De beginjaren van de burgerluchtvaart

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 9: Regel 9:
  
 
Was het Britse Handley Page-demonstratievliegtuig op de ELTA nog voorzien van ‘een dubbele rij gemakkelijke stoelen, terwijl de wanden versierd zijn met schilderijen’, de werkelijkheid van de KLM-passagier op Schiphol zag er anders uit. Aan de op krappe rieten stoeltjes gezeten passagiers bood de cabine van de Fokker F.II – in 1920 het eerste eigen verkeersvliegtuig van de KLM – ‘amper ruimte aan vier maal twee knieën stijf tegen elkaar’.[[Noten H6#6-13|<sup>[13]</sup>]]  
 
Was het Britse Handley Page-demonstratievliegtuig op de ELTA nog voorzien van ‘een dubbele rij gemakkelijke stoelen, terwijl de wanden versierd zijn met schilderijen’, de werkelijkheid van de KLM-passagier op Schiphol zag er anders uit. Aan de op krappe rieten stoeltjes gezeten passagiers bood de cabine van de Fokker F.II – in 1920 het eerste eigen verkeersvliegtuig van de KLM – ‘amper ruimte aan vier maal twee knieën stijf tegen elkaar’.[[Noten H6#6-13|<sup>[13]</sup>]]  
Het [[Het straaltijdperk: snelheid maar ook geluidshinder|'''lawaai''']] aan boord was enorm – alle passagiers klaagden daarover. Een rondvluchtpassagier: ‘Wij wilden even de aandacht van onze mede-passagiers vestigen op het typisch kleine eilandje. Hopelooze poging. Het stemgeluid was als een dwaas gefluister, scheen beperkt tot een uitsluitende mondbeweging. De razendsnel rondslingerende schroeven dempten ieder geluid: wij konden slechts converseren door middel van gebaren.’[[Noten H6#6-14|<sup>[14]</sup>]] Daarbij leverden verwarming en ventilatie aan boord problemen op. Zeker bij onrustige weersomstandigheden was ‘luchtziekte’ onder de passagiers eerder regel dan uitzondering.
+
Het [[Het straaltijdperk: snelheid maar ook geluidshinder|'''lawaai''']] aan boord was enorm – alle passagiers klaagden daarover. Een rondvluchtpassagier: ‘Wij wilden even de aandacht van onze mede-passagiers vestigen op het typisch kleine eilandje. Hopelooze poging. Het stemgeluid was als een dwaas gefluister, scheen beperkt tot een uitsluitende mondbeweging. De razendsnel rondslingerende schroeven dempten ieder geluid: wij konden slechts converseren door middel van gebaren.’[[Noten H6#6-14|<sup>[14]</sup>]]  
 +
Daarbij leverden verwarming en ventilatie aan boord problemen op. Zeker bij onrustige weersomstandigheden was ‘luchtziekte’ onder de passagiers eerder regel dan uitzondering.
 
De optelsom van deze factoren resulteerde in een teleurstellend lage beladingsgraad van de vliegtuigen.  
 
De optelsom van deze factoren resulteerde in een teleurstellend lage beladingsgraad van de vliegtuigen.  
  
Regel 20: Regel 21:
  
  
In de periode vóór de Tweede Wereldoorlog vormden de [[begrippenlijst#Revenuen|revenuen]] uit het [[De eerste stappen naar luchthaven Schiphol|'''toerisme''']] van dagjesmensen die de luchtvaartwereld eens van dichtbij kwamen bekijken, 20 tot 25 procent van de inkomsten voor de luchthaven. In het [[begrippenlijst#Interbellum|Interbellum]] werd Schiphol Nederlands populairste toeristische trekpleister. Daar konden honderdduizenden bezoekers jaarlijks dagdromen van hun deelname aan de luchtvaart. Achter de schermen was het echter hard werken om de sector in stand te houden. De gemeente moest daarvoor jaarlijks aanzienlijke bedragen bijpassen ter dekking van de tekorten.[[Noten H6#6-17|<sup>[17]</sup>]] Mede vanwege de grote maatschappelijke steun voor investeringen in de luchtvaart, werd hiertoe echter elk jaar opnieuw besloten. Ondanks ‘De Depressie’ werd er niet bezuinigd op de luchtvaart.
+
In de periode vóór de Tweede Wereldoorlog vormden de [[begrippenlijst#Revenuen|revenuen]] uit het [[De eerste stappen naar luchthaven Schiphol|'''toerisme''']] van dagjesmensen die de luchtvaartwereld eens van dichtbij kwamen bekijken, 20 tot 25 procent van de inkomsten voor de luchthaven. In het [[begrippenlijst#Interbellum|Interbellum]] werd Schiphol Nederlands populairste toeristische trekpleister. Daar konden honderdduizenden bezoekers jaarlijks dagdromen van hun deelname aan de luchtvaart. Achter de schermen was het echter hard werken om de sector in stand te houden. De gemeente moest daarvoor jaarlijks aanzienlijke bedragen bijpassen ter dekking van de tekorten.[[Noten H6#6-17|<sup>[17]</sup>]]  
 +
Mede vanwege de grote maatschappelijke steun voor investeringen in de luchtvaart, werd hiertoe echter elk jaar opnieuw besloten. Ondanks ‘De Depressie’ werd er niet bezuinigd op de luchtvaart.

Versie op 26 mrt 2008 15:36