Veiligheid

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 8: Regel 8:
  
  
'''Passieve Veiligheid'''
+
[[afbeelding:passieve_veiligheid.jpg|thumb|400px|left|Op basis van de 50 bestverkochte personenauto's is de opkomst van de airbag in het wagenpark geanalyseerd. ]]'''Passieve Veiligheid'''
  
 
Onder passieve veiligheid wordt verstaan alles wat er op en rond een voertuig of machine wordt gedaan om de gevolgen van een ongeval te beperken.
 
Onder passieve veiligheid wordt verstaan alles wat er op en rond een voertuig of machine wordt gedaan om de gevolgen van een ongeval te beperken.
Regel 29: Regel 29:
  
  
[[afbeelding:actieve_veiligheid.jpg|thumb|450px|left|Op basis van de 50 bestverkochte personenauto's is de opkomst van 3 verschillende electronische hulpmiddelen in het wagenpark geanalyseerd. Het Anti-blokkeersysteem (ABS) zorgt er voor dat de wielen van het voertuig niet blokkeren bij een noodstop, waardoor de auto bestuurbaar blijft. Het remasssistentie systeem (BAS) merkt dat de bestuurder een noodstop wil maken en zorgt voor een onmiddelijke maximale remvertraging. Het Electronische Stabiliteitsprogramma (ESP) signaleert of een auto in de slip raakt en kan door middel van het individueel afremmen van de wielen zorgen dat de auto weer bestuurbaar wordt.]]
+
[[afbeelding:actieve_veiligheid.jpg|thumb|400px|right|Op basis van de 50 bestverkochte personenauto's is de opkomst van 3 verschillende electronische hulpmiddelen in het wagenpark geanalyseerd. ]]
 
'''Actieve veiligheid'''
 
'''Actieve veiligheid'''
  

Versie op 13 jul 2006 14:30