Transport in de 20e eeuw
Van Techniek in Nederland
| Regel 1: | Regel 1: | ||
| + | __NOEDITSECTION__  | ||
| + | [[afbeelding:Reclameaffiche_holland_amerika_lijn.jpg|thumb|350px|right|Reclame-affiche Holland-Amerika Lijn.]]  | ||
===De mobiliteitsexplosie in de twintigste eeuw===  | ===De mobiliteitsexplosie in de twintigste eeuw===  | ||
| + | *[[Transportrevolutie in de tweede helft van de 19-e eeuw|Transportrevolutie in de tweede helft van de 19e eeuw]]  | ||
*[[De mobiliteitsexplosie in de 20e eeuw]]  | *[[De mobiliteitsexplosie in de 20e eeuw]]  | ||
*[[Effecten van de mobiliteitsexplosie in de 20e eeuw]]  | *[[Effecten van de mobiliteitsexplosie in de 20e eeuw]]  | ||
| + | |||
===Concurrentie en afstemming: water, rails, weg en lucht===  | ===Concurrentie en afstemming: water, rails, weg en lucht===  | ||
| − | |||
*[[Goederen- en passagiersvervoer rond 1900]]  | *[[Goederen- en passagiersvervoer rond 1900]]  | ||
*[[Tramvervoer rond 1900]]  | *[[Tramvervoer rond 1900]]  | ||
| Regel 17: | Regel 20: | ||
*[[De jaren vijftig: files en de mobiliteitsexplosie]]  | *[[De jaren vijftig: files en de mobiliteitsexplosie]]  | ||
*[[De jaren na 1976]]  | *[[De jaren na 1976]]  | ||
| − | |||
| Regel 23: | Regel 25: | ||
'''Vroege autogeschiedenis (tot 1914)'''  | '''Vroege autogeschiedenis (tot 1914)'''  | ||
| − | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): racen en toeren]]  | + | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): racen en toeren|Racen en toeren]]  | 
| − | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De auto als avonturenmachine]]  | + | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De auto als avonturenmachine|De auto als avonturenmachine]]  | 
| − | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De auto als speelgoed en statussymbool]]  | + | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De auto als speelgoed en statussymbool|De auto als speelgoed en statussymbool]]  | 
| − | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Ervaringen met het autorijden]]  | + | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Ervaringen met het autorijden|Ervaringen met het autorijden]]  | 
| − | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Benzine distributie vanaf 1904]]  | + | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Benzine distributie vanaf 1904|Benzine distributie vanaf 1904]]  | 
| − | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Vooroorlogse elektrische auto's]]  | + | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Vooroorlogse elektrische auto's|Vooroorlogse elektrische auto's]]  | 
| − | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Wegen en fietspad]]  | + | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Wegen en fietspad|Wegen en fietspad]]  | 
| − | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Opleidingen voor chauffeurs en autotechnici]]  | + | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Opleidingen voor chauffeurs en autotechnici|Opleidingen voor chauffeurs en autotechnici]]  | 
| − | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): visie en het werkelijke gebruik]]  | + | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): visie en het werkelijke gebruik|Visie en het werkelijke gebruik]]  | 
| − | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Arts en automobilisme]]  | + | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Arts en automobilisme|Arts en automobilisme]]  | 
| − | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Goedkopere en gebruiksvriendelijkere auto's dankzij de recessie van 1907]]  | + | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Goedkopere en gebruiksvriendelijkere auto's dankzij de recessie van 1907|Goedkopere en gebruiksvriendelijkere auto's dankzij de recessie van 1907]]  | 
| − | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De gebruiksauto]]  | + | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De gebruiksauto|De gebruiksauto]]  | 
| + | [[afbeelding:Fiat_500_italie.jpg|thumb|350px|right|De fiat 500, tezamen met de Volkswagen 'kever' de dominerende modellen in de doorbraak naar massamotorisatie in de jaren '60.]]  | ||
'''De auto in het interbellum (1918-1940)'''  | '''De auto in het interbellum (1918-1940)'''  | ||
| − | *[[De auto in het interbellum (1918-1940): De doorbraak van het automobilisme]]  | + | |
| − | *[[De auto in het interbellum (1918-1940): Garages en Bovag]]  | + | *[[De auto in het interbellum (1918-1940): De doorbraak van het automobilisme|De doorbraak van het automobilisme]]  | 
| − | *[[De auto in het interbellum (1918-1940): Planning van Wegen]]  | + | *[[De auto in het interbellum (1918-1940): Garages en Bovag|Garages en Bovag]]  | 
| − | *[[De auto in het interbellum (1918-1940): De rol van de ANWB bij de massamotorisering]]  | + | *[[De auto in het interbellum (1918-1940): Planning van Wegen|Planning van Wegen]]  | 
| − | *[[De auto in het interbellum (1918-1940): Plaats van de auto in het totale vervoer]]  | + | *[[De auto in het interbellum (1918-1940): De rol van de ANWB bij de massamotorisering|De rol van de ANWB bij de massamotorisering]]  | 
| − | *[[De auto in het interbellum (1918-1940): De wegenlobby contra de spoorweglobby]]  | + | *[[De auto in het interbellum (1918-1940): Plaats van de auto in het totale vervoer|Plaats van de auto in het totale vervoer]]  | 
| + | *[[De auto in het interbellum (1918-1940): De wegenlobby contra de spoorweglobby|De wegenlobby contra de spoorweglobby]]  | ||
| + | |||
'''De auto na 1945'''  | '''De auto na 1945'''  | ||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| + | *[[De auto na 1945: Wederopbouw van het autoverkeer|Wederopbouw van het autoverkeer]]  | ||
| + | *[[De auto na 1945: Mobiliteitsexplosie|Mobiliteitsexplosie]]  | ||
| + | *[[De auto na 1945: De rol van RAI, KNAC en ANWB tijdens de mobiliteitsexplosie|De rol van RAI, KNAC en ANWB tijdens de mobiliteitsexplosie]]  | ||
| + | *[[De auto na 1945: Verklaring voor de mobiliteitsexplosie|Verklaring voor de mobiliteitsexplosie]]  | ||
| + | *[[De auto na 1945: Problemen door de groei van het autoverkeer en maatregelen|Problemen door de groei van het autoverkeer en maatregelen]]  | ||
| + | *[[De auto na 1945: De volksauto|De volksauto]]  | ||
| + | *[[De auto na 1945: Het functionele avontuur|Het functionele avontuur]]  | ||
| + | *[[De auto na 1945: De gepersonaliseerde auto|De gepersonaliseerde auto]]  | ||
| + | `  | ||
| + | |||
| + | '''Diversen'''  | ||
*[[Begeleiding en opvoeding van autotoeristen (tot 1940)]]  | *[[Begeleiding en opvoeding van autotoeristen (tot 1940)]]  | ||
| Regel 60: | Regel 71: | ||
*[[De regeling van de maximum snelheid]]  | *[[De regeling van de maximum snelheid]]  | ||
*[[Variomatic]]  | *[[Variomatic]]  | ||
| + | |||
| + | [[afbeelding:Containerschip op merwede 1992.jpg|thumb|350px|right|Een containerschip op de Merwede, 15 september 1992.]]  | ||
| + | |||
| + | |||
| + | ===Het ontstaan van een gemechaniseerde massagoedhaven in Rotterdam===  | ||
| + | |||
| + | *[[Van stapelhaven naar overslaghaven]]  | ||
| + | *[[De mechanisering van de overslaghaven]]  | ||
| + | *[[Bouwers van een nieuwe haven]]  | ||
| + | *[[De aanleg van nieuwe havencomplexen]]  | ||
| + | *[[De overslag van kolen en erts]]  | ||
| + | *[[Bekerelevators en bunkermachines]]  | ||
| + | *[[Grijperkranen en laadbruggen]]  | ||
| + | *[[De ontwikkelingen in kolen- en ertsoverslag]]  | ||
| + | *[[De overslag van graan]]  | ||
| + | *[[De graanelevator]]  | ||
| + | *[[De invoering van de pneumatische elevator in de Rotterdamse haven]]  | ||
| + | *[[Het nieuwe havenbeeld van Rotterdam]]  | ||
| + | |||
| + | |||
| + | ===Indirecte overslag en de komst van de container===  | ||
| + | |||
| + | *[[Verbetering van de haveninstallaties tussen 1920 en 1940]]  | ||
| + | *[[De Tweede Wereldoorlog en de wederopbouw van de haven]]  | ||
| + | *[[Verschuiving naar indirecte overslag in het massagoed]]  | ||
| + | *[[Overslag van stukgoed: pallet en vorkheftruck]]  | ||
| + | *[[De containerrevolutie in de Rotterdamse haven]]  | ||
| + | *[[Problemen bij de invoering van de container]]  | ||
| + | *[[Speciale kranen voor containers]]  | ||
| + | *[[Transportsystemen op de containerterminal]]  | ||
| + | *[[Ontwikkelingen in de stukgoedoverslag]]  | ||
| + | *[[De wipkraan]]  | ||
| + | *[[Mooie monsters]]  | ||
| + | |||
| + | |||
| + | ===Van uithoek tot knooppunt: Schiphol===  | ||
| + | [[Afbeelding:05_J853_T_6_15tiff.jpg|thumb|350px|right|Schiphol is een stad geworden zonder vaste bewoners maar wel met alle faciliteiten.]]  | ||
| + | |||
| + | *[[Het ontstaan van een luchthaven]]  | ||
| + | *[[Het vliegen als avontuur]]  | ||
| + | *[[De eerste stappen naar luchthaven Schiphol]]  | ||
| + | *[[De beginjaren van de burgerluchtvaart]]  | ||
| + | *[[Modernisering van de landingsvoorzieningen]]  | ||
| + | *[[Verharde landingsbanen en baanverlichting]]  | ||
| + | *[[De afhandeling van vliegtuigen, passagiers en vracht]]  | ||
| + | *[[De ontwikkeling van luchthaven Schiphol tot 1940]]  | ||
| + | *[[Een nieuw banenstelsel voor Schiphol]]  | ||
| + | *[[De wederopbouw van een luchthaven]]  | ||
| + | *[[Het straaltijdperk: snelheid maar ook geluidshinder]]  | ||
| + | *[[De introductie van de instapbrug voor passagiers]]  | ||
| + | *[[Het ontwerp voor een nieuw stationsgebouw]]  | ||
| + | *[[Pieren als "aanlegsteigers" voor de vliegtuigen]]  | ||
| + | *[[Transport van bagage]]  | ||
| + | *[[Automatisering van de vrachtafhandeling]]  | ||
| + | *[[De uitbouw van schiphol tot mainport]]  | ||
| + | *[[Begrensde mobiliteit?]]  | ||
| + | *[[Werking van de Aviobrug]]  | ||
| + | |||
| Regel 69: | Regel 138: | ||
**[[Milieu]]  | **[[Milieu]]  | ||
*[[Rol van de racerij bij de ontwikkeling van auto's]]  | *[[Rol van de racerij bij de ontwikkeling van auto's]]  | ||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||