Prelude op de consumptiemaatschappij

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 7: Regel 7:
 
gecomprimeerde]] vorm van tabletten, kennelijk afgekeken van de vlees[[begrippenlijst#Extract|
 
gecomprimeerde]] vorm van tabletten, kennelijk afgekeken van de vlees[[begrippenlijst#Extract|
 
extract]] poeders en bouillonblokjes van Justus Liebig en Julius Maggi. De firma Hoogstraten & Co, ‘hofleverancier’, beval haar ingeblikte ‘[[begrippenlijst#Dejeuner|
 
extract]] poeders en bouillonblokjes van Justus Liebig en Julius Maggi. De firma Hoogstraten & Co, ‘hofleverancier’, beval haar ingeblikte ‘[[begrippenlijst#Dejeuner|
dejeuner]]- en avondschotels’ aan voor het buitenleven; deze heetten ‘uitnemend geschikt voor picknicks, autotochten, motortochten, boottochten, kampementen enz.’.[[Noten TIN20-3-H3#3-1|<sup>[1]</sup>]] Ook verkrijgbaar waren Zwaardemakers jam en vruchten, appelstroop, limonade en vruchtensappen, Amstel Super Stout (‘dat uw eten voedzamer en verteerbaar maakt’), Molenaars kindermeel, Duyvis Tarwena, havermout en andere meelsoorten en melk- en ijspoeders, Wessanens margarine, Planta, Blue Band, verpakte koffie en thee, chocoladerepen, biscuits, Nestlés melkproducten, pepermunt, drop en nog veel meer.  
+
dejeuner]]- en avondschotels’ aan voor het buitenleven; deze heetten ‘uitnemend geschikt voor picknicks, autotochten, motortochten, boottochten, kampementen enz.’.[[Noten TIN20-3-H3#3-1|<sup>[1]</sup>]]  
 +
 
 +
Ook verkrijgbaar waren Zwaardemakers jam en vruchten, appelstroop, limonade en vruchtensappen, Amstel Super Stout (‘dat uw eten voedzamer en verteerbaar maakt’), Molenaars kindermeel, Duyvis Tarwena, havermout en andere meelsoorten en melk- en ijspoeders, Wessanens margarine, Planta, Blue Band, verpakte koffie en thee, chocoladerepen, biscuits, Nestlés melkproducten, pepermunt, drop en nog veel meer.  
  
  
 
'''Merkartikel overbrugt afstand naar consument'''
 
'''Merkartikel overbrugt afstand naar consument'''
  
Te midden van de vele onverpakte voedingsmiddelen als gedroogde vruchten, noten, kaas en vleeswaren, vielen de [[Het merkartikel|'''verpakte merkartikelen''']] duidelijk op. De firma Jurgens informeerde lezers en lezeressen van Voor het huisgezin over zijn nieuwe product: Planta plantenboter, gemaakt van kokosvet (‘smaakt heerlijk zoet, evenals natuurboter’), machinaal in Europa geperst uit het overzee in de zon gedroogde vlees van ‘de koe der tropen’, de kokosnoot.[[Noten TIN20-3-H3#3-2|<sup>[2]</sup>]]  
+
Te midden van de vele onverpakte voedingsmiddelen als gedroogde vruchten, noten, kaas en vleeswaren, vielen de [[Het merkartikel|'''verpakte merkartikelen''']] duidelijk op. De firma Jurgens informeerde lezers en lezeressen van 'Voor het huisgezin' over zijn nieuwe product: Planta plantenboter, gemaakt van kokosvet (‘smaakt heerlijk zoet, evenals natuurboter’), machinaal in Europa geperst uit het overzee in de zon gedroogde vlees van ‘de koe der tropen’, de kokosnoot.[[Noten TIN20-3-H3#3-2|<sup>[2]</sup>]]  
 
[[Afbeelding:05_G357_V_4_12.JPG|thumb|right|400px|Een van de grootste kipslachthallen van Europa in Wezep (1964) om de kipconsumptie bij te houden.]]
 
[[Afbeelding:05_G357_V_4_12.JPG|thumb|right|400px|Een van de grootste kipslachthallen van Europa in Wezep (1964) om de kipconsumptie bij te houden.]]
  
Regel 18: Regel 20:
  
  
'''De kloof tussen productie en consumptie'''
+
[[Crisis in de relatie producent-consument|''''''De kloof tussen productie en consumptie'''''']]
  
 
Het assortiment breidde zich in deze periode niet alleen sterk uit, maar veranderde ook van samenstelling: er kwamen nieuwe producten bij en bestaande verdwenen. Ook de producten zelf veranderden van samenstelling. Hetzelfde assortiment kwam beschikbaar over heel Nederland. Er ontstond een uniform maaltijdenpatroon. Er was een voortgaande groei van de consumptieve vraag. De voedingsmiddelenketen waarin dit nieuwe assortiment werd geproduceerd, veranderde ook sterk.  
 
Het assortiment breidde zich in deze periode niet alleen sterk uit, maar veranderde ook van samenstelling: er kwamen nieuwe producten bij en bestaande verdwenen. Ook de producten zelf veranderden van samenstelling. Hetzelfde assortiment kwam beschikbaar over heel Nederland. Er ontstond een uniform maaltijdenpatroon. Er was een voortgaande groei van de consumptieve vraag. De voedingsmiddelenketen waarin dit nieuwe assortiment werd geproduceerd, veranderde ook sterk.  

Versie op 9 apr 2008 12:22