Beieren zet de toon
Van Techniek in Nederland
Regel 2: | Regel 2: | ||
In vrijwel elk na de oorlog verschenen boek over de biernijverheid in Nederland kan men dit citaat uit het in 1948 gepubliceerde gedenkboek van de [[Het Beiers bier in Nederland|'''Heineken's Bierbrouwerij Maatschappij nv''']] aantreffen.[[Noten TIN19-1-H6#6-39|<sup>[39]</sup>]] | In vrijwel elk na de oorlog verschenen boek over de biernijverheid in Nederland kan men dit citaat uit het in 1948 gepubliceerde gedenkboek van de [[Het Beiers bier in Nederland|'''Heineken's Bierbrouwerij Maatschappij nv''']] aantreffen.[[Noten TIN19-1-H6#6-39|<sup>[39]</sup>]] | ||
− | Het zijn de woorden van directeur Gerard A. Heineken toen hij in de zomer van 1869 moest vaststellen dat het product van zijn bedrijf op de in het Amsterdamse Paleis voor Volksvlijt gehouden[[begrippenlijst#Wereldtentoonstelling|Wereldtentoonstelling]] matig verkocht. | + | Het zijn de woorden van directeur Gerard A. Heineken toen hij in de zomer van 1869 moest vaststellen dat het product van zijn bedrijf op de in het Amsterdamse Paleis voor Volksvlijt gehouden |
+ | [[begrippenlijst#Wereldtentoonstelling|Wereldtentoonstelling]] matig verkocht. | ||
Regel 48: | Regel 49: | ||
'''Export Beiers bier''' | '''Export Beiers bier''' | ||
− | Voor de export van bier uit Beieren en omgeving waren de aanleg van de spoorwegen en de verbetering van de mogelijkheden van [[Transportrevolutie in de tweede helft van de 19-e eeuw|'''vervoer over water ''']]van groot belang. In de jaren veertig en vijftig werd hard gewerkt aan een spoorwegnet, waardoor het in 1856 mogelijk was rechtstreeks uit München naar Amsterdam te reizen. In het zelfde jaar voltooide men het Donau-Mainkanaal.[[Noten TIN19-1-H6#6-42|<sup>[42]</sup>]] | + | Voor de export van bier uit Beieren en omgeving waren de aanleg van de spoorwegen en de verbetering van de mogelijkheden van [[Transportrevolutie in de tweede helft van de 19-e eeuw|'''vervoer over water ''']] van groot belang. In de jaren veertig en vijftig werd hard gewerkt aan een spoorwegnet, waardoor het in 1856 mogelijk was rechtstreeks uit München naar Amsterdam te reizen. In het zelfde jaar voltooide men het Donau-Mainkanaal.[[Noten TIN19-1-H6#6-42|<sup>[42]</sup>]] |
In 1850 importeerde Nederland 1.280 hectoliter bier uit Duitsland. Vijf jaar later was dit 6.160 hectoliter, een hoeveelheid die in 1860 was verdubbeld tot 12.340 hectoliter voornamelijk Beiers bier. In 1865 was de import uit Duitsland nog iets gestegen tot 14.800 hectoliter om daarna voor de rest van de jaren zestig en zeventig te verminderen tot rond de 8.000 à 9.000 hectoliter per jaar.[[Noten TIN19-1-H6#6-43|<sup>[43]</sup>]] | In 1850 importeerde Nederland 1.280 hectoliter bier uit Duitsland. Vijf jaar later was dit 6.160 hectoliter, een hoeveelheid die in 1860 was verdubbeld tot 12.340 hectoliter voornamelijk Beiers bier. In 1865 was de import uit Duitsland nog iets gestegen tot 14.800 hectoliter om daarna voor de rest van de jaren zestig en zeventig te verminderen tot rond de 8.000 à 9.000 hectoliter per jaar.[[Noten TIN19-1-H6#6-43|<sup>[43]</sup>]] | ||
De terugval werd vrijwel zeker vooral veroorzaakt door de toenemende [[Het Beiers bier in Nederland|'''binnenlandse productie van ondergistend bier''']], dat kwalitatief kon concurreren met het oorspronkelijke Beierse product. | De terugval werd vrijwel zeker vooral veroorzaakt door de toenemende [[Het Beiers bier in Nederland|'''binnenlandse productie van ondergistend bier''']], dat kwalitatief kon concurreren met het oorspronkelijke Beierse product. |