De praktijk van de zuivelleraar
Van Techniek in Nederland
Regel 19: | Regel 19: | ||
Maar de belangstelling bleef en werd steeds groter. Zijn cursisten waren bijna zonder uitzondering meisjes en vrouwen, soms getrouwde vrouwen. Claterbos constateerde dat het geleerde op de ouderlijke boerderijen inderdaad werd overgenomen. Hij kreeg bestellingen voor thermometers,[[Noten TIN19-1-H4#4-35|<sup>[35]</sup>]] | Maar de belangstelling bleef en werd steeds groter. Zijn cursisten waren bijna zonder uitzondering meisjes en vrouwen, soms getrouwde vrouwen. Claterbos constateerde dat het geleerde op de ouderlijke boerderijen inderdaad werd overgenomen. Hij kreeg bestellingen voor thermometers,[[Noten TIN19-1-H4#4-35|<sup>[35]</sup>]] | ||
− | verbeterde melkzeven, roombussen, kneedplanken en andere voorwerpen. 's Winters hield de leraar inspectiereizen door het gebied waar hij de afgelopen zomer cursus had gegeven en bezocht zijn oud-cursisten, beantwoordde vragen en evalueerde het resultaat van zijn cursus.[[Afbeelding:TIN19_blz117.jpg|thumb|320px|right|De Friese zuivelconsulent J. Mesdag omringd door zijn cursisten, ca. 1895]] | + | verbeterde melkzeven, roombussen, kneedplanken en andere voorwerpen. 's Winters hield de leraar inspectiereizen door het gebied waar hij de afgelopen zomer cursus had gegeven en bezocht zijn oud-cursisten, beantwoordde vragen en evalueerde het resultaat van zijn cursus. |
+ | |||
+ | [[Afbeelding:TIN19_blz117.jpg|thumb|320px|right|De Friese zuivelconsulent J. Mesdag omringd door zijn cursisten, ca. 1895]] | ||
Regel 25: | Regel 27: | ||
'''Boerin doorslaggevend''' | '''Boerin doorslaggevend''' | ||
− | Zuivelbereiding was een vrouwentaak. Dat hield in dat uitgaven voor verbetering tussen boer en boerin besproken moesten worden. De boerin had hierbij een doorslaggevende stem, want haar vakkennis bepaalde nog altijd de onmisbare inkomsten uit boter. Dat was zo in Friesland. Echter ook de Gelders zuivelconsulent wist dit, want'' 'de meeste toepassingen van het geleerde zijn aangebracht door de getrouwde vrouwen die de cursussen bijwoonden en dus de macht hadden naar haar goedvinden te handelen; wat niet altijd het geval is bij de dochters, die aan hoogere, dikwerf conservatieve, autoriteit onderworpen zijn.' ''[[Noten TIN19-1-H4#4-36|<sup>[36]</sup>]] | + | [[De positie van de boerin|'''Zuivelbereiding was een vrouwentaak''']]. Dat hield in dat uitgaven voor verbetering tussen boer en boerin besproken moesten worden. De boerin had hierbij een doorslaggevende stem, want haar vakkennis bepaalde nog altijd de onmisbare inkomsten uit boter. Dat was zo in Friesland. Echter ook de Gelders zuivelconsulent wist dit, want'' 'de meeste toepassingen van het geleerde zijn aangebracht door de getrouwde vrouwen die de cursussen bijwoonden en dus de macht hadden naar haar goedvinden te handelen; wat niet altijd het geval is bij de dochters, die aan hoogere, dikwerf conservatieve, autoriteit onderworpen zijn.' ''[[Noten TIN19-1-H4#4-36|<sup>[36]</sup>]] |