Noten TIN20-3-H9

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 3: Regel 3:
 
''Titel''
 
''Titel''
 
<BR>
 
<BR>
 +
*<div id=9-1>[1] A.P. den Hartog, ‘Eten buitenshuis. Ontwikkelingen van voedingsgewoonten buiten het huishouden’,
 +
Voeding (1989); W.J. Poolen, Snackbar of de dualiteit van het vet (ongepubliceerde doctoraalscriptie,
 +
Universiteit van Amsterdam 1993, studierichting sociol</div>"
 +
*<div id=9-2>[2] O. van der Veer, Survey Snacks. Literatuurrecherche (ongepubliceerde onderzoeksrapportage, Landbouw Universiteit Wageningen 1987, studierichting Humane voeding).</div>
 +
*<div id=9-3>[3] Bijvoorbeeld: E.M. de Wolf, ‘Grazer verruilt koek en snoep voor hartig tussendoortje’,
 +
Voedingsmiddelentechnologie (verderVMT) (1995) 1/2, 23; E.M. de Wolf, ‘Graasprodukt moet gezond,
 +
smakelijk en gemakkelijk zijn’, VMT (1995) 3, 28-30; ‘De graastrend d</div>"
 +
*<div id=9-4>[4] Anneke van Otterloo, Eten en eetlust in Nederland, 1840-1990 (Amsterdam 1990); Jozien Jobse-van
 +
Putten, Eenvoudig maar voedzaam. Cultuurgeschiedenis van de dagelijkse maaltijd in Nederland
 +
(Nijmegen 1995); Ileen Montijn, Aan tafel! Vijftig jaar eten in N</div>"
 +
*<div id=9-5>[5] U. Zuiderveld, Snacks & IJs. Snelle happen in de lage landen (Winterswijk en Doetinchem 1999) 6.
 +
Deze overtuiging kwam ook tot uitdrukking in de voorlichting over voeding. Hierin speelden snacks
 +
slechts een ondergeschikte rol. De meeste aandacht in de vo</div>"
 +
*<div id=9-6>[6] Sanne Terlouw, …en thans, mijne dames en heren: proefwerk drop (Leiden 1992); Anneke van Otterloo
 +
en Cathy Salzman, ‘The taste of the Netherlands and the boundaries of the Nation State’,
 +
Mededelingsblad en verzamelde opstellen - periodiek voor voedingsg</div>"
 +
*<div id=9-7>[7] In de berg snacks (559 miljoen kilo) die Nederlanders in 1998 consumeerden, vormden biskwie, banket
 +
en koek met 278,9 miljoen kilo de hoofdmoot; ‘Snoepen, snacken en stemmingen’, Eindhovens
 +
Dagblad van 27-11-1999; De Wolf, ‘Grazer verruilt koek en snoep</div>"
 +
*<div id=9-8>[8] Van der Veer, Survey Snacks, 8.</div>
 +
*<div id=9-9>[9] G.J.P.M. de Bekker, General Biscuits Nederland, op het congres…., te ….. op ….1999; ‘Snoepen,
 +
snacken en stemmingen’, Eindhovens Dagblad van 27-11-1999.
 +
</div>"
 +
*<div id=9-10>[10] Gebaseerd op: Alec Shuldener, ‘From automatic restaurants to automatieks: a comparison of the
 +
American and Dutch uses of the automat’, paper gepresenteerd tijdens de SHOT (Society for the
 +
History of Technology) conferentie in oktober 1998; U. Zuiderveld</div>"
 +
*<div id=9-11>[11] Gebaseerd op Zuiderveld, Snelle hap; Zuiderveld, Snacks & IJs; Poolen, Snackbar of de dualiteit van het vet</div>
 +
*<div id=9-12>[12] De Unie bestond uit de Nederlandsche Bond van Consumptie IJsbereiders (NBC), de Nederlandsche
 +
Katholieke Bond van Consumptie IJsbereiders en Patates Frites Bakkers St. Pancratius en de
 +
Nederlandse Bond van Patates Frites-Bakkers. De Unie werd opgericht </div>"
 +
*<div id=9-13>[13] Geciteerd in Zuiderveld, Snelle Hap, 63.</div>
 +
*<div id=9-14>[14] Gelijktijdig met de pizza’s van Italiaanse pizzeria’s, die zich aan het einde van de jaren zestig in Nederland begonnen te vestigen. </div>
 +
*<div id=9-15>[15] Gebaseerd op: Pim Reinders, Een Coupe speciaal. De wereldgeschiedenis van het consumptie-ijs
 +
(Amsterdam 1999); Pim Reinders, Consumptie-ijs in Nederland. Vijftig jaar Nederlandse IJsindustrie’
 +
(Zoetermeer 1999); 1929-1959. Nederlandsche Bond van Consump</div>"
 +
*<div id=9-16>[16] Frans Bovenkerk, Anne Eijken en Wiesje Bovenkerk-Teerink, Italiaans IJs. De opmerkelijke historie van Italiaanse ijsbereiders in Nederland (Meppel 1983).</div>
 +
*<div id=9-17>[17] De Italiaanse ijsbereiders organiseerden zich in een eigen organisatie: Ital.</div>
 +
*<div id=9-18>[18] Zo organiseerde de Bond van 8 tot 10 maart 1938 in het Bellevue-gebouw te Amsterdam de ‘5e
 +
Vakbeurs voor het Room- en Consumptie IJsbedrijf Romya ’38’. Vanaf 1954 organiseerde de NBC
 +
regelmatig ijsvakbeursen onder de naam ‘IJsfrica’; Koeltechniek (1938)</div>"
 +
*<div id=9-19>[19] ‘De “Romya ’38’, Koeltechniek (1938) 3, 23.</div>
 +
*<div id=9-20>[20] In 1975 waren de grootste ijsfabrikanten Campina, Ola en Caraco, met marktaandelen van elk 20%.
 +
Daarna kwam de IJsunie (een samengaan van ERMI, Lich, Davino en Horna) met 15%. Ola (Unilever) ontwikkelde zich in de jaren tachtig en negentig tot leider van</div>"
 +
*<div id=9-21>[21] Gebaseerd op: Hans Veldman, Eric van Royen en Frank Veraart, Een machtige schakel in de Nederlandse land-en tuinbouw. De geschiedenis van Cebeco-Handelsraad, 1899-1999 (Eindhoven 1999) 193-210.</div>
 +
*<div id=9-22>[22] J.C. Hesen, ‘De verwerking van aardappelen tot chips’, Voedingsmiddelentechnologie 2 (1971) 13, 13; Mc Cain speelt in op consumenten trends, Missets Distrifood 2 (1986) 14,21.</div>
 +
*<div id=9-23>[23] Unilever Historisch Archief (verder UHA), Doos HA 240, Map 1097 - Raw Materials Section, Economics & Statistics Department, "The Future Pattern of Food Consumption", E&S Report, Unilever House, October 1956.  </div>
 +
*<div id=9-24>[24] UHA, Doos AHK 1679, Map 038.664 - Snacks, jaren 1957-1965, ‘Visit to Colworth House 22nd April 1965', notitie van A.J.R. van de Ven aan Foods II Committee, 12 mei 1965.</div>
 +
*<div id=9-25>[25] UHA, ‘Final Report on a Consumer Survey on Usage, Habits of Use and Interest in Snacks’, Market Research Department, Thomas Lipton Inc. 25 september 1963, summary </div>
 +
*<div id=9-26>[26] UHA, Doos AHK 1679, Map 038.664 - Snacks, jaren 1957-1965, memorandum over typen snackproducten van C.J. van Buuren voor Food Co-ordination II 29 januari 1965.</div>
 +
*<div id=9-27>[27] UHA, Doos AHK 1679, Map 038.664 - Snacks, 1957-1965, Memorandum - ‘Betreft: Snack Food –
 +
productdevelopment - van Van Leeuwen, Van den Bergh & Jurgens Productontwikkeling’ aan J.K.
 +
Groenman, lid van het Unilever Foods II Committee, 28 juni 1965.
 +
</div>"
 +
*<div id=9-28>[28] ‘Onder de meer complexe producten worden merken verstaan als Nibbit, Chipito’s, Cornuco’s etc. Deze
 +
hebben een aandeel van ca. 34% van de snackmarkt’ UHA, Doos AHK 1769, Map 0256/16 - Snack
 +
Products, 1964-1968, ‘MIRIC marketing politiek bij nationale in</div>"
 +
*<div id=9-29>[29] UHA, Doos AHK 1679, Map 038.664 - Snacks, 1957-1965, ‘Snack products meeting Colworth House, 16th September 1965 - Appendix to notes on snack products meeting Colworth House 16.9.’65’.
 +
</div>"
 +
*<div id=9-30>[30] UHA, Doos 1841, Map 038.664 - Snacks, 1966-1970, memo van G.J. van Leeuwen, Van den Berg & Jurgens, aan G. Kellam, Technology Division, Unilever Research Laboratory te Colworth House, Bedford, 9 november 1967. </div>
 +
*<div id=9-31>[31] UHA, Doos AHK 2476, Map 038.664 - Snacks, ‘Project - Earl. Outline Plan’, 25 juli 1978, 1.</div>
 +
*<div id=9-32>[32] UHA, Doos AHK 2418, Map 10256/16, ‘Review of Calvé Borrelnootjes Snacks’, Calvé Mais/Foods Marketing Division, oktober 1974, 1.</div>
 +
*<div id=9-33>[33] UHA, Doos AHK 2418, Map 10256/16, ‘Review of Calvé Borrelnootjes Snacks’, Calvé Mais/Foods
 +
Marketing Division, oktober 1974; UHA, Doos AHK 2418, Map 10256/16, brief van B.H. Arnstedt,
 +
Unilever Marketing te Rotterdam, aan Food & Drink Co-ordination, 14 n</div>"
 +
*<div id=9-34>[34] Marktonderzoek in de jaren zeventig had uitgewezen dat Nederlandse consumenten noten en pinda’s als
 +
onmisbare basiszoutjes beschouwden die pasten bij elke gelegenheid en allerlei ‘gebruiksmomenten’,
 +
van ‘zomaar tussendoor’, ‘bij de borrel of bij de t.v.</div>"
 +
*<div id=9-35>[35] UHA, Doos AHK 2418, Map 10256/16, brief van J.G. Eelkman Rooda, Calvé - De Betuwe, aan E.J.Verloop, Food & Drinks Co-ordination Rotterdam, 29 juni 1976.</div>
 +
*<div id=9-36>[36] UHA, Doos AHK 2476, Map 038.664 - Snacks, Memorandum ‘Acceptatie-onderzoek Rempejeh t.b.v. Calvé-de Betuwe - Capital expenditure proposal', 4 juni 1976. </div>
 +
*<div id=9-37>[37] UHA, Doos AHK 2418, Map 10256/16, ‘Multi-textured crispy coctail snacks (Calve – De Betuwe B.V.)', september 1977, 3.</div>
 +
*<div id=9-38>[38] UHA, Doos AHK 2418, Map 256/16, ‘Multitextured snacks. Presentatie aan de Sundry Foods and Drinks Coordinatie op 26-6-1978', 1. </div>
 +
*<div id=9-39>[39] UHA, Doos AHK 2418, Map 256/16, ‘Multitextured snacks. Presentatie aan de Sundry Foods and Drinks Coordinatie op 26-6-1978', pagina 5 t/m 9, bijlage 1,2 en 3</div>
 +
*<div id=9-40>[40] ‘Snacks in Europa: aardappelchips blijven heersen’, Voedingsmiddelentechnologie (1989) 13, 9.</div>
 +
*<div id=9-41>[41] Deze studiegroep dankte haar naam aan de nieuwe productgroep ‘wholesome snacks’ van het Unilever-
 +
bedrijf Thomas J. Lipton, waarin na een reorganisatie alle Lipton-snackproducten waren ondergebracht. De studiegroep bestond uit vertegenwoordigers van drie </div>"
 +
*<div id=9-42>[42] UHA, Reports 880, ‘Wholesome Snack Working Group Report. IV - A Wholesome Snack’, 1985.</div>
 +
*<div id=9-43>[43] UHA, Reports 880, ‘Wholesome Snack Working Group Report. V - The Competitive Environment for Snacks', 1985.</div>
 +
*<div id=9-44>[44] UHA, ‘Minutes of Working Group Meeting with F&DC Marketing Members 22 januari 1985’, 2.</div>
 +
*<div id=9-45>[45] UHA, Doos HA 240, Map 1098-6088 - Protein food 1955, Memo ‘Hamburger’ met Appendices I, II en
 +
III, 24 februari 1954; UHA, Doos HA 240, Map 1098-6088 - Protein food 1955, ‘Protein food.
 +
Memorandum for the Special Committee’, 5th March 1954.
 +
</div>"
 +
*<div id=9-46>[46] UHA, Doos HA 240, Map 1098-6088 - Protein Food 1955, Minutes of meeting of the special Commitee held at the Unilever House, London, on the 27th April 1955, with Research Division', 1. </div>
 +
*<div id=9-47>[47] UHA, Doos HA 240, Map 1098-6088 - Protein foods 1955, ‘Memorandum Hamburger’, 24 februari 1954: 1-3.</div>
 +
*<div id=9-48>[48] R.E. Gentry en E.M. Connolly, Fabricated Foods (Stanford 1969) Stanford Research Institute Long Range Planning Service.</div>
 +
*<div id=9-49>[49] UHA, Doos AHK 1940, Map 0256/16 - Snackproducts 1969-1972, B.R.W. Pinsent, ‘Strategy for
 +
exploiting the potential market for vegetable protein products’, research report Colworth/Welwyn (P
 +
CW 70 1247 - project no. 1290/9), 22 april 1970.
 +
</div>"
 +
*<div id=9-50>[50] Gentry en Connolly, Fabricated foods, geciteerd in UHA, Doos AHK 1940, Map 0256/16 –
 +
Snackproducts 1969-1972, B.R.W. Pinsent, ‘Areas for vegetable protein research’, research report
 +
Colworth/Welwyn, May 1969 and revised in April 1970, 22.
 +
</div>"
 +
*<div id=9-51>[51] Lex Veldhoen en Jan van den Ende, Technische mislukkingen (Rotterdam 1995) 61-65; H. Baudet, Een vertrouwde wereld. 100 jaar innovatie in Nederland (Amsterdam 1968).</div>
 +
*<div id=9-52>[52] UHA, Doos AHK 1940, Map 0256/16 - Snackproducts 1969-1972, ‘Betreft: Protein based Snacks’ memorandum van Ir. C.P. Huysmans aan Drs. J.P. Erbe, 27 mei 1970.</div>
 +
*<div id=9-53>[53] UHA, Doos AHK 1940, Map 0256/16 - Snackproducts 1969-1972, ‘Betreft: Protein based Snacks’
 +
memorandum van Ir. C.P. Huysmans aan Drs. J.P. Erbe, 27 mei 1970; UHA, Doos AHK 1940, Map
 +
0256/16 - Snackproducts 1969-1972, ‘Betreft: Ralston-Purina’ memorandum </div>"
 +
*<div id=9-54>[54] UHA, Doos AHK 2418, Map 0256/16 - Snackproducts 1969-1972, J.B.H. Carter, Muesli-Bar project
 +
coordinator, ‘The Muesli Bar concept - combining palatability with nutritional features in a dry, ready
 +
to eat, snack bar. Final report on project no. CW 26250’</div>"
 +
*<div id=9-55>[55] Gordon F. Bloom, Problems in marketing new textured protein products (Cambridge 1974) Sloan School of Management, MIT-Industrial Liason Program, 2, 3, 5, 10, 11 en 14 </div>
 +
*<div id=9-56>[56] K. van Dijk, Industrieel Marketing en management Adviesbureau (IMA), ‘Procedure voor productontwikkeling', Voedingsmiddelentechnologie 3 (1972) 34/35, 179-180.</div>
 +
*<div id=9-57>[57] Deze opvatting kwam onder andere tot uitdrukking in reclame. Zo liet Smiths zijn chips ‘vlot en jeugdig' aanprijzen door de onder jongeren populaire radiozender Veronica. </div>
 +
*<div id=9-58>[58] UHA, Doos HA 240, Map 1098-6088 - Protein foods 1955, ‘Memo Hamburger’, 24 februari 1954, Appendix III - ‘The introduction of protein foods to the U.K. market. An appreciation of the problem by a marketing company’, 16 september 1953, 2.</div>
 +
*<div id=9-59>[59] F.H. Offerhaus en H.Th. de Hilster, ‘De productontwikkeling procedure bij Calvé-De Betuwe NV’, Voedingsmiddelentechnologie 3 (1972) 34/35, 181-182.</div>
 +
*<div id=9-60>[60] UHA, Doos AHK 2634, Map 0256/16 - Snack products, The Economic Intelligence Unit (EIU), ‘Dry and savoury snacks. European Food Survey no.1-Netherlands', 1971. </div>
 +
*<div id=9-61>[61] UHA, Doos AHK 2418, Map 10256/16, ‘Review of Calvé Borrelnootjes Snacks’, Calvé Mais/foods Marketing Division, oktober 1974, 2.</div>
 +
*<div id=9-62>[62] UHA, Doos AHK 2418, Map 10256/16, W.L.Th.A. v.d. Mee en B. Tiel, ‘Calvé Snackpolicy’, augustus 1975, 2. </div>
 +
*<div id=9-63>[63] UHA, Doos AHK 2418, Map 10256/16, Calvé-De Betuwe B.V., ‘Multi-textured crispy cocktail snacks', september 1977.</div>
 +
*<div id=9-64>[64] ‘Brunch mikt op andere gebruiksmomenten’, Melkeiwit Magazine (1984) 4, 1-3.</div>

Versie op 20 jun 2007 11:47