middel van kolentips, de bunkermachines, de grijperkranen en de graanelevators – was niet de container op zichzelf, maar het speciale materieel waarmee die containers in de haven werden behandeld (zoals containerbruggen, [[Transportsystemen op de containerterminal|'''straddle carriers''']] en stapelkranen). Wel greep de permanente ladingeenheid van de container als sleuteltechniek veel dieper in op de techniek van het transport als geheel dan de overgang op het los gestort transporteren van massagoederen had gedaan.
+
Met andere woorden, de tegenhanger in het stukgoed van de [[De mechanisering van de overslaghaven|'''mechanisatie''']] van overslagtechniek in het massagoed – door middel van kolentips, de [[Bekerelevators en bunkermachines|'''bunkermachines''']], de grijperkranen en de graanelevators – was niet de container op zichzelf, maar het speciale materieel waarmee die containers in de haven werden behandeld (zoals containerbruggen, [[Transportsystemen op de containerterminal|'''straddle carriers''']] en stapelkranen). Wel greep de permanente ladingeenheid van de container als sleuteltechniek veel dieper in op de techniek van het transport als geheel dan de overgang op het los gestort transporteren van massagoederen had gedaan.
  
  

Versie op 18 mrt 2008 11:10