Transport in de 20e eeuw
Van Techniek in Nederland
Regel 23: | Regel 23: | ||
===Werken aan mobiliteit: de inburgering van de auto=== | ===Werken aan mobiliteit: de inburgering van de auto=== | ||
− | |||
− | |||
− | |||
'''Vroege autogeschiedenis (tot 1914)''' | '''Vroege autogeschiedenis (tot 1914)''' | ||
Regel 40: | Regel 37: | ||
*[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Goedkopere en gebruiksvriendelijkere auto's dankzij de recessie van 1907|Goedkopere en gebruiksvriendelijkere auto's dankzij de recessie van 1907]] | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Goedkopere en gebruiksvriendelijkere auto's dankzij de recessie van 1907|Goedkopere en gebruiksvriendelijkere auto's dankzij de recessie van 1907]] | ||
*[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De gebruiksauto|De gebruiksauto]] | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De gebruiksauto|De gebruiksauto]] | ||
+ | [[afbeelding:Fiat_500_italie.jpg|thumb|350px|right|De fiat 500, tezamen met de Volkswagen 'kever' de dominerende modellen in de doorbraak naar massamotorisatie in de jaren '60.]] | ||
'''De auto in het interbellum (1918-1940)''' | '''De auto in het interbellum (1918-1940)''' | ||
+ | |||
*[[De auto in het interbellum (1918-1940): De doorbraak van het automobilisme|De doorbraak van het automobilisme]] | *[[De auto in het interbellum (1918-1940): De doorbraak van het automobilisme|De doorbraak van het automobilisme]] | ||
*[[De auto in het interbellum (1918-1940): Garages en Bovag|Garages en Bovag]] | *[[De auto in het interbellum (1918-1940): Garages en Bovag|Garages en Bovag]] | ||
Regel 49: | Regel 48: | ||
*[[De auto in het interbellum (1918-1940): Plaats van de auto in het totale vervoer|Plaats van de auto in het totale vervoer]] | *[[De auto in het interbellum (1918-1940): Plaats van de auto in het totale vervoer|Plaats van de auto in het totale vervoer]] | ||
*[[De auto in het interbellum (1918-1940): De wegenlobby contra de spoorweglobby|De wegenlobby contra de spoorweglobby]] | *[[De auto in het interbellum (1918-1940): De wegenlobby contra de spoorweglobby|De wegenlobby contra de spoorweglobby]] | ||
− | |||
Regel 62: | Regel 60: | ||
*[[De auto na 1945: Het functionele avontuur|Het functionele avontuur]] | *[[De auto na 1945: Het functionele avontuur|Het functionele avontuur]] | ||
*[[De auto na 1945: De gepersonaliseerde auto|De gepersonaliseerde auto]] | *[[De auto na 1945: De gepersonaliseerde auto|De gepersonaliseerde auto]] | ||
+ | ` | ||
+ | '''Diversen''' | ||
− | |||
*[[Begeleiding en opvoeding van autotoeristen (tot 1940)]] | *[[Begeleiding en opvoeding van autotoeristen (tot 1940)]] | ||
*[[De ANWB, van wielrijdersbond naar toeristenbond]] | *[[De ANWB, van wielrijdersbond naar toeristenbond]] | ||
Regel 72: | Regel 71: | ||
*[[De regeling van de maximum snelheid]] | *[[De regeling van de maximum snelheid]] | ||
*[[Variomatic]] | *[[Variomatic]] | ||
+ | |||
+ | [[afbeelding:Containerschip op merwede 1992.jpg|thumb|350px|right|Een containerschip op de Merwede, 15 september 1992.]] | ||
Regel 106: | Regel 107: | ||
===Van uithoek tot knooppunt: Schiphol=== | ===Van uithoek tot knooppunt: Schiphol=== | ||
− | [[Afbeelding:05_J853_T_6_15tiff. | + | [[Afbeelding:05_J853_T_6_15tiff.jpg|thumb|350px|right|Schiphol is een stad geworden zonder vaste bewoners maar wel met alle faciliteiten.]] |
− | *[[Het | + | *[[Het ontstaan van een luchthaven]] |
*[[Het vliegen als avontuur]] | *[[Het vliegen als avontuur]] | ||
*[[De eerste stappen naar luchthaven Schiphol]] | *[[De eerste stappen naar luchthaven Schiphol]] | ||
Regel 122: | Regel 123: | ||
*[[Het ontwerp voor een nieuw stationsgebouw]] | *[[Het ontwerp voor een nieuw stationsgebouw]] | ||
*[[Pieren als "aanlegsteigers" voor de vliegtuigen]] | *[[Pieren als "aanlegsteigers" voor de vliegtuigen]] | ||
− | *[[Transport van | + | *[[Transport van bagage]] |
*[[Automatisering van de vrachtafhandeling]] | *[[Automatisering van de vrachtafhandeling]] | ||
*[[De uitbouw van schiphol tot mainport]] | *[[De uitbouw van schiphol tot mainport]] |