Transport in de 20e eeuw
Van Techniek in Nederland
k |
|||
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | __NOEDITSECTION__ | ||
+ | [[afbeelding:Reclameaffiche_holland_amerika_lijn.jpg|thumb|350px|right|Reclame-affiche Holland-Amerika Lijn.]] | ||
===De mobiliteitsexplosie in de twintigste eeuw=== | ===De mobiliteitsexplosie in de twintigste eeuw=== | ||
+ | *[[Transportrevolutie in de tweede helft van de 19-e eeuw|Transportrevolutie in de tweede helft van de 19e eeuw]] | ||
*[[De mobiliteitsexplosie in de 20e eeuw]] | *[[De mobiliteitsexplosie in de 20e eeuw]] | ||
*[[Effecten van de mobiliteitsexplosie in de 20e eeuw]] | *[[Effecten van de mobiliteitsexplosie in de 20e eeuw]] | ||
Regel 7: | Regel 10: | ||
===Concurrentie en afstemming: water, rails, weg en lucht=== | ===Concurrentie en afstemming: water, rails, weg en lucht=== | ||
− | |||
*[[Goederen- en passagiersvervoer rond 1900]] | *[[Goederen- en passagiersvervoer rond 1900]] | ||
*[[Tramvervoer rond 1900]] | *[[Tramvervoer rond 1900]] | ||
Regel 22: | Regel 24: | ||
===Werken aan mobiliteit: de inburgering van de auto=== | ===Werken aan mobiliteit: de inburgering van de auto=== | ||
− | + | '''Vroege autogeschiedenis (tot 1914)''' | |
− | + | ||
*[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): racen en toeren|Racen en toeren]] | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): racen en toeren|Racen en toeren]] | ||
*[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De auto als avonturenmachine|De auto als avonturenmachine]] | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De auto als avonturenmachine|De auto als avonturenmachine]] | ||
Regel 36: | Regel 37: | ||
*[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Goedkopere en gebruiksvriendelijkere auto's dankzij de recessie van 1907|Goedkopere en gebruiksvriendelijkere auto's dankzij de recessie van 1907]] | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Goedkopere en gebruiksvriendelijkere auto's dankzij de recessie van 1907|Goedkopere en gebruiksvriendelijkere auto's dankzij de recessie van 1907]] | ||
*[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De gebruiksauto|De gebruiksauto]] | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De gebruiksauto|De gebruiksauto]] | ||
+ | [[afbeelding:Fiat_500_italie.jpg|thumb|350px|right|De fiat 500, tezamen met de Volkswagen 'kever' de dominerende modellen in de doorbraak naar massamotorisatie in de jaren '60.]] | ||
+ | |||
'''De auto in het interbellum (1918-1940)''' | '''De auto in het interbellum (1918-1940)''' | ||
+ | |||
*[[De auto in het interbellum (1918-1940): De doorbraak van het automobilisme|De doorbraak van het automobilisme]] | *[[De auto in het interbellum (1918-1940): De doorbraak van het automobilisme|De doorbraak van het automobilisme]] | ||
*[[De auto in het interbellum (1918-1940): Garages en Bovag|Garages en Bovag]] | *[[De auto in het interbellum (1918-1940): Garages en Bovag|Garages en Bovag]] | ||
Regel 47: | Regel 51: | ||
'''De auto na 1945''' | '''De auto na 1945''' | ||
+ | |||
*[[De auto na 1945: Wederopbouw van het autoverkeer|Wederopbouw van het autoverkeer]] | *[[De auto na 1945: Wederopbouw van het autoverkeer|Wederopbouw van het autoverkeer]] | ||
*[[De auto na 1945: Mobiliteitsexplosie|Mobiliteitsexplosie]] | *[[De auto na 1945: Mobiliteitsexplosie|Mobiliteitsexplosie]] | ||
Regel 52: | Regel 57: | ||
*[[De auto na 1945: Verklaring voor de mobiliteitsexplosie|Verklaring voor de mobiliteitsexplosie]] | *[[De auto na 1945: Verklaring voor de mobiliteitsexplosie|Verklaring voor de mobiliteitsexplosie]] | ||
*[[De auto na 1945: Problemen door de groei van het autoverkeer en maatregelen|Problemen door de groei van het autoverkeer en maatregelen]] | *[[De auto na 1945: Problemen door de groei van het autoverkeer en maatregelen|Problemen door de groei van het autoverkeer en maatregelen]] | ||
− | + | *[[De auto na 1945: De volksauto|De volksauto]] | |
+ | *[[De auto na 1945: Het functionele avontuur|Het functionele avontuur]] | ||
+ | *[[De auto na 1945: De gepersonaliseerde auto|De gepersonaliseerde auto]] | ||
+ | ` | ||
'''Diversen''' | '''Diversen''' | ||
+ | |||
*[[Begeleiding en opvoeding van autotoeristen (tot 1940)]] | *[[Begeleiding en opvoeding van autotoeristen (tot 1940)]] | ||
*[[De ANWB, van wielrijdersbond naar toeristenbond]] | *[[De ANWB, van wielrijdersbond naar toeristenbond]] | ||
Regel 62: | Regel 71: | ||
*[[De regeling van de maximum snelheid]] | *[[De regeling van de maximum snelheid]] | ||
*[[Variomatic]] | *[[Variomatic]] | ||
+ | |||
+ | [[afbeelding:Containerschip op merwede 1992.jpg|thumb|350px|right|Een containerschip op de Merwede, 15 september 1992.]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===Het ontstaan van een gemechaniseerde massagoedhaven in Rotterdam=== | ||
+ | |||
+ | *[[Van stapelhaven naar overslaghaven]] | ||
+ | *[[De mechanisering van de overslaghaven]] | ||
+ | *[[Bouwers van een nieuwe haven]] | ||
+ | *[[De aanleg van nieuwe havencomplexen]] | ||
+ | *[[De overslag van kolen en erts]] | ||
+ | *[[Bekerelevators en bunkermachines]] | ||
+ | *[[Grijperkranen en laadbruggen]] | ||
+ | *[[De ontwikkelingen in kolen- en ertsoverslag]] | ||
+ | *[[De overslag van graan]] | ||
+ | *[[De graanelevator]] | ||
+ | *[[De invoering van de pneumatische elevator in de Rotterdamse haven]] | ||
+ | *[[Het nieuwe havenbeeld van Rotterdam]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===Indirecte overslag en de komst van de container=== | ||
+ | |||
+ | *[[Verbetering van de haveninstallaties tussen 1920 en 1940]] | ||
+ | *[[De Tweede Wereldoorlog en de wederopbouw van de haven]] | ||
+ | *[[Verschuiving naar indirecte overslag in het massagoed]] | ||
+ | *[[Overslag van stukgoed: pallet en vorkheftruck]] | ||
+ | *[[De containerrevolutie in de Rotterdamse haven]] | ||
+ | *[[Problemen bij de invoering van de container]] | ||
+ | *[[Speciale kranen voor containers]] | ||
+ | *[[Transportsystemen op de containerterminal]] | ||
+ | *[[Ontwikkelingen in de stukgoedoverslag]] | ||
+ | *[[De wipkraan]] | ||
+ | *[[Mooie monsters]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===Van uithoek tot knooppunt: Schiphol=== | ||
+ | [[Afbeelding:05_J853_T_6_15tiff.jpg|thumb|350px|right|Schiphol is een stad geworden zonder vaste bewoners maar wel met alle faciliteiten.]] | ||
+ | |||
+ | *[[Het ontstaan van een luchthaven]] | ||
+ | *[[Het vliegen als avontuur]] | ||
+ | *[[De eerste stappen naar luchthaven Schiphol]] | ||
+ | *[[De beginjaren van de burgerluchtvaart]] | ||
+ | *[[Modernisering van de landingsvoorzieningen]] | ||
+ | *[[Verharde landingsbanen en baanverlichting]] | ||
+ | *[[De afhandeling van vliegtuigen, passagiers en vracht]] | ||
+ | *[[De ontwikkeling van luchthaven Schiphol tot 1940]] | ||
+ | *[[Een nieuw banenstelsel voor Schiphol]] | ||
+ | *[[De wederopbouw van een luchthaven]] | ||
+ | *[[Het straaltijdperk: snelheid maar ook geluidshinder]] | ||
+ | *[[De introductie van de instapbrug voor passagiers]] | ||
+ | *[[Het ontwerp voor een nieuw stationsgebouw]] | ||
+ | *[[Pieren als "aanlegsteigers" voor de vliegtuigen]] | ||
+ | *[[Transport van bagage]] | ||
+ | *[[Automatisering van de vrachtafhandeling]] | ||
+ | *[[De uitbouw van schiphol tot mainport]] | ||
+ | *[[Begrensde mobiliteit?]] | ||
+ | *[[Werking van de Aviobrug]] | ||
+ | |||
Regel 71: | Regel 138: | ||
**[[Milieu]] | **[[Milieu]] | ||
*[[Rol van de racerij bij de ontwikkeling van auto's]] | *[[Rol van de racerij bij de ontwikkeling van auto's]] | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |