Snacks met een hoge voedingswaarde

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 11: Regel 11:
  
 
De [[Begrippenlijst#Heterogeen|heterogeniteit]] van de aan de snack te stellen eisen, was echter een probleem.  
 
De [[Begrippenlijst#Heterogeen|heterogeniteit]] van de aan de snack te stellen eisen, was echter een probleem.  
 
 
[[Afbeelding:05_G357_V_9_9.JPG|thumb|370px|left|Snacks worden onderworpen aan allerlei kwaliteitstesten en -controles om kwaliteit en houdbaarheid veilig te stellen.]]  
 
[[Afbeelding:05_G357_V_9_9.JPG|thumb|370px|left|Snacks worden onderworpen aan allerlei kwaliteitstesten en -controles om kwaliteit en houdbaarheid veilig te stellen.]]  
Ook was onduidelijk welke vorm de nieuwe snack zou moeten krijgen. Volgens Unilever Food & Drink Coordination zou de introductie van een gezonde wholesome snackreep op de reguliere snackmarkt moeilijk zijn omdat dit soort snacks buiten de reform- en gezondheidswinkels onbekend was. Bovendien varieerde de belangstelling voor wholesome food per land. Omdat Nederlandse consumenten geen duidelijke voorkeur hadden, was het maar de vraag of Unilever wel in Nederland, zoals in de Verenigde Staten en Engeland, een nieuwe wholesome snacklijn diende te introduceren. Bovendien had Calvé, net als de andere Unilever Food & Drinks-bedrijven, geen ervaring met de productie of de markt van candy bars.[[Noten TIN20-3-H9#9-44|<sup>[44]</sup>]]  
+
Ook was onduidelijk welke vorm de nieuwe snack zou moeten krijgen. Volgens Unilever Food & Drink Coordination zou de introductie van een gezonde wholesome snackreep op de reguliere snackmarkt moeilijk zijn omdat dit soort snacks buiten de reform- en gezondheidswinkels onbekend was. Bovendien varieerde de belangstelling voor wholesome food per land.  
 +
 
 +
Omdat Nederlandse consumenten geen duidelijke voorkeur hadden, was het maar de vraag of Unilever wel in Nederland, zoals in de Verenigde Staten en Engeland, een nieuwe wholesome snacklijn diende te introduceren. Bovendien had Calvé, net als de andere Unilever Food & Drinks-bedrijven, geen ervaring met de productie of de markt van candy bars.[[Noten TIN20-3-H9#9-44|<sup>[44]</sup>]]  
  
 
Omdat de wholesome snackmarkt echter veelbelovend leek besloot de Wholesome Snack Working Group en Unilever Food and Drinks Coördination op 22 januari 1985 de snack te ontwikkelen. Unilever Research Laboratory te Colworth House werd belast met de ontwikkeling van enkele protoproductontwerpen. Calvé verkende de snackconcepten en -producten die bestemd waren voor jongeren die zich qua uiterlijk, smaak en kwaliteit zouden kunnen meten met de fruit-, yoghurt- en choladerepen van Van Melle en van andere concurrenten. De Calvé-repen zouden merknamen als ‘Betuwe’, ‘Lipton’ of ‘Sunkist’ kunnen gaan voeren.[[Noten TIN20-3-H9#9-45|<sup>[45]</sup>]]  
 
Omdat de wholesome snackmarkt echter veelbelovend leek besloot de Wholesome Snack Working Group en Unilever Food and Drinks Coördination op 22 januari 1985 de snack te ontwikkelen. Unilever Research Laboratory te Colworth House werd belast met de ontwikkeling van enkele protoproductontwerpen. Calvé verkende de snackconcepten en -producten die bestemd waren voor jongeren die zich qua uiterlijk, smaak en kwaliteit zouden kunnen meten met de fruit-, yoghurt- en choladerepen van Van Melle en van andere concurrenten. De Calvé-repen zouden merknamen als ‘Betuwe’, ‘Lipton’ of ‘Sunkist’ kunnen gaan voeren.[[Noten TIN20-3-H9#9-45|<sup>[45]</sup>]]  
Regel 20: Regel 21:
 
'''Unilever op de snackmarkt: een terugblik'''
 
'''Unilever op de snackmarkt: een terugblik'''
  
Unilever begaf zich op de Nederlandse snackmarkt nadat de fundamenten hiervan waren gevormd door kleine, lokale snackbedrijven. Het concern had hoge verwachtingen van de mogelijke afzet van nieuw te ontwikkelen producten voor de snackmarkt. De pogingen van Unilever om de snackmarkt binnen te dringen waren een proces van vallen en opstaan; de Nederlandse snackconsument reageerde telkens anders dan Unilever op basis van haar [[Media, reclame, marketing|'''consumenten- en marktonderzoek''']] verwachtte. Dit bleef het geval, ook toen Unilever meer ervaring had opgedaan met de snackmarkt.  
+
Unilever begaf zich op de Nederlandse snackmarkt nadat de fundamenten hiervan waren gevormd door kleine, lokale snackbedrijven. Het concern had hoge verwachtingen van de mogelijke afzet van nieuw te ontwikkelen producten voor de snackmarkt. De pogingen van Unilever om de snackmarkt binnen te dringen waren een proces van vallen en opstaan; de Nederlandse snackconsument reageerde telkens anders dan Unilever op basis van haar [[Consumenten en snacks|'''consumenten- en marktonderzoek''']] verwachtte. Dit bleef het geval, ook toen Unilever meer ervaring had opgedaan met de snackmarkt.  
  
 
Het beeld over de consument veranderde in de loop van de tijd. Stonden aanvankelijk vooral huisvrouwen centraal, in de jaren zeventig en tachtig ontstond er een meer gedifferentieerd beeld van consumenten. Snacks werden ook in dit opzicht multi [[Begrippenlijst#Textuur|textured]], elke (geprojecteerde) consumentengroep had haar eigen snacks en omgekeerd.
 
Het beeld over de consument veranderde in de loop van de tijd. Stonden aanvankelijk vooral huisvrouwen centraal, in de jaren zeventig en tachtig ontstond er een meer gedifferentieerd beeld van consumenten. Snacks werden ook in dit opzicht multi [[Begrippenlijst#Textuur|textured]], elke (geprojecteerde) consumentengroep had haar eigen snacks en omgekeerd.

Huidige versie van 17 apr 2008 om 08:36