Transport in de 20e eeuw

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 23: Regel 23:
  
 
===Werken aan mobiliteit: de inburgering van de auto===
 
===Werken aan mobiliteit: de inburgering van de auto===
 
[[afbeelding:Fiat_500_italie.jpg|thumb|350px|right|De fiat 500, tezamen met de Volkswagen 'kever' de dominerende modellen in de doorbraak naar massamotorisatie in de jaren '60.]]
 
 
  
 
'''Vroege autogeschiedenis (tot 1914)'''
 
'''Vroege autogeschiedenis (tot 1914)'''
Regel 40: Regel 37:
 
*[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Goedkopere en gebruiksvriendelijkere auto's dankzij de recessie van 1907|Goedkopere en gebruiksvriendelijkere auto's dankzij de recessie van 1907]]
 
*[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Goedkopere en gebruiksvriendelijkere auto's dankzij de recessie van 1907|Goedkopere en gebruiksvriendelijkere auto's dankzij de recessie van 1907]]
 
*[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De gebruiksauto|De gebruiksauto]]
 
*[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De gebruiksauto|De gebruiksauto]]
 +
[[afbeelding:Fiat_500_italie.jpg|thumb|350px|right|De fiat 500, tezamen met de Volkswagen 'kever' de dominerende modellen in de doorbraak naar massamotorisatie in de jaren '60.]]
  
  
 
'''De auto in het interbellum (1918-1940)'''
 
'''De auto in het interbellum (1918-1940)'''
 +
 
*[[De auto in het interbellum (1918-1940): De doorbraak van het automobilisme|De doorbraak van het automobilisme]]
 
*[[De auto in het interbellum (1918-1940): De doorbraak van het automobilisme|De doorbraak van het automobilisme]]
 
*[[De auto in het interbellum (1918-1940): Garages en Bovag|Garages en Bovag]]
 
*[[De auto in het interbellum (1918-1940): Garages en Bovag|Garages en Bovag]]
Regel 49: Regel 48:
 
*[[De auto in het interbellum (1918-1940): Plaats van de auto in het totale vervoer|Plaats van de auto in het totale vervoer]]
 
*[[De auto in het interbellum (1918-1940): Plaats van de auto in het totale vervoer|Plaats van de auto in het totale vervoer]]
 
*[[De auto in het interbellum (1918-1940): De wegenlobby contra de spoorweglobby|De wegenlobby contra de spoorweglobby]]
 
*[[De auto in het interbellum (1918-1940): De wegenlobby contra de spoorweglobby|De wegenlobby contra de spoorweglobby]]
[[afbeelding:Containerschip op merwede 1992.jpg|thumb|350px|right|Een containerschip op de Merwede, 15 september 1992.]]
 
  
  
Regel 62: Regel 60:
 
*[[De auto na 1945: Het functionele avontuur|Het functionele avontuur]]
 
*[[De auto na 1945: Het functionele avontuur|Het functionele avontuur]]
 
*[[De auto na 1945: De gepersonaliseerde auto|De gepersonaliseerde auto]]
 
*[[De auto na 1945: De gepersonaliseerde auto|De gepersonaliseerde auto]]
 +
`
  
 +
'''Diversen'''
  
'''Diversen'''[[afbeelding:Goederenspoortrein.jpg|thumb|350px|right|Een containertrein op weg naar de terminal van Venlo Tradeport in 2004.]]
 
 
*[[Begeleiding en opvoeding van autotoeristen (tot 1940)]]
 
*[[Begeleiding en opvoeding van autotoeristen (tot 1940)]]
 
*[[De ANWB, van wielrijdersbond naar toeristenbond]]
 
*[[De ANWB, van wielrijdersbond naar toeristenbond]]
Regel 72: Regel 71:
 
*[[De regeling van de maximum snelheid]]
 
*[[De regeling van de maximum snelheid]]
 
*[[Variomatic]]
 
*[[Variomatic]]
 +
 +
[[afbeelding:Containerschip op merwede 1992.jpg|thumb|350px|right|Een containerschip op de Merwede, 15 september 1992.]]
  
  
Regel 106: Regel 107:
  
 
===Van uithoek tot knooppunt: Schiphol===
 
===Van uithoek tot knooppunt: Schiphol===
[[Afbeelding:05_J853_T_6_15tiff.JPG|thumb|350px|right|Schiphol is een stad geworden zonder vaste bewoners maar wel met alle faciliteiten.]]
+
[[Afbeelding:05_J853_T_6_15tiff.jpg|thumb|350px|right|Schiphol is een stad geworden zonder vaste bewoners maar wel met alle faciliteiten.]]
  
 
*[[Het ontstaan van een luchthaven]]
 
*[[Het ontstaan van een luchthaven]]

Huidige versie van 13 aug 2007 om 14:36