De containerrevolutie in de Rotterdamse haven

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 1: Regel 1:
[[afbeelding:05_J853_T_5_10.JPG|thumb|400px|left|In het begin van containeroverslag werkte men nog met draaikranen die de containers op gewone vrachtautochassis afzetten.]] Een laadkist ofwel een container van grote afmetingen maakte het mogelijk [[Begrippenlijst#Stukgoed|stukgoed]] zonder tussentijdse ompakking in een grote hoeveelheid tegelijk (maximaal circa 30 ton) over te slaan. De overslag kon op die manier vele malen worden versneld: de gemiddelde ‘hijs’ in het stukgoed woog immers niet meer dan enkele tonnen, terwijl het tijdrovende stuwen en ontstuwen van de lading in de haven bij het gebruik van containers niet meer nodig was.  
+
[[afbeelding:05_J853_T_5_10.JPG|thumb|400px|left|In het begin van containeroverslag werkte men nog met draaikranen die de containers op gewone vrachtautochassis afzetten.]]  
 +
Een laadkist ofwel een container van grote afmetingen maakte het mogelijk [[Begrippenlijst#Stukgoed|stukgoed]] zonder tussentijdse ompakking in een grote hoeveelheid tegelijk (maximaal circa 30 ton) over te slaan. De overslag kon op die manier vele malen worden versneld: de gemiddelde ‘hijs’ in het stukgoed woog immers niet meer dan enkele tonnen, terwijl het tijdrovende stuwen en ontstuwen van de lading in de haven bij het gebruik van containers niet meer nodig was.  
  
 
Deze schaalvergroting in het transport en de overslag betekende ook een grote kostenbesparing. De container zorgde zo voor een revolutie in de behandeling van stukgoed. De nieuwe techniek bracht een uniformisering teweeg in het wereldwijde transport van stukgoed, zij het dat het oude stukgoed niet geheel werd verdrongen en andere nieuwe stukgoedvormen een niet onbelangrijke toepassing vonden.   
 
Deze schaalvergroting in het transport en de overslag betekende ook een grote kostenbesparing. De container zorgde zo voor een revolutie in de behandeling van stukgoed. De nieuwe techniek bracht een uniformisering teweeg in het wereldwijde transport van stukgoed, zij het dat het oude stukgoed niet geheel werd verdrongen en andere nieuwe stukgoedvormen een niet onbelangrijke toepassing vonden.   

Huidige versie van 9 mei 2008 om 07:43