Transport in de 20e eeuw

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 1: Regel 1:
 +
__NOEDITSECTION__
 
[[afbeelding:Reclameaffiche_holland_amerika_lijn.jpg|thumb|350px|right|Reclame-affiche Holland-Amerika Lijn.]]
 
[[afbeelding:Reclameaffiche_holland_amerika_lijn.jpg|thumb|350px|right|Reclame-affiche Holland-Amerika Lijn.]]
 
 
===De mobiliteitsexplosie in de twintigste eeuw===
 
===De mobiliteitsexplosie in de twintigste eeuw===
  
 
+
*[[Transportrevolutie in de tweede helft van de 19-e eeuw|Transportrevolutie in de tweede helft van de 19e eeuw]]
*[[Transportrevolutie in de tweede helft van de 19-e eeuw]]
+
 
*[[De mobiliteitsexplosie in de 20e eeuw]]
 
*[[De mobiliteitsexplosie in de 20e eeuw]]
 
*[[Effecten van de mobiliteitsexplosie in de 20e eeuw]]
 
*[[Effecten van de mobiliteitsexplosie in de 20e eeuw]]
Regel 24: Regel 23:
  
 
===Werken aan mobiliteit: de inburgering van de auto===
 
===Werken aan mobiliteit: de inburgering van de auto===
 
[[afbeelding:Fiat_500_italie.jpg|thumb|350px|right|De fiat 500, tezamen met de Volkswagen 'kever' de dominerende modellen in de doorbraak naar massamotorisatie in de jaren '60.]]
 
 
  
 
'''Vroege autogeschiedenis (tot 1914)'''
 
'''Vroege autogeschiedenis (tot 1914)'''
Regel 41: Regel 37:
 
*[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Goedkopere en gebruiksvriendelijkere auto's dankzij de recessie van 1907|Goedkopere en gebruiksvriendelijkere auto's dankzij de recessie van 1907]]
 
*[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Goedkopere en gebruiksvriendelijkere auto's dankzij de recessie van 1907|Goedkopere en gebruiksvriendelijkere auto's dankzij de recessie van 1907]]
 
*[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De gebruiksauto|De gebruiksauto]]
 
*[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De gebruiksauto|De gebruiksauto]]
 +
[[afbeelding:Fiat_500_italie.jpg|thumb|350px|right|De fiat 500, tezamen met de Volkswagen 'kever' de dominerende modellen in de doorbraak naar massamotorisatie in de jaren '60.]]
  
  
 
'''De auto in het interbellum (1918-1940)'''
 
'''De auto in het interbellum (1918-1940)'''
 +
 
*[[De auto in het interbellum (1918-1940): De doorbraak van het automobilisme|De doorbraak van het automobilisme]]
 
*[[De auto in het interbellum (1918-1940): De doorbraak van het automobilisme|De doorbraak van het automobilisme]]
 
*[[De auto in het interbellum (1918-1940): Garages en Bovag|Garages en Bovag]]
 
*[[De auto in het interbellum (1918-1940): Garages en Bovag|Garages en Bovag]]
Regel 53: Regel 51:
  
 
'''De auto na 1945'''
 
'''De auto na 1945'''
 +
 
*[[De auto na 1945: Wederopbouw van het autoverkeer|Wederopbouw van het autoverkeer]]
 
*[[De auto na 1945: Wederopbouw van het autoverkeer|Wederopbouw van het autoverkeer]]
 
*[[De auto na 1945: Mobiliteitsexplosie|Mobiliteitsexplosie]]
 
*[[De auto na 1945: Mobiliteitsexplosie|Mobiliteitsexplosie]]
 
*[[De auto na 1945: De rol van RAI, KNAC en ANWB tijdens de mobiliteitsexplosie|De rol van RAI, KNAC en ANWB tijdens de mobiliteitsexplosie]]
 
*[[De auto na 1945: De rol van RAI, KNAC en ANWB tijdens de mobiliteitsexplosie|De rol van RAI, KNAC en ANWB tijdens de mobiliteitsexplosie]]
 
*[[De auto na 1945: Verklaring voor de mobiliteitsexplosie|Verklaring voor de mobiliteitsexplosie]]
 
*[[De auto na 1945: Verklaring voor de mobiliteitsexplosie|Verklaring voor de mobiliteitsexplosie]]
*[[De auto na 1945: Problemen door de groei van het autoverkeer en maatregelen|Problemen door de groei van het autoverkeer en maatregelen]][[afbeelding:Containerschip op merwede 1992.jpg|thumb|350px|right|Een containerschip op de Merwede, 15 september 1992.]]
+
*[[De auto na 1945: Problemen door de groei van het autoverkeer en maatregelen|Problemen door de groei van het autoverkeer en maatregelen]]
 
*[[De auto na 1945: De volksauto|De volksauto]]
 
*[[De auto na 1945: De volksauto|De volksauto]]
 
*[[De auto na 1945: Het functionele avontuur|Het functionele avontuur]]
 
*[[De auto na 1945: Het functionele avontuur|Het functionele avontuur]]
 
*[[De auto na 1945: De gepersonaliseerde auto|De gepersonaliseerde auto]]
 
*[[De auto na 1945: De gepersonaliseerde auto|De gepersonaliseerde auto]]
 +
`
  
 +
'''Diversen'''
  
'''Diversen'''[[afbeelding:Goederenspoortrein.jpg|thumb|350px|right|Een containertrein op weg naar de terminal van Venlo Tradeport in 2004.]]
 
 
*[[Begeleiding en opvoeding van autotoeristen (tot 1940)]]
 
*[[Begeleiding en opvoeding van autotoeristen (tot 1940)]]
 
*[[De ANWB, van wielrijdersbond naar toeristenbond]]
 
*[[De ANWB, van wielrijdersbond naar toeristenbond]]
Regel 71: Regel 71:
 
*[[De regeling van de maximum snelheid]]
 
*[[De regeling van de maximum snelheid]]
 
*[[Variomatic]]
 
*[[Variomatic]]
 +
 +
[[afbeelding:Containerschip op merwede 1992.jpg|thumb|350px|right|Een containerschip op de Merwede, 15 september 1992.]]
 +
 +
 +
===Het ontstaan van een gemechaniseerde massagoedhaven in Rotterdam===
 +
 +
*[[Van stapelhaven naar overslaghaven]]
 +
*[[De mechanisering van de overslaghaven]]
 +
*[[Bouwers van een nieuwe haven]]
 +
*[[De aanleg van nieuwe havencomplexen]]
 +
*[[De overslag van kolen en erts]]
 +
*[[Bekerelevators en bunkermachines]]
 +
*[[Grijperkranen en laadbruggen]]
 +
*[[De ontwikkelingen in kolen- en ertsoverslag]]
 +
*[[De overslag van graan]]
 +
*[[De graanelevator]]
 +
*[[De invoering van de pneumatische elevator in de Rotterdamse haven]]
 +
*[[Het nieuwe havenbeeld van Rotterdam]]
 +
 +
 +
===Indirecte overslag en de komst van de container===
 +
 +
*[[Verbetering van de haveninstallaties tussen 1920 en 1940]]
 +
*[[De Tweede Wereldoorlog en de wederopbouw van de haven]]
 +
*[[Verschuiving naar indirecte overslag in het massagoed]]
 +
*[[Overslag van stukgoed: pallet en vorkheftruck]]
 +
*[[De containerrevolutie in de Rotterdamse haven]]
 +
*[[Problemen bij de invoering van de container]]
 +
*[[Speciale kranen voor containers]]
 +
*[[Transportsystemen op de containerterminal]]
 +
*[[Ontwikkelingen in de stukgoedoverslag]]
 +
*[[De wipkraan]]
 +
*[[Mooie monsters]]
 +
 +
 +
===Van uithoek tot knooppunt: Schiphol===
 +
[[Afbeelding:05_J853_T_6_15tiff.jpg|thumb|350px|right|Schiphol is een stad geworden zonder vaste bewoners maar wel met alle faciliteiten.]]
 +
 +
*[[Het ontstaan van een luchthaven]]
 +
*[[Het vliegen als avontuur]]
 +
*[[De eerste stappen naar luchthaven Schiphol]]
 +
*[[De beginjaren van de burgerluchtvaart]]
 +
*[[Modernisering van de landingsvoorzieningen]]
 +
*[[Verharde landingsbanen en baanverlichting]]
 +
*[[De afhandeling van vliegtuigen, passagiers en vracht]]
 +
*[[De ontwikkeling van luchthaven Schiphol tot 1940]]
 +
*[[Een nieuw banenstelsel voor Schiphol]]
 +
*[[De wederopbouw van een luchthaven]]
 +
*[[Het straaltijdperk: snelheid maar ook geluidshinder]]
 +
*[[De introductie van de instapbrug voor passagiers]]
 +
*[[Het ontwerp voor een nieuw stationsgebouw]]
 +
*[[Pieren als "aanlegsteigers" voor de vliegtuigen]]
 +
*[[Transport van bagage]]
 +
*[[Automatisering van de vrachtafhandeling]]
 +
*[[De uitbouw van schiphol tot mainport]]
 +
*[[Begrensde mobiliteit?]]
 +
*[[Werking van de Aviobrug]]
 +
  
  

Huidige versie van 13 aug 2007 om 14:36