Noten H2
Van Techniek in Nederland
Regel 38: | Regel 38: | ||
*<div id=2-51>[[Infrastructuur tussen de twee wereldoorlogen|[51]]] [M.] le Cosquino de Bussy, 'Le réseau routier des Pays-Bas/Road system in [sic] Netherlands,' Via 18 (Numéro spécialement consacré aux Pays-Bas) (z.j.. [1952]) 29-47, hier: 30, 47; Loman, 'III. Het verkeer te land; B. De wegen voor gewoon verkeer en het gebruik daarvan,' 483.</div> | *<div id=2-51>[[Infrastructuur tussen de twee wereldoorlogen|[51]]] [M.] le Cosquino de Bussy, 'Le réseau routier des Pays-Bas/Road system in [sic] Netherlands,' Via 18 (Numéro spécialement consacré aux Pays-Bas) (z.j.. [1952]) 29-47, hier: 30, 47; Loman, 'III. Het verkeer te land; B. De wegen voor gewoon verkeer en het gebruik daarvan,' 483.</div> | ||
*<div id=2-52>[[Infrastructuur tussen de twee wereldoorlogen|[52]]] Willem van der Ham, Heersen en beheersen, 102-103; Bram Bouwens e.a., Lijnen door het Brabantse land; 200 jaar infrastructuur in Noord-Brabant 1796 - 1996 (Zwolle, 1997); R. Nip, 'De weg langs de vaart,' OTAR (1985) nr. 5 t/m 9 en (1986) nr. 1, 2 en 5 (pagina's; Ruud: graag aanvullen); Mattijs Taanman, 'Het wegenstelsel van Nederland van 1900 - 1940' (werkstuk college Geschiedenis van de techniek en innovatiesystemen 2, TU-Eindhoven, Faculteit TM, februari 2001).</div> | *<div id=2-52>[[Infrastructuur tussen de twee wereldoorlogen|[52]]] Willem van der Ham, Heersen en beheersen, 102-103; Bram Bouwens e.a., Lijnen door het Brabantse land; 200 jaar infrastructuur in Noord-Brabant 1796 - 1996 (Zwolle, 1997); R. Nip, 'De weg langs de vaart,' OTAR (1985) nr. 5 t/m 9 en (1986) nr. 1, 2 en 5 (pagina's; Ruud: graag aanvullen); Mattijs Taanman, 'Het wegenstelsel van Nederland van 1900 - 1940' (werkstuk college Geschiedenis van de techniek en innovatiesystemen 2, TU-Eindhoven, Faculteit TM, februari 2001).</div> | ||
− | + | *<div id=2-53>[[Infrastructuur tussen de twee wereldoorlogen|[53]]] Zie voor een overzicht: Van der Ham, Heersen en beheersen, 110. </div> | |
− | *<div id=2-53>[[Infrastructuur tussen de twee wereldoorlogen|[53]]] </div> | + | *<div id=2-54>[[Infrastructuur tussen de twee wereldoorlogen|[54]]] Kuiler, Schets, 79-81; J.J. Stieltjes, 'III. Het verkeer te land; A. De spoor- en tramwegen,' in: 'Het verkeer in Nederland in de XXe eeuw,' Tijdschrift van het Koninklijk Nederlandsch Aardrijkskundig Genootschap, Tweede serie, 50 (1933) 331-662, hier: 420-478, m.n. 471; Lely: Sanders, 'De ontwikkeling der tramwegen in Nederland,' 75. </div> |
− | *<div id=2-54>[[Infrastructuur tussen de twee wereldoorlogen|[54]]] </div> | + | *<div id=2-55>[[De concurrentie van autobus en spoor tussen de twee wereldoorlogen|[55]]] Kuiler, Schets, 89, 132-136.</div> |
+ | *<div id=2-56>[[De concurrentie van autobus en spoor tussen de twee wereldoorlogen|[56]]] ARA-II, Sts.cie. Vervoer, inv. 24, p.86-96.</div> | ||
+ | *<div id=2-57>[[De concurrentie van autobus en spoor tussen de twee wereldoorlogen|[57]]] Stieltjes, 'III. Het verkeer te land; C. De exploitatie van het railloos verkeer,' 555.</div> | ||
+ | *<div id=2-58>[[De concurrentie van autobus en spoor tussen de twee wereldoorlogen|[58]]] Everhard Dirk de Meester, Coördinatie der verkeersbedrijven (Baarn 1935); H.J.H. van Strieland, Coördinatie van het goederen-vervoer in Nederland; naar aanleiding van de Memorie van Antwoord d.d. 26 april 1939, IIe deel (Amsterdam, 12 mei 1939).</div> | ||
*<div id=2-59>[[De concurrentie in het goederenvervoer tussen de twee wereldoorlogen|[59]]] ARA-II, Sts.cie Vervoer inv. 22. (Ruud heb je ook pagina nummer of verdere aanduiding? Noot 18 in je notitie over de staanscommisie geeft geen verdere aanduiding)</div> | *<div id=2-59>[[De concurrentie in het goederenvervoer tussen de twee wereldoorlogen|[59]]] ARA-II, Sts.cie Vervoer inv. 22. (Ruud heb je ook pagina nummer of verdere aanduiding? Noot 18 in je notitie over de staanscommisie geeft geen verdere aanduiding)</div> | ||
Regel 66: | Regel 69: | ||
*<div id=2-81>[[De jaren vijftig: files en de mobiliteitsexplosie|[81]]] M.L.J. Dierikx en A.M.C.M. Bouwens, Op de drempel van de lucht; tachtig jaar Schiphol (Den Haag, 1997) 227, 268.</div> | *<div id=2-81>[[De jaren vijftig: files en de mobiliteitsexplosie|[81]]] M.L.J. Dierikx en A.M.C.M. Bouwens, Op de drempel van de lucht; tachtig jaar Schiphol (Den Haag, 1997) 227, 268.</div> | ||
*<div id=2-82>[[De jaren vijftig: files en de mobiliteitsexplosie|[82]]] Statistiek van het binnenlands goederenvervoer 1973 (Zeist, 1974 ) 21 en idem 1991 (Zeist 1992) 25.</div> | *<div id=2-82>[[De jaren vijftig: files en de mobiliteitsexplosie|[82]]] Statistiek van het binnenlands goederenvervoer 1973 (Zeist, 1974 ) 21 en idem 1991 (Zeist 1992) 25.</div> | ||
+ | *<div id=2-83>[[De jaren na 1976|[83]]] E.W.H. Caelen e.a., 'Autodiffusie Nederland in de twintigste eeuw; een gemeentelijke benadering van de ruimtelijke diffusietheorie' (werkstuk college Geschiedenis van Technologie en Innovatiesystemen 2, TU-Eindhoven, Faculteit TM, februari 2001).</div> | ||
*<div id=2-84>[[De jaren na 1976|[84]]] Jongma, Geschiedenis van het Nederlandse wegvervoer, 76-102, 171-184. Het aandeel van het wegverkeer in het internationale goederentransport nam tussen 1975 en 1985 (uitgedrukt in vervoerde tonnen) toe van 23 naar 32 %, terwijl de trein in het laatste jaar slechts een aandeel had van 6 %. De groei van het autovervoer ging geheel ten koste van de binnenvaart, dat van 72 % in 1975 terugviel naar 62 % in 1985 (ib., 184); Aart Camijn, Wegvervoer, een grensverleggende activiteit. 50 jaar Stichting NIWO, Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (z.p. 1996), passim; 1899 - 1994. Vijfennegentig jaren statistiek in tijdreeksen, 104, 108.</div> | *<div id=2-84>[[De jaren na 1976|[84]]] Jongma, Geschiedenis van het Nederlandse wegvervoer, 76-102, 171-184. Het aandeel van het wegverkeer in het internationale goederentransport nam tussen 1975 en 1985 (uitgedrukt in vervoerde tonnen) toe van 23 naar 32 %, terwijl de trein in het laatste jaar slechts een aandeel had van 6 %. De groei van het autovervoer ging geheel ten koste van de binnenvaart, dat van 72 % in 1975 terugviel naar 62 % in 1985 (ib., 184); Aart Camijn, Wegvervoer, een grensverleggende activiteit. 50 jaar Stichting NIWO, Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (z.p. 1996), passim; 1899 - 1994. Vijfennegentig jaren statistiek in tijdreeksen, 104, 108.</div> | ||
*<div id=2-85>[[De jaren na 1976|[85]]] De Overgangsprocedure in het verkeer; Preadviezen van de voordrachten voor het tweedaags symposium, 11 en 18 september 1969 (z.p., z.j. [Den Haag 1969]) 112, 128-129.</div> | *<div id=2-85>[[De jaren na 1976|[85]]] De Overgangsprocedure in het verkeer; Preadviezen van de voordrachten voor het tweedaags symposium, 11 en 18 september 1969 (z.p., z.j. [Den Haag 1969]) 112, 128-129.</div> |