De jaren na 1976
Van Techniek in Nederland
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | Vanaf 1976 overtrof de autodichtheid buiten de steden voor het eerst de stedelijke dichtheid. Vanaf halverwege de jaren zeventig overheerste bovendien het recreatieve en toeristische gebruik van de auto.[[Noten H2#2-83|<sup>[83]</sup>]] Daardoor steeg de verkeersintensiteit minder dan het [[De auto na 1945: De rol van RAI, KNAC en ANWB tijdens de mobiliteitsexplosie|autobezit]] had doen vermoeden, ook al omdat veel van dit privé¶erkeer in de urbane en [[Begrippenlijst#Peri-urbane|peri-urbane]] sfeer werd afgewikkeld. Ook het bedrijfsvoertuigenpark groeide sterk en wist zijn greep op de vervoersmarkt flink te versterken. De vervoersprestatie nam krachtig toe, van 8,2 miljard ton-km in 1963 naar 22,9 in 1990, vooral ten koste van de binnenvaart. | + | [[afbeelding:TIN20 koningin.jpg|thumb|300px|right|Leerlingen van SG Spieringshoek overhandigen een exemplaar uit de TIN-20 serie aan de Koningin.]]Vanaf 1976 overtrof de autodichtheid buiten de steden voor het eerst de stedelijke dichtheid. Vanaf halverwege de jaren zeventig overheerste bovendien het recreatieve en toeristische gebruik van de auto.[[Noten H2#2-83|<sup>[83]</sup>]] Daardoor steeg de verkeersintensiteit minder dan het [[De auto na 1945: De rol van RAI, KNAC en ANWB tijdens de mobiliteitsexplosie|autobezit]] had doen vermoeden, ook al omdat veel van dit privé¶erkeer in de urbane en [[Begrippenlijst#Peri-urbane|peri-urbane]] sfeer werd afgewikkeld. Ook het bedrijfsvoertuigenpark groeide sterk en wist zijn greep op de vervoersmarkt flink te versterken. De vervoersprestatie nam krachtig toe, van 8,2 miljard ton-km in 1963 naar 22,9 in 1990, vooral ten koste van de binnenvaart. |