Begeleiding en opvoeding van autotoeristen (tot 1940)

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 12: Regel 12:
 
Ten slotte was er nog het heikele rijden bij avond, dat hele debatten losmaakte over de al dan niet geldende wenselijkheid van het doven der lantaarns bij het naderen van een tegenligger. Hoewel de regionale pers over het algemeen zakelijk over de ongevallen met auto's berichtte, schemerde hier en daar toch een ook uit het buitenland maar al te bekende weerstand tegen de auto door. In Staphorst, bijvoorbeeld, kon een automobilist doornen, spijkers en zelfs balken op zijn weg vinden. Vooral toen in de zomer van 1906 enkele ook in de landelijke pers breed uitgemeten dodelijke ongevallen plaatsvonden, was de publieke verontwaardiging groot. [[Noten H3#3-61|<sup>[61]</sup>]]  
 
Ten slotte was er nog het heikele rijden bij avond, dat hele debatten losmaakte over de al dan niet geldende wenselijkheid van het doven der lantaarns bij het naderen van een tegenligger. Hoewel de regionale pers over het algemeen zakelijk over de ongevallen met auto's berichtte, schemerde hier en daar toch een ook uit het buitenland maar al te bekende weerstand tegen de auto door. In Staphorst, bijvoorbeeld, kon een automobilist doornen, spijkers en zelfs balken op zijn weg vinden. Vooral toen in de zomer van 1906 enkele ook in de landelijke pers breed uitgemeten dodelijke ongevallen plaatsvonden, was de publieke verontwaardiging groot. [[Noten H3#3-61|<sup>[61]</sup>]]  
  
<flash>http://www.ncad.nl/wiki/images/c/c7/TIN20.swf</flash>
+
<flash>http://www.ncad.nl/wiki/images/c/c7/TIN20.swf|width=100%|height=100%</flash>
  
 
Het debat ging niet alleen over mensen, maar ook over dieren. Hier propageerde de ANWB minder terughoudendheid. [[Noten H3#3-62|<sup>[62]</sup>]] Voor kippen diende men niet uit te wijken, dat was onbegonnen werk. Honden waren een geval apart: was uitwijken niet mogelijk, dan moest men er maar overheen. De ANWB stelde zich verder echter op het standpunt dat autorijders zich als een gentleman moesten gedragen, waarmee men bedoelde dat zij een aan hun klasse verplichte hoffelijke houding in het verkeer moesten tentoonspreiden. Het was precies deze [[Begrippenlijst#Modellering|modellering]] van het "karakter" van de verkeersdeelnemers die de ANWB als zijn missie in het [[begrippenlijst#Interbellum|Interbellum]] steeds uitgesprokener begon te formuleren. Als geen andere organisatie verzette de ANWB zich tegen de normvervaging die bij de verdere [[Begrippenlijst#Diffusie|diffusie]] van de auto om zich heen leek te grijpen; de bond probeerde de "verkeers-anarchie" te kanaliseren en te beteugelen in een actieve begeleiding van het nieuwe toerisme.  
 
Het debat ging niet alleen over mensen, maar ook over dieren. Hier propageerde de ANWB minder terughoudendheid. [[Noten H3#3-62|<sup>[62]</sup>]] Voor kippen diende men niet uit te wijken, dat was onbegonnen werk. Honden waren een geval apart: was uitwijken niet mogelijk, dan moest men er maar overheen. De ANWB stelde zich verder echter op het standpunt dat autorijders zich als een gentleman moesten gedragen, waarmee men bedoelde dat zij een aan hun klasse verplichte hoffelijke houding in het verkeer moesten tentoonspreiden. Het was precies deze [[Begrippenlijst#Modellering|modellering]] van het "karakter" van de verkeersdeelnemers die de ANWB als zijn missie in het [[begrippenlijst#Interbellum|Interbellum]] steeds uitgesprokener begon te formuleren. Als geen andere organisatie verzette de ANWB zich tegen de normvervaging die bij de verdere [[Begrippenlijst#Diffusie|diffusie]] van de auto om zich heen leek te grijpen; de bond probeerde de "verkeers-anarchie" te kanaliseren en te beteugelen in een actieve begeleiding van het nieuwe toerisme.  

Versie op 31 jul 2007 16:37