Vroege autogeschiedenis (tot 1914): Vooroorlogse elektrische auto's
Van Techniek in Nederland
Regel 4: | Regel 4: | ||
aangedreven auto's nergens boven de één tot twee procent van het autobestand uit, al waren er plaatselijk wel spectaculaire uitschieters, zoals Chicago, Berlijn en Amsterdam. In de laatste stad ontstond vanaf 1909 zelfs een kleine tachtig elektrische auto's omvattende taxivloot, die zeker tot de Eerste Wereldoorlog het hoofdstedelijke [[:Afbeelding:Rembrandtsplein.jpg|'''straatbeeld''']] domineerde [[Noten H3#3-9|<sup>[9]</sup>]]. | aangedreven auto's nergens boven de één tot twee procent van het autobestand uit, al waren er plaatselijk wel spectaculaire uitschieters, zoals Chicago, Berlijn en Amsterdam. In de laatste stad ontstond vanaf 1909 zelfs een kleine tachtig elektrische auto's omvattende taxivloot, die zeker tot de Eerste Wereldoorlog het hoofdstedelijke [[:Afbeelding:Rembrandtsplein.jpg|'''straatbeeld''']] domineerde [[Noten H3#3-9|<sup>[9]</sup>]]. | ||
Op landelijke schaal overschreed het aantal geregistreerde elektrisch aangedreven auto's echter nimmer de 150 | Op landelijke schaal overschreed het aantal geregistreerde elektrisch aangedreven auto's echter nimmer de 150 | ||
− | |||
[[Afbeelding:paarden_in_berlijnse_taxivloot.jpg|250px|thumb|left|Vervanging van paarden in de Berlijnse taxivloot tussen 1903 en 1914.]] exemplaren[[Noten H3#3-10|<sup>[10]</sup>]]. | [[Afbeelding:paarden_in_berlijnse_taxivloot.jpg|250px|thumb|left|Vervanging van paarden in de Berlijnse taxivloot tussen 1903 en 1914.]] exemplaren[[Noten H3#3-10|<sup>[10]</sup>]]. | ||
Welke auto men echter ook gebruikte, hij maakte het mogelijk zich te onderscheiden, juist op het moment dat [[Fiets, motorfiets en auto rond 1900|'''de fiets''']], die deze functie eerder had vervuld voor de hogere burgerij, een massavervoermiddel begon te worden. | Welke auto men echter ook gebruikte, hij maakte het mogelijk zich te onderscheiden, juist op het moment dat [[Fiets, motorfiets en auto rond 1900|'''de fiets''']], die deze functie eerder had vervuld voor de hogere burgerij, een massavervoermiddel begon te worden. |