Zelfbediening als innovatieknooppunt

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 16: Regel 16:
  
  
•Innovaties in het externe transport (zie blauwe vlakken): Het externe transport diende eveneens te worden uitgebreid en aangepast. Zo vereisten locaties buiten stadscentra dat de consument in het bezit van een[[De gepersonaliseerde auto|''' auto''']] was. Naast grootschaliger faciliteiten voor het transport van goederen naar winkels, was gekoeld of bevroren transport (zie blauwe kolom: de koelketen) noodzakelijk voor het behoud van de kwaliteit van gekoelde verse of diepvriesproducten (zie oranje kolom). Vaak werden deze producten ook gekoeld verpakt (zie rode kolom).  
+
•Innovaties in het externe transport (zie blauwe vlakken): Het externe transport diende eveneens te worden uitgebreid en aangepast. Zo vereisten locaties buiten stadscentra dat de consument in het bezit van een [[De auto na 1945: Mobiliteitsexplosie|''' auto''']] was. Naast grootschaliger faciliteiten voor het transport van goederen naar winkels, was gekoeld of bevroren transport (zie blauwe kolom: de koelketen) noodzakelijk voor het behoud van de kwaliteit van gekoelde verse of diepvriesproducten (zie oranje kolom). Vaak werden deze producten ook gekoeld verpakt (zie rode kolom).  
  
 
Eenmaal aangekomen bij de winkel dienden deze producten nog steeds voortdurend te worden gekoeld. Zo werden gekoelde lopende banden ingezet voor het transport naar en van magazijnen (zie bruine kolom) en bezaten winkels soms koelcellen ter grootte van een kamer, waar producten werden bewerkt en/of verpakt voor de uitstalling in de koelvitrines en vriesinstallaties in de winkel zelf (zie groene kolom).  
 
Eenmaal aangekomen bij de winkel dienden deze producten nog steeds voortdurend te worden gekoeld. Zo werden gekoelde lopende banden ingezet voor het transport naar en van magazijnen (zie bruine kolom) en bezaten winkels soms koelcellen ter grootte van een kamer, waar producten werden bewerkt en/of verpakt voor de uitstalling in de koelvitrines en vriesinstallaties in de winkel zelf (zie groene kolom).  
  
Consumenten konden voor deze producten in de winkel vaak speciale tassen aanschaffen, zodat de juiste temperatuur behouden bleef, ongeacht de duur van het winkelen. Deze koelketen eindigde bij de koelkast (met vriesvak), een [[De invloed van de supermartkt op eetpatroon en keukeninrichting|'''innovatie''']] die de consument in staat stelde de producten thuis gekoeld of eventueel bevroren te bewaren (zie blauwe kolom). De koelketen vormt het meest frappante voorbeeld van de ‘hightech-logistiek’ die zo typerend is voor de twintigste eeew.
+
Consumenten konden voor deze producten in de winkel vaak speciale tassen aanschaffen, zodat de juiste temperatuur behouden bleef, ongeacht de duur van het winkelen. Deze koelketen eindigde bij de [[De doorbraak van de koelkast in het huishouden|'''koelkast (met vriesvak)''']], een [[De invloed van de supermarkt op eetpatroon en keukeninrichting|'''innovatie''']] die de consument in staat stelde de producten thuis gekoeld of eventueel bevroren te bewaren (zie blauwe kolom). De koelketen vormt het meest frappante voorbeeld van de ‘hightech-logistiek’ die zo typerend is voor de twintigste eeew.

Huidige versie van 15 apr 2008 om 16:27