Transport in de 20e eeuw
Van Techniek in Nederland
Regel 23: | Regel 23: | ||
===Werken aan mobiliteit: de inburgering van de auto=== | ===Werken aan mobiliteit: de inburgering van de auto=== | ||
− | |||
− | |||
− | |||
'''Vroege autogeschiedenis (tot 1914)''' | '''Vroege autogeschiedenis (tot 1914)''' | ||
Regel 40: | Regel 37: | ||
*[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Goedkopere en gebruiksvriendelijkere auto's dankzij de recessie van 1907|Goedkopere en gebruiksvriendelijkere auto's dankzij de recessie van 1907]] | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Goedkopere en gebruiksvriendelijkere auto's dankzij de recessie van 1907|Goedkopere en gebruiksvriendelijkere auto's dankzij de recessie van 1907]] | ||
*[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De gebruiksauto|De gebruiksauto]] | *[[Vroege autogeschiedenis (tot 1914): De gebruiksauto|De gebruiksauto]] | ||
+ | [[afbeelding:Fiat_500_italie.jpg|thumb|350px|right|De fiat 500, tezamen met de Volkswagen 'kever' de dominerende modellen in de doorbraak naar massamotorisatie in de jaren '60.]] | ||
'''De auto in het interbellum (1918-1940)''' | '''De auto in het interbellum (1918-1940)''' | ||
+ | |||
*[[De auto in het interbellum (1918-1940): De doorbraak van het automobilisme|De doorbraak van het automobilisme]] | *[[De auto in het interbellum (1918-1940): De doorbraak van het automobilisme|De doorbraak van het automobilisme]] | ||
*[[De auto in het interbellum (1918-1940): Garages en Bovag|Garages en Bovag]] | *[[De auto in het interbellum (1918-1940): Garages en Bovag|Garages en Bovag]] | ||
Regel 62: | Regel 61: | ||
*[[De auto na 1945: De gepersonaliseerde auto|De gepersonaliseerde auto]] | *[[De auto na 1945: De gepersonaliseerde auto|De gepersonaliseerde auto]] | ||
` | ` | ||
+ | |||
'''Diversen''' | '''Diversen''' | ||
Regel 72: | Regel 72: | ||
*[[Variomatic]] | *[[Variomatic]] | ||
− | [[afbeelding: | + | [[afbeelding:Containerschip op merwede 1992.jpg|thumb|350px|right|Een containerschip op de Merwede, 15 september 1992.]] |
+ | |||
===Het ontstaan van een gemechaniseerde massagoedhaven in Rotterdam=== | ===Het ontstaan van een gemechaniseerde massagoedhaven in Rotterdam=== | ||
Regel 89: | Regel 90: | ||
*[[Het nieuwe havenbeeld van Rotterdam]] | *[[Het nieuwe havenbeeld van Rotterdam]] | ||
− | |||
===Indirecte overslag en de komst van de container=== | ===Indirecte overslag en de komst van de container=== |