De introductie van de instapbrug voor passagiers
Van Techniek in Nederland
Regel 16: | Regel 16: | ||
Op 7 augustus 1961 kon de brug officieel in gebruik worden genomen. Het was de eerste voorziening van dit soort buiten de Verenigde Staten. KLM-personeel zorgde voor de bediening. Voor zover het de luchthaven aanging, was de beproeving van het nieuwe systeem een succes. Ondanks een aantal kinderziekten functioneerde de nieuwe brug naar behoren en beantwoordde het systeem aan de belangrijkste hieraan door Schiphol gestelde eisen: rechtstreekse doorstroming van passagiers van het stationsgebouw naar het vliegtuig en bescherming tegen lawaai, warmte en luchtdruk. Niettemin werd het systeem duur gevonden. Onderhandelingen tussen Schiphol en Aviobridge (het voormalige Aviolanda) over de levering van een serie van twintig (uiteindelijk 25) Aviobruggen van een vereenvoudigd type, namen vele maanden, van november 1961 tot juli 1963, in beslag.[[Noten H6#6-69|<sup>[69]</sup>]] | Op 7 augustus 1961 kon de brug officieel in gebruik worden genomen. Het was de eerste voorziening van dit soort buiten de Verenigde Staten. KLM-personeel zorgde voor de bediening. Voor zover het de luchthaven aanging, was de beproeving van het nieuwe systeem een succes. Ondanks een aantal kinderziekten functioneerde de nieuwe brug naar behoren en beantwoordde het systeem aan de belangrijkste hieraan door Schiphol gestelde eisen: rechtstreekse doorstroming van passagiers van het stationsgebouw naar het vliegtuig en bescherming tegen lawaai, warmte en luchtdruk. Niettemin werd het systeem duur gevonden. Onderhandelingen tussen Schiphol en Aviobridge (het voormalige Aviolanda) over de levering van een serie van twintig (uiteindelijk 25) Aviobruggen van een vereenvoudigd type, namen vele maanden, van november 1961 tot juli 1963, in beslag.[[Noten H6#6-69|<sup>[69]</sup>]] | ||
− | Schiphols uiteindelijke tevredenheid werd echter niet zonder meer gedeeld door de gebruikers van de nieuwe instapbrug. Met name de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al liet zich uiterst kritisch uit over het systeem. De voor het uit- en instappen via de Aviobrug benodigde tijd verhield zich negatief tot het eerder gebruikte systeem, waarbij twee trappen tegelijk op het vliegtuig werden aangesloten. El Al constateerde dat het uit- en instappen via de Aviobrug tweemaal zo lang duurde als de traditionele manier. De conclusie was dan ook dat de Aviobrug de luchtvaartmaatschappij geen operationele voordelen bood, aangezien de tijd dat het toestel aan de grond stond niet werd bekort.[[Noten H6#6-70|<sup>[70]</sup>]] | + | |
+ | Schiphols uiteindelijke tevredenheid werd echter niet zonder meer gedeeld door de gebruikers van de nieuwe instapbrug. Met name de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al liet zich uiterst kritisch uit over het systeem. De voor het uit- en instappen via de Aviobrug benodigde tijd verhield zich negatief tot het eerder gebruikte systeem, waarbij twee trappen tegelijk op het vliegtuig werden aangesloten. El Al constateerde dat het uit- en instappen via de Aviobrug tweemaal zo lang duurde als de traditionele manier. | ||
+ | |||
+ | De conclusie was dan ook dat de Aviobrug de luchtvaartmaatschappij geen operationele voordelen bood, aangezien de tijd dat het toestel aan de grond stond niet werd bekort.[[Noten H6#6-70|<sup>[70]</sup>]] | ||
Voor de luchthaven woog de kritiek echter niet op tegen de voordelen: minder bewegingen op het [[De afhandeling van vliegtuigen, passagiers en vracht|'''platform''']], meer veiligheid voor en een betere beheersbaarheid van de almaar groeiende aantallen passagiers. In 1971 verscheen zelfs een tweede type instapbrug op Schiphol, over de vleugel van de zeer grote Boeing 747 reikend tot aan de achteruitgang van deze vliegtuigen en daarom beter toegesneden op de andermaal verdubbelde passagiersaantallen. Ook elders werden de voordelen van de Aviobrug erkend. De wereldwijde afzet van dit Nederlandse ontwerp beliep 294 stuks.[[Noten H6#6-71|<sup>[71]</sup>]] | Voor de luchthaven woog de kritiek echter niet op tegen de voordelen: minder bewegingen op het [[De afhandeling van vliegtuigen, passagiers en vracht|'''platform''']], meer veiligheid voor en een betere beheersbaarheid van de almaar groeiende aantallen passagiers. In 1971 verscheen zelfs een tweede type instapbrug op Schiphol, over de vleugel van de zeer grote Boeing 747 reikend tot aan de achteruitgang van deze vliegtuigen en daarom beter toegesneden op de andermaal verdubbelde passagiersaantallen. Ook elders werden de voordelen van de Aviobrug erkend. De wereldwijde afzet van dit Nederlandse ontwerp beliep 294 stuks.[[Noten H6#6-71|<sup>[71]</sup>]] |