Het ontstaan van een luchthaven

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 1: Regel 1:
 
De luchtvaart vergroeide al vanaf het prilste begin met militaire en staatsbelangen. Vliegen hield immers de mogelijkheid in dat het luchtvaartuig zou worden gebruikt voor militaire waarnemingen en spionage. Nationale legerleidingen waren er vroeg bij om het vliegtuig in te lijven voor militaire doeleinden. Nederland liep niet voorop, maar vormde evenmin een uitzondering op deze ontwikkeling. Al in 1911, krap twee jaar na de eerste vlucht met een motorvliegtuig in Nederland, vond de eerste legeroefening plaats waarbij vliegtuigen werden ingezet. Vanaf een weiland bij ’s-Hertogenbosch stegen zes vliegtuigen op voor het observeren van de [[begrippenlijst#Manoeuvre|herfstmanoeuvres]] van het Nederlandse leger.  
 
De luchtvaart vergroeide al vanaf het prilste begin met militaire en staatsbelangen. Vliegen hield immers de mogelijkheid in dat het luchtvaartuig zou worden gebruikt voor militaire waarnemingen en spionage. Nationale legerleidingen waren er vroeg bij om het vliegtuig in te lijven voor militaire doeleinden. Nederland liep niet voorop, maar vormde evenmin een uitzondering op deze ontwikkeling. Al in 1911, krap twee jaar na de eerste vlucht met een motorvliegtuig in Nederland, vond de eerste legeroefening plaats waarbij vliegtuigen werden ingezet. Vanaf een weiland bij ’s-Hertogenbosch stegen zes vliegtuigen op voor het observeren van de [[begrippenlijst#Manoeuvre|herfstmanoeuvres]] van het Nederlandse leger.  
  
Nog geen twee jaar later, in juli 1913, erkende Den Haag het belang van de luchtvaart voor militaire doeleinden met de oprichting van de Luchtvaart-Afdeeling van het leger. Observatie vormde ook buiten ons land de primaire militaire taak van het vliegtuig. In de oorlogssituatie die vanaf augustus 1914 in Europa ontstond, won waarneming vanuit de lucht snel aan militaire betekenis. De bestrijding van vijandelijke verkenningsvliegtuigen leidde tot de ontwikkeling van het vliegtuig als wapensysteem in de oorlogvoering. [[afbeelding:05_J853_T_6_1.JPG|thumb|450px|right|In 1920 stonden in de polder bij Amsterdam enkele loodsen als begin van de luchthaven Schiphol.]]
+
Nog geen twee jaar later, in juli 1913, erkende Den Haag het belang van de luchtvaart voor militaire doeleinden met de oprichting van de Luchtvaart-Afdeeling van het leger. Observatie vormde ook buiten ons land de primaire militaire taak van het vliegtuig. In de oorlogssituatie die vanaf augustus 1914 in Europa ontstond, won waarneming vanuit de lucht snel aan militaire betekenis. De bestrijding van vijandelijke verkenningsvliegtuigen leidde tot de ontwikkeling van het vliegtuig als wapensysteem in de oorlogvoering.  
 +
[[afbeelding:05_J853_T_6_1.JPG|thumb|450px|right|In 1920 stonden in de polder bij Amsterdam enkele loodsen als begin van de luchthaven Schiphol.]]
  
 
Van meet af aan vroegen vliegtuigen om een specifieke eigen operatieomgeving op de grond. Het meest kenmerkende element daarvan was een ruime, vrij van obstakels zijnde, geëgaliseerde vlakte die kon worden gebruikt voor de start en de landing: het [[Modernisering van de landingsvoorzieningen|'''vliegveld''']]. Aan de rand daarvan konden de vliegtuigen, afhankelijk van de omstandigheden, worden ondergebracht in voor dat doel gebouwde houten schuren of speciaal opgerichte vliegtuigtenten. De primaire functie van die onderkomens was vliegtuigen te beschutten tegen de inwerking van de elementen. Tevens konden hier noodzakelijke technische werkzaamheden worden uitgevoerd, wat veelvuldig noodzakelijk was, aangezien vliegtuigen slecht tegen de buitenlucht bestand waren.
 
Van meet af aan vroegen vliegtuigen om een specifieke eigen operatieomgeving op de grond. Het meest kenmerkende element daarvan was een ruime, vrij van obstakels zijnde, geëgaliseerde vlakte die kon worden gebruikt voor de start en de landing: het [[Modernisering van de landingsvoorzieningen|'''vliegveld''']]. Aan de rand daarvan konden de vliegtuigen, afhankelijk van de omstandigheden, worden ondergebracht in voor dat doel gebouwde houten schuren of speciaal opgerichte vliegtuigtenten. De primaire functie van die onderkomens was vliegtuigen te beschutten tegen de inwerking van de elementen. Tevens konden hier noodzakelijke technische werkzaamheden worden uitgevoerd, wat veelvuldig noodzakelijk was, aangezien vliegtuigen slecht tegen de buitenlucht bestand waren.
Regel 15: Regel 16:
 
De technieken die deze ontwikkeling [[begrippenlijst#Faciliteren|faciliteerden]] en vorm gaven op Schiphol, kunnen worden ingedeeld in technieken voor het veilig landen en starten van vliegtuigen (baanaanleg, verlichting, communicatie), technieken voor de afhandeling van vliegtuigen (begeleiden van taxiënde vliegtuigen, in- en uitladen en in- en uitstappen, [[begrippenlijst#Catering|catering]], brandstofvoorziening, [[begrippenlijst#Operationeel|operationeel]] onderhoud) en technieken voor de logistiek ten behoeve van passagiers en vracht ([[De afhandeling van vliegtuigen, passagiers en vracht|'''stationsgebouw''']], loodsen, [[Transport van bagage|'''bagagesystemen''']], [[Automatisering van de vrachtafhandeling|'''vrachtafhandeling''']], informatievoorziening).  
 
De technieken die deze ontwikkeling [[begrippenlijst#Faciliteren|faciliteerden]] en vorm gaven op Schiphol, kunnen worden ingedeeld in technieken voor het veilig landen en starten van vliegtuigen (baanaanleg, verlichting, communicatie), technieken voor de afhandeling van vliegtuigen (begeleiden van taxiënde vliegtuigen, in- en uitladen en in- en uitstappen, [[begrippenlijst#Catering|catering]], brandstofvoorziening, [[begrippenlijst#Operationeel|operationeel]] onderhoud) en technieken voor de logistiek ten behoeve van passagiers en vracht ([[De afhandeling van vliegtuigen, passagiers en vracht|'''stationsgebouw''']], loodsen, [[Transport van bagage|'''bagagesystemen''']], [[Automatisering van de vrachtafhandeling|'''vrachtafhandeling''']], informatievoorziening).  
  
Over Schiphol als luchthaven is al het nodige geschreven, maar in de publicaties wordt relatief weinig aandacht geschonken aan de technische ontwikkeling.[[Noten H6#6-2|<sup>[2]</sup>]] De belangrijkste vragen zijn: hoe is de technische ontwikkeling verlopen, welke afstemming tussen diverse technieken is er zichtbaar, welke [[begrippenlijst#Actoren|actoren]] waren actief op Schiphol en in hoeverre anticipeerde Schiphol op de groei in de luchtvaart of was men toch vooral volgend? Een ander type vraag, die meer op de achtergrond speelt, is hoe het vliegen zich kon ontwikkelen tot massavervoer.
+
Over Schiphol als luchthaven is al het nodige geschreven, maar in de publicaties wordt relatief weinig aandacht geschonken aan de technische ontwikkeling.[[Noten H6#6-2|<sup>[2]</sup>]]  
 +
De belangrijkste vragen zijn: hoe is de technische ontwikkeling verlopen, welke afstemming tussen diverse technieken is er zichtbaar, welke [[begrippenlijst#Actoren|actoren]] waren actief op Schiphol en in hoeverre anticipeerde Schiphol op de groei in de luchtvaart of was men toch vooral volgend? Een ander type vraag, die meer op de achtergrond speelt, is hoe het vliegen zich kon ontwikkelen tot massavervoer.

Huidige versie van 9 mei 2008 om 09:17