Verpakking van levensmiddelen

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 6: Regel 6:
 
De opkomst van de merkartikelen speelde een belangrijke rol bij de toenemende toepassing van verpakkingen. Merken stelden fabrikanten in staat met behulp van duidelijk herkenbare naam, vormgeving en ondersteunende reclame hun producten van andere te onderscheiden. Pioniers op dit vlak waren enerzijds fabrikanten en handelaren van relatief dure en luxe producten als koffie, thee, [[begrippenlijst#Cacao|
 
De opkomst van de merkartikelen speelde een belangrijke rol bij de toenemende toepassing van verpakkingen. Merken stelden fabrikanten in staat met behulp van duidelijk herkenbare naam, vormgeving en ondersteunende reclame hun producten van andere te onderscheiden. Pioniers op dit vlak waren enerzijds fabrikanten en handelaren van relatief dure en luxe producten als koffie, thee, [[begrippenlijst#Cacao|
 
cacao]], chocolade, [[begrippenlijst#Biscuit|
 
cacao]], chocolade, [[begrippenlijst#Biscuit|
biscuit]] en beschuit, die zich richtten op een koopkrachtig publiek, en anderzijds fabrikanten van nieuwe massaproducten - meestal vervangingsmiddelen of surrogaten zoals margarine - die hun best moesten doen om hun producten maatschappelijk geaccepteerd te krijgen. Merknaam en verpakking met een eigen logo waren middelen die ze hierbij inzetten.(1Nestlé, met als logo een vogelnestje, ontstond in 1868 met het op de markt brengen van verpakt kindermeel in het Zwiterse Vevey.(2)Verkade, met als logo een ruiter met trompet, dateert uit 1889 en werd geïntroduceerd voor de verkoop van fabrieksmatig geproduceerd beschuit.(3)
+
biscuit]] en beschuit, die zich richtten op een koopkrachtig publiek, en anderzijds fabrikanten van nieuwe massaproducten - meestal vervangingsmiddelen of surrogaten zoals margarine - die hun best moesten doen om hun producten maatschappelijk geaccepteerd te krijgen. Merknaam en verpakking met een eigen logo waren middelen die ze hierbij inzetten.[[Noten TIN20-3-H7#7-1|<sup>[1]</sup>]] Nestlé, met als logo een vogelnestje, ontstond in 1868 met het op de markt brengen van verpakt kindermeel in het Zwiterse Vevey.[[Noten TIN20-3-H7#7-2|<sup>[2]</sup>]] Verkade, met als logo een ruiter met trompet, dateert uit 1889 en werd geïntroduceerd voor de verkoop van fabrieksmatig geproduceerd beschuit.[[Noten TIN20-3-H7#7-3|<sup>[3]</sup>]]
 
Ondanks dat de losse verkoop van koffie en thee tot in de jaren twintig belangrijker bleef dan de verkoop van verpakte artikelen, verbonden koffie- en theefabrikanten al in een vroeg stadium hun verpakte artikelen aan duidelijk herkenbare merken. Ze vergrootten de bekendheid van hun merken door het plaatsen van advertenties in tijdschriften en het aanbrengen van [[begrippenlijst#Email|
 
Ondanks dat de losse verkoop van koffie en thee tot in de jaren twintig belangrijker bleef dan de verkoop van verpakte artikelen, verbonden koffie- en theefabrikanten al in een vroeg stadium hun verpakte artikelen aan duidelijk herkenbare merken. Ze vergrootten de bekendheid van hun merken door het plaatsen van advertenties in tijdschriften en het aanbrengen van [[begrippenlijst#Email|
emaille]] reclameborden in straten. Op deze borden waren vaak afbeeldingen van verpakkingen te zien. Driessen Cacao beeldde in 1910 al een cacaoblikje af, terwijl de platen van de Droste-verpleegster met een cacaoblikje een grote bekendheid genoten.(4)  
+
emaille]] reclameborden in straten. Op deze borden waren vaak afbeeldingen van verpakkingen te zien. Driessen Cacao beeldde in 1910 al een cacaoblikje af, terwijl de platen van de Droste-verpleegster met een cacaoblikje een grote bekendheid genoten.[[Noten TIN20-3-H7#7-4|<sup>[4]</sup>]]  
 
De ontwikkeling en toepassing van verpakkingen voor voedingsmiddelen [[begrippenlijst#Evolueren|
 
De ontwikkeling en toepassing van verpakkingen voor voedingsmiddelen [[begrippenlijst#Evolueren|
 
evolueerde]] van een deelaspect tot een geïntegreerd deel van de voedselketen, onlosmakelijk verbonden met de voeding en de voedselbereiding. Aan het begin van de twintigste eeuw werd verpakking vooral om hygiënische redenen toegepast en gepropageerd door artsen, hygiënisten en keuringsdiensten van waren vanuit het gezichtspunt van de volksgezondheid. Als gevolg van technologische ontwikkelingen in de voedingsmiddelenindustrie en de verlenging van de voedselketen werd verpakking geleidelijk een geïntegreerd onderdeel van de moderne industriële voedselproductie.
 
evolueerde]] van een deelaspect tot een geïntegreerd deel van de voedselketen, onlosmakelijk verbonden met de voeding en de voedselbereiding. Aan het begin van de twintigste eeuw werd verpakking vooral om hygiënische redenen toegepast en gepropageerd door artsen, hygiënisten en keuringsdiensten van waren vanuit het gezichtspunt van de volksgezondheid. Als gevolg van technologische ontwikkelingen in de voedingsmiddelenindustrie en de verlenging van de voedselketen werd verpakking geleidelijk een geïntegreerd onderdeel van de moderne industriële voedselproductie.

Versie op 5 sep 2007 09:16