Transportsystemen op de containerterminal

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
 
Regel 1: Regel 1:
 
[[afbeelding:05_J853_T_5_12tiff.jpg|thumb|450px|De straddle carrier ontleent zijn naam aan het vermogen om over rijen containers heen te rijden om ze op te pakken of neer te zetten.]]
 
[[afbeelding:05_J853_T_5_12tiff.jpg|thumb|450px|De straddle carrier ontleent zijn naam aan het vermogen om over rijen containers heen te rijden om ze op te pakken of neer te zetten.]]
De kadekraan was het enige havenwerktuig dat tijdens de pioniersfase van [[Problemen bij de invoering van de container|'''ECT''']] als een ontwikkelde, acceptabel werkende technologie kon worden beschouwd. Voor het horizontaal transport en het stapelen ([[begrippenlijst#Stacken|stacken]]) van de containers moesten nieuwe technieken worden ontwikkeld. De trekkers en chassis die werden gebruikt voor het transport over de terminal, leverden technisch gesproken nog de minste problemen op. Sea-Land, van origine een wegvervoerder, nam aanvankelijk zijn gewoonte van opslag van containers op wegchassis uit de Verenigde Staten mee naar Rotterdam. Ruimtegebrek noopte Sea-Land in 1983 in Rotterdam hiervan af te stappen: net als andere klanten van ECT ging het vanaf toen alle containers op de grond stapelen.  
+
De kadekraan was het enige havenwerktuig dat tijdens de pioniersfase van [[Problemen bij de invoering van de container|'''ECT''']] als een ontwikkelde, acceptabel werkende technologie kon worden beschouwd. Voor het horizontaal transport en het stapelen ([[begrippenlijst#Stacken|stacken]]) van de containers moesten [[Ontwikkelingen in de stukgoedoverslag|'''nieuwe technieken''']] worden ontwikkeld. De trekkers en chassis die werden gebruikt voor het transport over de terminal, leverden technisch gesproken nog de minste problemen op. Sea-Land, van origine een wegvervoerder, nam aanvankelijk zijn gewoonte van opslag van containers op wegchassis uit de Verenigde Staten mee naar Rotterdam. Ruimtegebrek noopte Sea-Land in 1983 in Rotterdam hiervan af te stappen: net als andere klanten van ECT ging het vanaf toen alle containers op de grond stapelen.  
  
 
Op het zogenaamde [[begrippenlijst#Multi-user|multi-users]] - deel van de terminal ging ECT al rond 1970 over op het op de grond plaatsen ofwel ‘stacken’ van containers. Het was echter niet duidelijk welke werktuigen hiervoor moesten worden gebruikt. Het universele hef- en transportwerktuig in de stukgoedoverslag, de vorkheftruck, was niet geschikt voor het vervoeren van containers, die vele malen zwaarder en groter zijn dan pallets.[[Noten H5#5-35|<sup>[35]</sup>]]
 
Op het zogenaamde [[begrippenlijst#Multi-user|multi-users]] - deel van de terminal ging ECT al rond 1970 over op het op de grond plaatsen ofwel ‘stacken’ van containers. Het was echter niet duidelijk welke werktuigen hiervoor moesten worden gebruikt. Het universele hef- en transportwerktuig in de stukgoedoverslag, de vorkheftruck, was niet geschikt voor het vervoeren van containers, die vele malen zwaarder en groter zijn dan pallets.[[Noten H5#5-35|<sup>[35]</sup>]]

Huidige versie van 9 mei 2008 om 07:51