Veiligheid
Van Techniek in Nederland
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | Het eerste verkeersslachtoffer was Bridget Driscoll. Zij verloor het leven op 17 augustus 1896 in Londen. Er werd vroeger geen aandacht gegeven aan veiligheid. Auto's moesten bedrijfszeker en robuust zijn. Het gebeurde wel dat een auto na een botsing alleen lakschade had, maar de inzittenden dood waren. In de jaren '60 werd onder druk van Ralph Nader en een aantal activisten de eerste wetgeving op het gebied van veiligheid aangenomen. | ||
+ | |||
+ | Nu nog raken elk jaar 50 miljoen mensen gewond en sterven meer dan 1 miljoen mensen aan de gevolgen van auto-ongelukken. In Nederland komen jaarlijks 800 mensen om het leven in het verkeer; in België 1200. Om het aantal doden te verminderen bevordert de overheid de verkeersveiligheid door voorlichting, een boetebeleid en wetgeving. Auto's zelf zijn ook voorzien van veiligheidsvoorzieningen, die worden onderscheiden in actieve veiligheid en passieve veiligheid. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Passieve Veiligheid''' | ||
+ | |||
+ | Onder passieve veiligheid wordt verstaan alles wat er op en rond een voertuig of machine wordt gedaan om de gevolgen van een ongeval te beperken. | ||
+ | |||
+ | Dit in tegenstelling tot actieve veiligheid (alles wat de kans op een ongeval beperkt). | ||
+ | |||
+ | Passieve veiligheid wordt dan ook pas belangrijk na een ongeval. Passieve veiligheid bij auto's: | ||
+ | |||
+ | * de kooiconstructie | ||
+ | * de veiligheidsgordels | ||
+ | * de kreukelzone | ||
+ | * de airbags | ||
+ | * de vervormbare stuurkolom | ||
+ | * het zachte dashboard | ||
+ | |||
+ | Passieve veiligheid bij motorfietsen | ||
+ | |||
+ | * de beschermende motorkleding | ||
+ | * de helm | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Actieve veiligheid''' | ||
+ | |||
+ | Onder actieve veiligheid wordt verstaan alles wat er op en rond een voertuig of machine wordt gedaan om de kans op een ongeval te beperken. | ||
+ | |||
+ | Dit in tegenstelling tot passieve veiligheid (alles wat de gevolgen van een ongeval beperkt) | ||
+ | |||
+ | Actieve veiligheid bij auto's: | ||
+ | |||
+ | * het Antiblokkeersysteem | ||
+ | * het gescheiden remsysteem | ||
+ | * de antislipregeling | ||
+ | * de verlichting rondom | ||
+ | * het uitzicht (smalle raam- en deurstijlen etc.) | ||
+ | * de spiegels | ||
+ | * de claxon | ||
+ | * de banden | ||
+ | |||
+ | Actieve veiligheid bij motorfietsen: | ||
+ | |||
+ | * het integrale remsysteem | ||
+ | * het Antiblokkeersysteem | ||
+ | * de banden | ||
+ | * de spiegels | ||
+ | * de verlichting | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
'''Automobiliteit: botsen voor de veiligheid''' | '''Automobiliteit: botsen voor de veiligheid''' | ||