Fileproblematiek
Van Techniek in Nederland
Regel 1: | Regel 1: | ||
Een file is een rij langzaam rijdend of stilstaand verkeer. Rijkswaterstaat hanteert voor de verkeersinformatie de definitie dat een file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer: | Een file is een rij langzaam rijdend of stilstaand verkeer. Rijkswaterstaat hanteert voor de verkeersinformatie de definitie dat een file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer: | ||
− | * langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens harder rijdt dan 50 km/u, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/u | + | * langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens harder rijdt dan 50 km/u, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/u; |
− | * stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/u rijdt | + | * stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/u rijdt; |
* langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer. | * langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer. | ||
Regel 9: | Regel 9: | ||
− | [[afbeelding:matrixborden.jpg|thumb|350px|right| Het Nederlandse wegennet is gedeeltelijk voorzien van een dynamisch geleidingssysteem met variabele snelheidsadviezen en rijstrookafsluitingen of -toevoegingen die worden getoond op matrixborden boven de weg.]]De file is een verschijnsel dat reeds '''[[De jaren vijftig: files en de mobiliteitsexplosie|in de jaren vijftig is ontstaan]]'''. Vooral het recreatieve verkeer zorgde in die tijd voor sterke pieken in het vervoersaanbod. Met Pasen, Hemelvaart en Pinksteren alsook tijdens warme zomerweekeinden ontstonden er lange files. De file als vrijetijdsverschijnsel leek aanvankelijk te verdwijnen door de aanleg van nieuwe wegen, maar in de loop van de jaren zeventig zou de wegenbouw uiteindelijk de strijd met de mobiliteitsgroei definitief verliezen en het geheel voorkomen van files blijkt tot dusver een utopie. Wel kunnen de gevolgen, omvang en aantal files worden beperkt. Mogelijkheden om het fileprobleem te verminderen kan deels door het wegnemen van de oorzaken, dus: | + | [[afbeelding:matrixborden.jpg|thumb|350px|right| |
+ | |||
+ | Het Nederlandse wegennet is gedeeltelijk voorzien van een dynamisch geleidingssysteem met variabele snelheidsadviezen en rijstrookafsluitingen of -toevoegingen die worden getoond op matrixborden boven de weg.]]De file is een verschijnsel dat reeds '''[[De jaren vijftig: files en de mobiliteitsexplosie|in de jaren vijftig is ontstaan]]'''. Vooral het recreatieve verkeer zorgde in die tijd voor sterke pieken in het vervoersaanbod. Met Pasen, Hemelvaart en Pinksteren alsook tijdens warme zomerweekeinden ontstonden er lange files. | ||
+ | |||
+ | De file als vrijetijdsverschijnsel leek aanvankelijk te verdwijnen door de aanleg van nieuwe wegen, maar in de loop van de jaren zeventig zou de [[:afbeelding:Grafiek_autosnelwegennet_nl.jpg|'''wegenbouw''']] uiteindelijk de strijd met de [[De mobiliteitsexplosie in de 20e eeuw|'''mobiliteitsgroei''']] definitief verliezen en het geheel voorkomen van files blijkt tot dusver een utopie. Wel kunnen de gevolgen, omvang en aantal files worden beperkt. Mogelijkheden om het fileprobleem te verminderen kan deels door het wegnemen van de oorzaken, dus: | ||
*vermindering van het verkeersaanbod; | *vermindering van het verkeersaanbod; |