Prelude op de consumptiemaatschappij

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 17: Regel 17:
 
[[Afbeelding:05_G357_V_4_12.JPG|thumb|right|400px|Een van de grootste kipslachthallen van Europa in Wezep (1964) om de kipconsumptie bij te houden.]]
 
[[Afbeelding:05_G357_V_4_12.JPG|thumb|right|400px|Een van de grootste kipslachthallen van Europa in Wezep (1964) om de kipconsumptie bij te houden.]]
  
Het verpakken en ‘merken’ van artikelen bood de producenten vele voordelen: hun naamsbekendheid was ermee gediend en verpakte merkartikelen leenden zich uitstekend voor reclamedoeleinden. De opkomst van het merkartikel was direct verbonden met de groeiende kloof tussen productie en consumptie. Producent en consument raakten steeds minder persoonlijk met elkaar bekend en veranderden in anonieme groepen. Het merkartikel werd ingezet om de hierdoor ontstane afstand te overbruggen. De processen op ketenniveau, zetten in de periode 1920-1960 door. Verdere verlenging en differentiatie van de keten zijn herkenbaar, evenals een verdere schaalvergroting, mechanisering en chemicalisering.  
+
Het verpakken en ‘merken’ van artikelen bood de producenten vele voordelen: hun naamsbekendheid was ermee gediend en verpakte merkartikelen leenden zich uitstekend voor [[Media, reclame, marketing|'''reclamedoeleinden''']]. De opkomst van het merkartikel was direct verbonden met de groeiende kloof tussen productie en consumptie. Producent en consument raakten steeds minder persoonlijk met elkaar bekend en veranderden in anonieme groepen. Het merkartikel werd ingezet om de hierdoor ontstane afstand te overbruggen. De processen op ketenniveau, zetten in de periode 1920-1960 door. Verdere verlenging en [[Begrippenlijst#Differentiatie|differentiatie]] van de keten zijn herkenbaar, evenals een verdere schaalvergroting, mechanisering en chemicalisering.  
  
  

Versie op 9 apr 2008 12:33