Mooie monsters

Van Techniek in Nederland

Ga naar: navigatie, zoek
Regel 1: Regel 1:
[[afbeelding:05_J8_69.jpg|thumb|300px|right|K.T. Ouwens (1928), controleur.]]In 1951 ben ik als [[De overslag van graan|'''bootwerker''']] in de Rotterdamse haven komen werken. Mijn eerste boot die gelost moest worden, was een kolenboot. Je ging dan de put in, het ruim in. Dat ging met ‘ellebogenstoom’. dat is Rotterdams voor handwerk. Dat was knap zwaar werk. Je moest uit de zijden van het schip de kolen onderwerks gooien en dan pakten de [[De overslag van kolen en erts|'''kranen''']] met de grijpers het op.
+
[[afbeelding:05_J8_69.jpg|thumb|300px|right|K.T. Ouwens (1928), controleur.]]In 1951 ben ik als bootwerker in de Rotterdamse haven komen werken. Mijn eerste boot die gelost moest worden, was een kolenboot. Je ging dan de put in, het ruim in. Dat ging met ‘ellebogenstoom’. dat is Rotterdams voor handwerk. Dat was knap zwaar werk. Je moest uit de zijden van het schip de kolen onderwerks gooien en dan pakten de [[De overslag van kolen en erts|'''kranen''']] met de grijpers het op.
 
Ik heb eerst een cursus voor havenarbeider gevolgd. Toen wisten ze in de haven al dat de toekomst niet zou bestaan uit altijd maar scheppen en sjouwen.
 
Ik heb eerst een cursus voor havenarbeider gevolgd. Toen wisten ze in de haven al dat de toekomst niet zou bestaan uit altijd maar scheppen en sjouwen.
 
Arbeiders konden zich gaan specialiseren. Ik heb daarop de controlecursus gedaan.
 
Arbeiders konden zich gaan specialiseren. Ik heb daarop de controlecursus gedaan.
Regel 5: Regel 5:
  
 
In de jaren vijftig was je na je werk helemaal uitgeput. Het materiaal dat men gebruikte, was niet wat je zegt voor een arbeider gemaakt. Er waren zat arbeiders en ze kostten niks. Zo was dat toen.
 
In de jaren vijftig was je na je werk helemaal uitgeput. Het materiaal dat men gebruikte, was niet wat je zegt voor een arbeider gemaakt. Er waren zat arbeiders en ze kostten niks. Zo was dat toen.
In 1954 ben ik bij het controlebedrijf Peterson in vaste dienst gekomen. Daar heb ik tot 1963 gewerkt en daarna heb ik tot 1986 voor de gebroeders Pismans gewerkt. Ik heb alles gecontroleerd. dus ook oliën en ertsen, maar ik heb het meeste met granen en [[begrippenlijst#Derivaat|derivaten]] te maken gehad. Ik moest van elke lading het gewicht en de maten controleren en monsters nemen. Ik werkte altijd samen met een controleur van de tegenpartij. Tijdens het scheppen van de monsters waren er wel eens meningsverschillen. De aflader, die staat voor de verkoper, wil een zo mooi mogelijk monster en de ontvanger wil altijd een ongunstig monster dat er lelijk uitziet. Met onze handen maakten we elkaars zakjes vol. En je kan met dichte handen scheppen en met je vingers helemaal open.
+
In 1954 ben ik bij het controlebedrijf Peterson in vaste dienst gekomen. Daar heb ik tot 1963 gewerkt en daarna heb ik tot 1986 voor de gebroeders Pismans gewerkt. Ik heb alles gecontroleerd. dus ook oliën en ertsen, maar ik heb het meeste met [[De overslag van graan|'''granen''']] en [[begrippenlijst#Derivaat|derivaten]] te maken gehad. Ik moest van elke lading het gewicht en de maten controleren en monsters nemen. Ik werkte altijd samen met een controleur van de tegenpartij. Tijdens het scheppen van de monsters waren er wel eens meningsverschillen. De aflader, die staat voor de verkoper, wil een zo mooi mogelijk monster en de ontvanger wil altijd een ongunstig monster dat er lelijk uitziet. Met onze handen maakten we elkaars zakjes vol. En je kan met dichte handen scheppen en met je vingers helemaal open.
 
De machines, de elevators, werden groter en kregen steeds meer capaciteit. De schepen werden daardoor ook groter. Er kwamen nieuwe bedrijven bij, in de vorm van de Botlek, dat heb ik zien bouwen, en daar kwamen geen elevators op maar pneumaten. Die pneumaten kunnen wel verrijden, maar ze staan vast op de wal; de goederen gaan op een band naar boven toe en worden ergens op een speciale pier afgestort. Die banden zijn soms zeshonderd meter lang, dus dat vergde van de controleurs een nieuwe oplettendheid, want je moest wel goed kijken of de band
 
De machines, de elevators, werden groter en kregen steeds meer capaciteit. De schepen werden daardoor ook groter. Er kwamen nieuwe bedrijven bij, in de vorm van de Botlek, dat heb ik zien bouwen, en daar kwamen geen elevators op maar pneumaten. Die pneumaten kunnen wel verrijden, maar ze staan vast op de wal; de goederen gaan op een band naar boven toe en worden ergens op een speciale pier afgestort. Die banden zijn soms zeshonderd meter lang, dus dat vergde van de controleurs een nieuwe oplettendheid, want je moest wel goed kijken of de band
 
helemaal leeg was. Als de weger het sein 'lichter is klaar' (de boot is leeg, ED) gaf, dan moest je wel de band nog leegdraaien en dat duurde soms nog wel een kwartier.
 
helemaal leeg was. Als de weger het sein 'lichter is klaar' (de boot is leeg, ED) gaf, dan moest je wel de band nog leegdraaien en dat duurde soms nog wel een kwartier.

Versie op 18 mrt 2008 15:27