Continuïteit en verandering in eetgewoonten
Van Techniek in Nederland
Regel 20: | Regel 20: | ||
'''Nederlandse rol in kennisontwikkeling''' | '''Nederlandse rol in kennisontwikkeling''' | ||
− | Al aan het begin van de beschreven periode deden Nederlanders hun [[Wetenschap en de definitie van kwaliteit|'''technische kennis en kunde''']] op in het buitenland en dat is nog steeds het geval. Technische ontwikkeling heeft net als kennisontwikkeling een internationaal karakter, maar Nederland speelde daarin een eigen rol, zoals in de voorgaande hoofdstukken over de gevalstudie van [[Voedingsmiddelen, ingrediënten en | + | Al aan het begin van de beschreven periode deden Nederlanders hun [[Wetenschap en de definitie van kwaliteit|'''technische kennis en kunde''']] op in het buitenland en dat is nog steeds het geval. Technische ontwikkeling heeft net als kennisontwikkeling een internationaal karakter, maar Nederland speelde daarin een eigen rol, zoals in de voorgaande hoofdstukken over de gevalstudie van [[Voedingsmiddelen, ingrediënten en toevoegingen|'''ingrediënten''']], [[Melk is goed voor elk|'''melk''']], [[Koelen en vriezen|'''koelen en vriezen''']] en snacks is gebleken. |
De academische kennisinfrastructuur rond voedsel is sterk gegroeid, met name in de laatste decennia van de twintigste eeuw, terwijl bedrijven meer zijn gaan investeren in [[Begrippenlijst#R&D|R&D]] dan voorheen. De Nederlandse wetenschappelijke [[Begrippenlijst#knowhow|know how]] op het gebied van de voeding is zelfs exportartikel geworden. | De academische kennisinfrastructuur rond voedsel is sterk gegroeid, met name in de laatste decennia van de twintigste eeuw, terwijl bedrijven meer zijn gaan investeren in [[Begrippenlijst#R&D|R&D]] dan voorheen. De Nederlandse wetenschappelijke [[Begrippenlijst#knowhow|know how]] op het gebied van de voeding is zelfs exportartikel geworden. |